به گزارش پارس به نقل از  ایسنا: این روزها بازار دستفروشی در مترو، حسابی سکه شده است؛ از دونات، صلوات شمار،جوراب، لباس زیر به غذای گرم، فروش لباس مجلسی،انواع سبزی و کتاب رسیده است و این جهش محصولات در مترو حاکی از تجارت زیرزمینی در پرمخاطب ترین وسیله حمل و نقل عمومی دارد.


 وضعیت نامناسب دست فروشان مترو به جایی رسید که داد اقبال شاکری- رییس کمیته عمران شورا را یکصد و یازدهمین جلسه شورا در آورد بگونه ای که او در صحن علنی پرده از تجارت زیرزمینی برداشت و با اشاره به وضعیت دستفروشان مترو تاکید کرد: ما نباید مسئله را رها کنیم، این یکی از مواردی است که پدافند غیرعامل و مدیریت بحران مترو است.

سوراخ کردن بدون درد گوش در مترو

وی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که دستفروشان در مترو ایجاد کرده‌اند از شرکت بهره‌برداری مترو خواست که فکری به حال این افراد کنند، تصریح کرد: آخرین موردی که از فعالیت این افراد در مترو دیدم، سوراخ کردن بدون درد گوش بود که فکر می‌کنم اگر جلوی این پدیده گرفته نشود، کم‌کم جگرکی و سزارین نیز در مترو راه بیفتد و اگر نمی‌توانیم معضلی را حل کنیم، لااقل آن را حل کنیم و آن را رها نکنیم، مقابله با دستفروشی در مترو یکی از مصادیق پدافند غیرعامل است.

اما همان زمان احسان مقدم، مدیر روابط عمومی شرکت بهره‌برداری مترو در واکنش به این درخواست از پاسخ«نه» دستفروشان به ساماندهی خبرداد و گفت: مأموران مترو از ورود برخی دست‌فروشان شناخته شده جلوگیری خواهند کرد، اما بپذیرید که قانونی برای مقابله با این افراد نداریم، این در حالی است که بسیاری از مسافران و شهروندان درخواست برخورد با این افراد را داشته‌اند.

وی در بخش دیگر سخنان خود، در پاسخ به چرایی مورد عدم ساماندهی این دست‌فروشان سخن جالبی به میان آورد و گفت: در زمان مدیریت گذشته تصمیم گرفته شد که غرفه‌هایی برای فعالیت این افراد در ایستگاه‌ها تعبیه شود، اما خود دست‌فروشان قبول نکرده و عنوان داشتند که درآمدشان از راه تحرک و تغییر قطار بیشتر به‌دست می‌آید!

دستفروشان به ساماندهی و غرفه دار شدن «نه» گفتند چرا که به این سبک تجارت زیرزمینی شان لطمه می‌زند!دستفروشی رابطه تنگاتنگی با معیشت مردم دارد و برهمین اساس وقتی شاهد برخورد ماموران ایستگاهی با دستفروشی هستیم گاها مشاهده می شود که مردم به دفاع از دستفروش مربوطه می پردازند اما در حال حاضر اگر مترو سوار باشید متوجه تغییر ماهیت دستفروشان شده اید، زنان و مردان شیک پوش که به نظر می رسد خودشان نیز خریدار اجناس بنجول و نامرغوب خود نیز نیستند چرا که به کلاسشان نمی خورد!

داستان دنباله دار فعالیت دست فروشان، راه را به جایی رساند که محسن نایبی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران ، از اجرای طرح جامع برای ساماندهی دستفروشان متروی تهران خبر داد.

او حرفی از این طرح جدید شرکت بهره برداری متروی تهران به میان نیاورد اما گفت که همه مسائلی که باید نسبت به دستفروشان لحاظ شود در نظر گرفته شده است و این در حالیست که این طرح در جهت ساماندهی افراد دستفروش و توجه به حقوق مسافران متروی تهران است و همه ابعاد موضوع دستفروشی را مورد توجه قرار دهیم .

صابری با طرح این سوال که کجای دنیا در مترو دستفروشی انجام می گیرد؟ گفت: ممکن است در زمان بررسی این لایحه اعضای شورا، به دلیل ارتباط مستقیم این شغل با معیشت مردم ، احساساتی شده و آن را قبول کنند اما واقعیت این است که چطور مدیریت شهری با دستفروشی در معابر روی زمین برخورد کرده و حتی اسباب و وسایل آنها به بهانه سدمعبر ضبط می کند اما دستفروشان مترو را می‌خواهد ساماندهی کند!

او گفته است که این طرح در مراحل نهایی است که بعد از تصویب آن در شورای شهر تهران به اجرا در می آید.

استارت ساماندهی درستفروشان در سکوت زده شد!

اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورا که روزی از سوراخ کردن بی دردگوش در مترو خبرداده بود در مورد جزئیات این طرح میگوید: بعد از پیگیری و برگزاری جلسات متعدد با مسئولان شرکت بهره برداری مترو، سرانجام نایبی رئیس این شرکت با ارسال نامه ای اعلام کرده است که اقدامات خوبی در زمینه ساماندهی صورت گرفته و شناسایی این دستفروشان آغاز شده است.

