این هفته با خبر پر حاشیه پولی شدن بزرگراه های پایتخت آغاز شد. احمد دنیا مالی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران از بررسی یک فوریت لایحه اخذ عوارض از معابر خاص خبر داد که شامل تمامی تونل‌ها و بزرگراه‌های پایتخت می‌شود.

وی گفت: قرار نیست سرمایه‌گذاری‌هایی که در سطح شهر تهران می‌شود، مانند ساخت تونل، پل و بزرگراه از جیب مردمی که خودرو ندارند، گرفته شودوشهروندانی که خودرو دارند اما از این تسهیلات استفاده نمی‌کنند و کسانی که خودرو ندارند نباید هزینه تردد کسانی را بدهند که می‌خواهند با خودروهایشان در خیابان‌ها تردد کنند.

دنیامالی ادامه داد: عادلانه این است افرادی که از این معابر استفاده می‌کنند، مالیات یا عوارض راه را بپردازند که خوشبختانه امکانات و زیربناهای این کار فراهم است.

اقبال شاکری عضو دیگر کمیسیون عمران شورا نیز این لایحه را بر اساس برنامه ۵ ساله دوم شهرداری دانست و گفت: در برنامه ۵ ساله دوم به شهرداری اجازه داده شده درباره اخذ عوارض از معابر و گذرگاه ها پیشنهادات خود را اعلام کند که شهرداری طی لایحه ای این پیشنهادات را به شورا ارسال کرده اما هنوز برای بررسی کارشناسی به کمیسیون تخصصی ارائه نشده است زیرا کمیسیون عمران در حال بررسی لایحه بودجه است.

اما در لایحه پیشنهادی شهرداری به شورا معابری که قرار است در صورت موافقت شورا تردد از آنها پولی شود مشخص شده است . در لایحه مجوز اخذ عوارض تردد از معابر خاص شهری در یکی از ماده واحده های خود اعلام کرده است تونل های «نیایش»، «توحید»، «رسالت» و پل طبقاتی «صدر» به عنوان  معابر خاص برای اخذ تردد در نظر گرفته شوند و مبلغ ۳۰۰ تومان به صورت الکترونیکی از هر خودرو برای هر بار عبور از این مسیرها اخذ شود.

این هفته بررسی لایحه بودجه شهرداری تهران برای سال ۹۴ که در یکصدو بیست و هشتمین جلسه شورا آغاز شده بود در نوبت دوم این جلسه ادامه پیدا کرد و در نهایت اعضای شورا رقم پیشنهادی کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون عمران شورا را که معادل ۱۷ هزار و 200 میلیارد تومان بود به تصویب رساندند.

علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ، با اشاره به بودجه پیشنهادی شهرداری اظهار داشت:‌ بودجه ای که شهرداری تهران پیشنهاد کرد ۱۷ هزار و ۴۶۰ میلیارد بود .

وی با تاکید بر اینکه ما تابع رای نهایی صحن هستیم؛ تصریح کرد:‌ ما تابع رای اکثریت هستیم اما دوستان ما در کمیسیون برنامه و بودجه کار کارشناسی انجام داده اند و درآمدهای ناپایدار شهرداری را کاهش داده اند.

دبیر افزود: حتی شهرداری نیز در لایحه بودجه؛ رقمی کمتر از مصوب برنامه ۵ ساله پیشنهاد کرده است. رقم مصوب در برنامه ۵ ساله برای درآمدهای ناپایدار ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای سال ۹۴ بود اما در لایحه حدود ۸ هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده است.

وی یادآور شد: بسیاری از تذکرات دوستان در خصوص اصلاح بودجه صحیح است اما باید ساز و کارهای آن فراهم شود.

در روزهای میانی این هفته شهردار تهران در مراسم آغاز کاشت ۵ هزار اصله درخت در سطح شهر به غرس دو هزار اصله درخت ۱۵ ساله در خیابان حضرت ولی عصر (عج) اشاره کرد و گفت:  به منظور کاشت درخت در مجموعه خیابان ولی عصر (عج) کار ویژه ای انجام شد چرا که بخشی از درختان این خیابان خشک شده و بخشی به خاطر کهولت سن دچار آسیب دیدگی شده اند. البته چند سال است که نسبت به ترمیم درختان خیابان ولی عصر (عج) اقدام می کنیم و در نگهداری درختان نیز دقت صورت می گیرد. به نحوی که همه درختان این خیابان شناسایی شده و پلاک دار و شناسنامه دار شده اند.

شهردار تهران با اشاره به کاشت درختان چنار در خیابان ولی عصر (عج) در سال گذشته، عنوان کرد: با تکنولوژی های جدیدی که آورده ایم، تجربه نشان داد که نیاز است درخت هایی با سن بالاتر را در این خیابان بکاریم تا بتوانیم به خوبی از آن ها نگهداری کنیم چرا که بعضی درختان کاشته شده به دلایل مختلف توسط افراد دچار آسیب می شوند.

وی عنوان کرد: در برنامه کاشت پنج میلیون درخت شهر تهران، به طور خاص دو هزار درختی که عمر حدود ۱۵ ساله دارند را در خیابان ولی عصر (عج) تهران می کاریم تا بدین ترتیب هم زمان را خریده باشیم و هم درختان رشد کنند و هم شرایط را خیابان ولی عصر ترمیم شود تا مردم شاهد زیبایی این درخت ها در بهار و تابستان باشند.

این هفته ، معاون خدمات شهری شهرداری تهران، گفت: اولین نیروگاه زباله سوز کشور، هفته آینده به طور رسمی افتتاح می شود.

مجتبی عبدالهی در خصوص افتتاح اولین نیروگاه زباله سوز کشور اظهار کرد: مطالعات نشان می دهد هر تن زباله 3/1 تن آلاینده های گازی و گلخانه ای به جود می آورد، در جهان تقریبا حدود 250 میلیون تن پسماند شهری در بیش از 2150 تاسیسات موجود در 35  کشور سوزانده می شود.

وی در ادامه تصریح کرد: کارخانه آرادکوه به عنوان اولین نیروگاه زباله سوز کشور با سوزاندن روزانه 200 تن زباله  3 مگابایت برق تولید می کند که این میزان ارزش حرارتی برابر 7600 کیلوژول انرژی تولید می کند. 

عبدالهی با بیان اینکه کارخانه مذکور توانایی سوزاندن زباله بیش از 200 تن را دارد گفت: با سوزاندن این میزان زباله دمایی بین 800 تا 1200 درجه سانتیگراد تولید می شود. ضمن این که برای انتقال برق به مدارهای اصلی شهرداری 3700 متر کابل کشی شده است.

معاون خدمات شهری با اشاره به مشخصات فنی کارخانه مذکور گفت: از نظر حجم کار فنی 33 هزار متر مربع خاک برداری شده است و 8 هزار متر مکعب بتن ریزی صورت گرفته است. علاوه بر این برای ساخت کارخانه آرادکوه 2هزار تن آهن آلات مورد استفاده قرار گرفته است.