احمد دنیامالی، اقبال شاکری و ابوالفضل قناعتی رئیس و اعضای کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران به همراه هابیل درویشی مدیر عامل شرکت مترو تهران و حومه از پروژه متروی فرودگاه مهرآباد بازدید کردند و در جریان روند پیشرفت و توسعه این خط قرار گرفتند.

درویش در این دیدار به خط 3 مترو تهران اشاره کرد و اظهار داشت: 90 درصد کار تونل و 80 درصد کار ایستگاه های باقی مانده در این خط به پایان رسیده است و تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

وی در ادامه به پروژه ساخت متروی فرودگاه مهرآباد اشاره کرد و گفت: خط فرودگاه مهرآباد خط ویژه ای است که از خط 4 متر انشعاب می گیرد و ایستگاه بیمه نقطه تبادلی بین خط 4 و خط فرودگاه مهر آباد است.طراحی قطارها و مبلمان این مسیر با سایر بخش های مترو متفاوت است و دست اندرکاران این پروژه در دو شیفت کاری مشغول به فعالیت هستند.

مدیر عامل شرکت مترو تهران و حومه با بیان اینکه طبق زمابندی ما این مسیر تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد، تصریح کرد: برای این مسیر 4 رام قطار در نظر گرفته شده که 3 رام و یک رام به صورت ذخیره خواهد بود. این در حالی است که پیش بینی شده قطارهای آن مسیر بدون راهبر هم امکان سرویس دهی داشته باشد.

وی افزود: در تلاش هستیم برای ترمینال‌های یک- 2 و 4-6 ورودی ایستگاه در نظر بگیریم این در حالی است که در راه آهن تهران به ما اجازه ایجاد ورودی خط 3 مترو را ندادند اما در حال حاضر پیغام داده اند که در سکوی راه آهن ایستگاهی ایجاد شود.

درویش با بیان اینکه در توسعه دراز مدت قرار است این مسیر به خط 8 مترو متصل شود، خاطرنشان کرد: علاوه براین در آینده قرار است متروی فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی متصل شود.

وی افزود: همزمان واگن این پروژه در حال ساخت است که بخش اعظم تجهیزات آن وارد کشور شده است و بخش مهم صنعت ریلی تجهیزات که خوشبختانه علی رغم اینکه بخشی از آن باید از کشورهای مختلف وارد شود،  وارد شده و بخشی از آنها در انبارها و بخشی دیگر در گمرک است. امیدوراریم طبق قولی که به مردم دادیم آن را به بهره برداری برسانیم.

* بهره برداری از متروی فرودگاه مهرآباد تا نیمه دوم سال آینده

احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز در جریان این بازدید، اظهار داشت: این پروژه ریلی باید زودتر از این در تهران آغاز می شد اما آنچه برای ما مهم محسوب می شود این است که  عمده کار رو به اتمام است و امیدوارم واگن های آن نیز زودتر آماده شود.

وی درپاسخ به پرسش خبرنگار درباره سستی خاک منطقه 9 و احتمال خطر در حین اجرای پروژه، اظهار داشت: برای احداث تونل در هر محوری کارهای مطالعاتی و ژئوتکنیک انجام می شود و براساس آن مقاومت خاک و موارد دیگر را می‌سنجند. چرا که اگر به این موارد توجه نشود ممکن است مشکلاتی هنگام کار بوجود آید.

وی در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر اینکه چندی پیش بخشی از خیابان آزادی به دلیل نشست زمین و فعالیت مترو مسدود شد، گفت: دلیل این امر نشت آب بوده و جای نگرانی وجود ندارد. در واقع این مسئله به فعالیت مترو ارتباطی نداشته است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه این پروژه چه زمانی به بهره برداری خواهد رسید گفت: موضوع ساخت و آماده شدن یک پروژه برای بهره برداری دو مقوله جدا است؛ آنچه برای ما به عنوان اتمام پروژه مهم است زمان آغاز بهره برداری است یعنی زمانی که مردم بتوانند از ان استفاده کنند که طبیعتا تاریخ دیگری خواهد بود و تا پایان سال محقق نمی‌شود.

وی افزود: از نظر بنده اگر این محور تجهیز شود نیمه دوم سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

در جریان این بازدید اعضای شورای شهر تهران به ویژه دنیامالی بر این باور بودند که با توجه به پیشرفت کنونی پروژه مذکور تا پایان سال جاری برای بهره برداری به اتمام نمی رسد اما درویش بر این موضوع اصرار داشت و معتقد بود می توان این پروژه را تا پایان سال به بهره برداری رساند.