وی با بیان اینکه مسئولان شرکت بهره برداری قول داده اند که تا پایان سال جاری، طرح ساماندهی را برای تصویب به شورا تحویل دهند گفت:تقریبا اقدامات اولیه مبنی بر شناسایی افراد،حیطه فعالیت و نحوه کارکرد آنها آغاز شده است اما اطلاعی از جزئیات آن در دسترس نیست چراکه مسئولان شرکت مربوطه در حال تدوین طرحی هستند که قول داده شده تا پایان امسال آن را تمام کنند.

شاکری با بیان اینکه باید سوابق کشورهای دیگر در این زمینه مورد بررسی قرار گیرد گفت: دستفروشی در مترو معضلات اجتماعی بسیاری را ایجاد کرده است و قطعا باید با این افراد برخورد شود اما در حال حاضر همگان منتظر طرح جامعی هستند که قرار است برای بررسی به ما تحویل داده شود.

ساماندهی دستفروشان یعنی چه؟

در این میان علی صابری، عضو کمیسیون حقوقی شورای شهر، ار منظر دیگری به واکاوی این پدیده می‌پرازد. او می‌گوید:ساماندهی دست فروشان یعنی چه؟ چرا باید این دستفروشان ساماندهی شوند؟ مگر اصل فعالیت دستفروشی تایید شده است که حالا می خواهند آنها را ساماندهی کنند!؟

صابری با طرح این سوال که کجای دنیا در مترو دستفروشی انجام می گیرد؟ گفت: ممکن است در زمان بررسی این لایحه اعضای شورا، به دلیل ارتباط مستقیم این شغل با معیشت مردم ، احساساتی شده و آن را قبول کنند اما واقعیت این است که چطور مدیریت شهری با دستفروشی در معابر روی زمین برخورد کرده و حتی اسباب و وسایل آنها به بهانه سدمعبر ضبط می کند اما دستفروشان مترو را می‌خواهد ساماندهی کند!

صابری با اشاره به نابینا بودنش می گوید : من از جامعه معلولان هستم و اگر قرار باشد دستفروشی در معابر همانند مترو آزاد و ساماندهی شده باشد حتما 20 الی 30درصد به اشتغال معلولان کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه این ساماندهی مورد قبول نیست گفت: براساس قانون، نظم گاهی حتی بر عدالت و گاها حداقل هم پایه عدالت باید باشد اما این ناعدالتی در مورد دستفروشان روی و زیر زمین پذیرفتنی نیست.

وضعیت دستفروشی در مترو آشفته است

همچنین حجت السلام و المسلمین ناصحی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شهرداری نیز با نابسامان خواندن، وضعیت دستفروشان مترو گفت: برخی از دستفروشان مترو نیازمند هستند اما برخی دیگر نیز به بهانه های مختلف دست به کار شده اند.

وی با بیان اینکه مردم باید در برخورد و ساماندهی این دستفروشان به مدیریت شهری کمک کنند گفت: وضعیت دستفروشی در مترو آشفته است و از مدیریت شهری درخواست کرده ایم فکری برای این وضعیت داشته باشد و در قالب ساماندهی و یا جلوگیری از ورود و یا حتی شناسنامه درا کردن دستفروشان نسبت به بهبود این وضعیت اقدام کند.

باید دستفروشان جمع شود؛ساماندهی نداریم

اما ابوالفضل قناعتی عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران نیز در واکنش تندی به این طرح گفت: اصلا ساماندهی نمی خواهیم انجام دهیم. قرار نیست مجوزی به این دستفروشان داده و برای آنها حق کسب و پیشه قائل شویم بلکه باید دستفروشان جمع آوری شوند.

قناعتی در بخش دیگری از سخنان کوتاه خود گفت: اصل کار درست نیست و قبول نداریم چه برسه به ساماندهی دستفروشان!

شاید بسیاری از مردم تصور کنند ماجرای دستفروش‌های داخل مترو و جنس‌های چند هزارتومانی فقط مختص به متروهای خودمان باشد ولی به نظر می رسد در برخی دیگر از کشورها نظیر ژاپن هم دستفروش های مترو پیدا می شوند. دستفروش هایی که به نظر می رسد اندکی منظم تر از نمونه های وطنی هستند! چراکه به تازگی یکی از شرکت‌های معروف ریلی ژاپن فروشندگانی را برای عرضه، نوشیدنی از قبیل قهوه و چای و تنقلات استخدام کرده است! و حالا باید دید این طرح جامعی که در حال تدوین است و کسی هم از جزئیات آن خبرندارد و حتی مسئولان شرکت بهره برداری نیز در پاسخ به پیگیری های صورت گرفته عنوان داشتند که صبرکنید! چیست و آیا توان بازگشایی گره کار دستفروشان مترو و مسافران خسته آن را دارد؟!