پایگاه خبری تحلیلی پارس- توسعه شهری که امری وابسته به مدیریت شهری است، فرایندی  نیازمند برنامه است و نمی توان در بازه ای کوتاه، حتی کلانشهر ها را با جمعیتی بیش از توان مدیریت شهری غافلگیر کرد. امری که به نظر می رسد در مورد تهران در حال وقوع است و این زنگ خطری برای مدیریت شهری و شورای شهر تهران است.

در این زمینه شهردار تهران می گوید: نرخ رشد جمعیت پایتخت در حال حاضر به 1.5 درصد رسیده است اما در مناطق پیرامون شهر تهران این عدد برابر با 4.7 درصد است، گفت: این آمار نشان می‌دهد که با روند مذکور تا سال 1400 جمعیت مجموعه شهر تهران به بیش از 22 میلیون نفر خواهد رسید که باید برای آن فکر و برنامه‌ریزی جدی شود.

شهردار تهران افزود: شاید ما خط و خطوطی رسم کنیم که شهر تهران را در میان آن محدود کنیم، اما برنامه‌ریزی باید برای کل منطقه تهران و جمعیت آن باشد، زیرا همان‌گونه که با موج‌های مختلفی ازجمله آموزش، مسکن، اشتغال و غیره روبرو بوده‌ایم؛ در آینده موج‌های جدیدی از جمله پیری و معضلات اجتماعی گریبان گیر ما خواهد بود.

وی تأکید کرد: از شورای‌عالی نظارت بر توسعه شهری تهران می‌خواهم تمام توان خود را به کار گیرد تا سندی جامع و قابل دفاع در جهت حل مسائل مجموعه شهر تهران و اصلاح ساختارها در موضوعات سیاست، اکولوژی، امنیت اجتماعی، فرهنگی و کالبدی و فارغ از دیدگاه‌های سیاسی و مدیریتی تهیه نماید تا به مراجع ذی‌ربط و نهادهای بالادستی نظام ارائه شود.

نکته تشدید کننده بحران گسترش بی رویه تهران این است که این افزایش جمعیت احتمالا بیشتر در حاشیه ه و شهرکهای اقماری تهران صورت بگیرد، مناطقی که غالبا آمادگی لازم برای توسعه را نداشته و در حال حاظر نیز سهم متعادلی از امکانات شهری ندارند. امیدواریم که مدیریت شهری در این زمینه تدابیر بهتر و مفیدی بیاندیشد.