پايگاه خبري تحليلي «پارس»- رييس كميته ايمني شوراي شهر تهران گفت: علاء‌الدین هنوز پس از گذشت قریب به ۲۰ سال فعالیت تجاری به‌علت عدم ‌دریافت تأییدیه‌های استاندارد ایمنی حتی پایان‌کار هم نگرفته است.

معصومه آباد رييس كميته ايمني شوراي شهر تهران در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس»، اظهار داشت: شهرداري تهران با قاطعيت و استواري در قضيه پاساژ علاءالدين بر قانون پافشاري كرد و مانع از سود جويي و خطرات احتمالي آينده در اين پاساژ بزرگ شد.

وي افزود: اين ساختمان 6 طبقه در منطقه11 كه چندي پيش به تخريب طبقه هفتم آن تن داد، هنوز هم روزانه جان هزاران مراجعه‌كننده را تهديد مي‌كند و متأسفانه اينگونه به جاي آنكه يك‌ بار كاري را اصولي انجام دهيم، حاضريم چنين براي اصلاح آن بنيان ناايمن، زمين و زمان رازير و رو كنيم و باز به جايي برسيم كه تنها فرياد كلنگ‌ها بر بدنه تخلفات تيشه اجرا زنند. 

رييس كميته ايمني شوراي شهر تهران افزود: از تخلفات معماري و سازه‌اي بنا كه بگذريم، به انبوهي از مشكلات در حوزه عدم‌احصاء تمهيداتي به‌منظور حفظ و پايداري شرايط عمومي ايمني ساختمان بر مي‌خوريم كه همچون سدي در برابر پايان‌كار آن ايستادگي مي‌كند.

آباد با يادآوري تذكرات امنيتي و ايمني به مسوولين پاساژ گفت: بازار علاء‌الدین سه بار به علت نقص سیستم ایمنی و خطر آتش‌سوزی تذکر گرفته ولي مالکان به این تذکرها بی‌توجه بوده‌اند.

وي افزود: به دفعات وضع این پاساژ را بررسی کرده‌ایم، آتش‌نشانی بارها وضع آن را پرخطر اعلام کرده. تاکنون سه بار تذکر داده‌ایم اما هیچ بازخوردی از تذکرات نداشتیم. 

رييس كميته ايمني شوراي شهر تهران خاطرنشان ساخت: این ساختمان هر لحظه آبستن حوادث است و با توجه به این‌که کانون رفت و آمد مردم است هر حادثه‌ای می‌تواند تلفات جانی گسترده‌ای داشته باشد و به یک فاجعه تبدیل شود، درست مانند تولیدی خیابان جمهوری.

آباد در مورد ابعاد ايمني اين پاساژ گفت: از نبود تأمين عرض خروج استاندارد براساس مبحث سوم مقررات ملي ساختمان گرفته تا عدم ‌كاربرد سيستم‌هاي تهويه و فن‌هاي فشار مثبت دود پلكان‌هاي بدون دور بند، با فضايي مرده و پرتردد؛ از رعايت نشدن مبحث سيزدهم مقررات ملي ساختمان گرفته تا آشفتگي سيم‌هاي برق آويزان از داكت‌هاي سقف و ديوار راهروها؛ از تجهيز نبودن هريك از واحدهاي تجاري به سيستم‌هاي اطفاي حريق گرفته تا نبود علائم راهنمايي مناسب با فضا براي پيدا كردن راه خروج در موقع وقوع حادثه؛ از سيستم‌هاي حرارتي و برودتي در مسير معابر گرفته تا دكه‌ها، داكت‌ها و ويترين‌هاي موجود در پاگردها و بسياري از موارد خرد و كلان كه هنوز براي آن چاره‌انديشي نشده و برخورد قاطعي صورت نگرفته است.

رييس كميته ايمني شوراي شهر تهران افزود: اين ساختمان داراي سازه فلزي است كه براساس استانداردهاي IBC و NFBA لازم است تا از پوشش‌هايي به‌منظور پايداري و مقاوم‌سازي سازه آن در برابر حريق اقدام شود. اين درحالي است كه بسياري از ستون‌هاي موجود در طبقات ساختمان عريان بوده و لزوم پوشش آنها با استفاده از رنگ يا مواد سيمنته محرز است. از سوي ديگر عدم‌تفكيك كاربري‌ها و واحدهاي تجاري از يكديگر منجر به ورود دود و آتش احتمالي از طريق فضاهاي مشترك و ديواره‌هاي كاذب مي‌شود. درحالي‌كه به‌علت تغييرات دكوراسيون و پارتيشن‌بندي از سوي مالكين قابليت عملكرد سيستم‌هاي اعلام تحت‌تأثير قرار گرفته است.