به گزارش پارس به نقل از فارس، ولی‌الله شجاع‌پوریان صبح امروز در نطق پیش از دستور خود در شورای اسلامی شهر تهران افزود: مبارزه با پدیده ویرانگر فساد نباید تحت‌الشعاع تقسیم‌بندی‌های جناحی، فرصت رشد یا فراموشی پیدا کند.

وی ادامه داد: مجموعه بزرگ شهرداری تهران با اعتبارات گسترده هزاران میلیاردی که به تنهایی افزون بر چندین وزارتخانه گردش مالی دارد و به رغم خدمات فراوانی که در سال‌های اخیر ارائه کرده، مثل سایر دستگاه‌ها از فساد مالی بالایی رنج می‌برند.

شجاع پوریان با اشاره به نحوه واگذاری برخی پروژه‌های عمرانی و زیرمجموعه‌های درآمدزا مثل سالن‌های ورزشی و ... به شخصیت‌های حقیقی و حقوقی بدون رعایت تشریفات قانونی و با قیمت‌های بسیار نازل و فقدان شفافیت کامل در مورد درآمدها و هزینه‌ها، گفت: اینها از از جمله مواردیست که عملکرد مالی شهرداری تهران را در افکار عمومی با پرسش‌های زیادی مواجه کرده است و از همین جهت پیشنهاد می‌شود کارگروه ویژه‌ای برای بررسی این ابهامات در شورای شهر تهران تشکیل شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: این کمیته می‌تواند با فراخوان کلیه شهروندان تهرانی و از طریق اسناد و مدارک فساد مجموعه‌ها را بررسی کند. همچنین بررسی مجوزهای ساخت و ساز، تغییر کاربری و... می‌تواند بخشی از عملکرد این کمیته باشد.

به گفته شجاع پوریان، بررسی گزارش‌های حسابرسی و صورت‌های مالی سازمان‌های مختلف شهرداری حکایت از وجود ابهامات و اشکالات متعدد دارد و اگر شورا و شهرداری در پی رفع نگرانی رهبری و مبارزه با فساد هستند، باید به دنبال تعریف و استقرار سیستمی کارآمدتر در حوزه حسابرسی باشند و پیشنهاد می‌شود، دیوان محاسبات شهری تشکیل شود.

عضو شورای شهر اظهار داشت: مناطق ۲۲ گانه و سازمان‌های دیگر شهرداری بعضا با سلیقه‌های متفاوت به کسب درآمد و هزینه‌کرد آن می‌پردازند که می‌توان برای جلوگیری از بروز سوءاستفاده‌های احتمالی خزانه‌داری کل در شهرداری تهران ایجاد شود تا به توزیع عادلانه اعتبارات در مناطق مختلف کمک شود.

وی ادامه داد: مکاتبات اعضای شورای شهر و شهرداری باید در چارچوب قوانین باشد.

این عضو شورا افزود: همچنین در صورت اعطای مزایا و امتیازات خاص از قبیل استخدام و واگذاری پروژه‌ها، سازمان‌های درآمدزا و... به هر یک از اعضای شورای شهر و یا وابستگان آنها باید موارد بررسی شود.

عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: پیش از انقلاب قانونی موسوم "به از کجا آوردی" وجود داشت و متاسفانه به هر دلیلی اجرا نشده است.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌شود، اعضای شورای شهر داوطلبانه لیست اموال و دارایی‌های خود را قبل و بعد دوره نمایندگی خود ارائه کنند و همچنین امکان دسترسی رسانه‌ها به اسناد و مدارک شهرداری فراهم شود.

همچنین صلاحی معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران نیز در واکنش به سخنان شجاع‌پوریان افزود: شورا به سه طریق تصویب بودجه، تصویب تفریق بودجه و تعیین حسابدار و حسابرس بر درآمد شهرداری نظارت می‌کند.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌شود قبل از بیان برخی نکات که موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود، این مباحث در شهرداری تهران مطرح و در صورت عدم جواب‌دهی آن را رسانه‌ای کنید.