به گزارش پارس،رحمت اله حافظی در جلسه امروز شورای شهر تهران، از اعضای شورای شهر خواست تا حساسیت بیشتری نسبت به لایحه داشته باشند، گفت: لایحه بودجه شهر تهران در سال 94، نکات جالبی دارد. برای نمونه تبصره های نظارتی شورای شهر حذف شده است به طوری که هر جا قید می شد ظرف 3 تا 6 ماه گزارش به شورا ارسال شود، دیگر وجود ندارد و این نگرانی نسبت به جایگاه نظارتی شورا قابل تامل است.
 
وی گفت: برخلاف ادعای شهرداری تهران مبنی بر اینکه بودجه شهر تهران در سال آینده 70 درصد توسعه ای و تملک است و 30 درصد آن هزینه جاری و نگهداشت است، شهرداری بسیاری از موارد نگهداشت در بودجه سال جاری را در قالب تملک آورده است که اگر این موضوع محاسبه شود، هزینه جاری و نگهداشت لایحه بودجه بیش از 30 درصد خواهد بود.
 
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در خصوص جدول برآورد منابع نیز گفت: در این جدول فقط بودجه ستاد و مناطق 22 گانه لحاظ شده است و به بودجه شرکت و سازمان ها اشاره نشده است.
 
به گفته حافظی سیاست های بودجه نویسی سال آینده شهر تهران توسط شورای شهر تهران یک ماه پیش از ارسال لایحه بودجه شهرداری تصویب و ابلاغ شد: یکی از بندهای این سیاست ها این است که تمام تبصره ها باید دارای ردیف بودجه مشخص باشند که در لایحه ارسال شده خلاف این سیاست عمل شده است. اعضای محترم شورا رقم لایحه بودجه 17 هزار و 460 میلیارد تومان است اما در تبصره ها علاوه بر ردیف ها، 13 هزار و 600 میلیارد تومان پیش بینی شده است که دارای ردیف بودجه نیست بدون شک با احتساب اعتبار تبصره ها و شرکت ها و سازمان ها بودجه شهر در سال آینده نزدیک به 36 هزار میلیارد تومان خواهد بود.
 
وی با بیان اینکه سهم نقد و غیرنقد ردیف بودجه ها در لایحه حذف شده است و نمی دانیم در هر ردیف بودجه چقدر آن نقد و غیرنقد است، گفت: در ذیل ماده واحده بودجه، آمده است " شهرداری مجاز است حداکثر تا سقف 45 درصد از منابع بودجه سال جاری به صورت غیرنقدی عمل نمایید." این مجوز کلی است در حالی که در فصول درآمدها و واگذاری های دارایی مالی تقریبا 90 درصد نقد است که بالغ بر هزار میلیارد تومان می شود، با این تبصره شورا اجازه می دهد که 45 از این مبلغ که نقد است، غیرنقد عمل شود.
 
حافظی با اشاره به اینکه در لایحه بودجه سال آینده، شرکت شهروند قید نشده است، گفت: تصویب بودجه برای شرکت خاکریز آب و شرکت ارتباط مشترک شهر به دلیل نبود اساسنامه مصوب شورا از وجاهت قانونی برخوردار نیست.
 
او گفت: لایحه ارجاعی با وجود دستور رئیس شورا قرار بود همراه با اکسل باشد، متاسفانه به این موضوع توجه نشده است و حتی تحلیل لازم را ندارند مجددا برای چندمین بارمی خواهیم که لایحه به صورت اکسل در اختیار ما قرار گیرد این حق شورا است نمی دانیم آقایان چه مشکلی دارند، اگر دوستان ما در شهرداری مشکل فنی دارند به ما بگویند تا شورا اهل فن را پیدا کند و کار انجام شود.
 
وی گفت: شهردار تهران هیچ گزارشی از عملکرد تبصره های بودجه سال جاری به شورای شهر تهران ارسال نشده است.شترک شهر به دلیل نبود اساسنامه مصوب شورا از وجاهت قانونی برخوردار نیست.
 
حافظی با بیان اینکه لایحه ارجاعی با وجود دستور رئیس شورا قرار بود همراه با اکسل باشد، گفت: متاسفانه به این موضوع توجه نشده است و حتی تحلیل لازم را ندارند مجددا برای چندمین بارمی خواهیم که لایحه به صورت اکسل در اختیار ما قرار گیرد این حق شورا است نمی دانیم آقایان چه مشکلی دارند، اگر دوستان ما در شهرداری مشکل فنی دارند به ما بگویند تا شورا اهل فن را پیدا کند و کار انجام شود.
 
وی در پایان تاکید کرد: شهردار تهران هیچ گزارشی از عملکرد تبصره های بودجه سال جاری به شورای شهر تهران ارسال نشده است.