پایگاه خبری تحلیلی پارس- نگرانی مردم در زمینه استفاده از فاضلاب برای آبیاری زمین های کشاورزی سرانجام ظاهرا مسئولان را به تکاپوی انجام اقدامی انداخته است، در این زمینه رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از تهیه سند جلوگیری از آبیاری اراضی کشاورزی جنوب تهران با پساب‌های آلوده طی ۲ هفته آینده خبر داده است.

علی‌محمد شاعری با اعلام این خبر و با اشاره به ماده 27 برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران، اظهار داشت: به استناد این ماده، ستاد محیط زیست شهرداری تهران باید با همکاری وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنایع، وزارت نیرو و غیره راهکارهای مقابله و یا کاهش آلاینده‌‌های اراضی کشاورزی جنوب تهران را در قالب یک سند تهیه و به شورای شهر تهران برای طی مراحل لازم ارائه خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در همین راستا کارگروه مشترکی با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های مرتبط تشکیل شد، افزود: امیدواریم طی 2 هفته آینده با جمع بندی نظرات و پیشنهادات و پس از هماهنگی با مسئولان شهرداری و وزارتخانه‌ها سند جلوگیری از آبیاری اراضی کشاورزی جنوب تهران با پساب‌های آلوده آماده و برای تصویب به شورای شهر تهران ارائه خواهد شد.

شاعری اظهار کرد: به عنوان مثال در این سند شرکت آبفا موظف می‌شود که سازوکار لازم را برای تسریع در جمع آوری و تصفیه و بازچرخانی روان آبها و فاضلاب‌های شهر تهران انجام دهد و شهرداری تهران هم در همین راستا باید نسبت به تسریع در صدور مجوزهای حفاری و سایر مجوزهای مورد نیاز با شرکت آبفا همکاری لازم را به عمل آورد.

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران اضافه کرد: وزارت بهداشت نیز باید به طور مداوم اقدام به ارزیابی میزان آلایندگی روان آب‌ها و پساب‌های تخلیه شده به اراضی کشاورزی کرده و راهکارها، هشدارها و اقدامات پیشگیرانه مورد نیاز را برای مقابله با آلودگی ارائه دهد.

وی تصریح کرد: همچنین وزارت جهاد کشاورزی موظف است برای امتناع از آبیاری اراضی کشاورزی با آب‌های آلوده آموزش‌های لازم را به کشاورزان دهد.

به گفته شاعری حدود 75 درصد فاضلاب شهری و 440 میلیون متر مکعب روان آب‌های سطحی به صورت تصفیه نشده وارد اراضی پایین دست شده و موجب آلودگی اراضی کشاورزی و محیط زیست شهر تهران می‌شود.

وی با بیان اینکه تهیه سند جلوگیری از آبیاری اراضی کشاورزی جنوب تهران با پساب‌های آلوده علاوه بر حفاظت از آب‌های سطحی شهر و استفاده در فضای سبز شهری موجب حفظ محیط زیست و تولید محصولات سالم کشاورزی می‌شود، تصریح کرد: این اقدام گامی مهم در جهت ارتقای کیفیت زندگی و سلامت شهروندان است.

امیدواریم این بار شاهد اقدامی عملی برای پایان دادن به تخلفات و کوتاهی های صورت گرفته در این زمینه باشیم و سلامت و امنیت روانی مردم بیش از این بازیچه سواستفاده کننده گان قرار نگیرد.