نرگس معدنی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، به تشریح اهداف برگزاری سومین دوره جشنواره تسنیم پرداخت و بیان کرد: در این جشنواره تلاش شده تا مشارکت اجتماعی بانوان جلب شود همچنین در این راستا موضوع محوری نمایشگاه امسال ترویج سبک زندگی اسلامی و ایرانی انتخاب شده‌ است.

وی با بیان اینکه پنج ماموریت را در خانه‌های تسنیم دنبال می‌کنیم،‌ افزود: رویکرد مهم در این جشنواره مشارکت‌های اجتماعی بانوان است. بانوان در سطح محله‌ها با تشکیل گروه‌های همیار اجتماعی گردهم جمع شده، آموزش دیده و در قالب گروه‌ها نیازهای محله خود را مرتفع می‌سازند. همچنین سعی می‌شود در راستای مدیریت شهری ماموریت‌ها و پروژه‌هایی تعریف و با کمک همه منابع محلی از جمله مساجد، مدارس، کلانتری‌ها، NGOها و سمن‌ها به اجرا در آید.

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران با اشاره به مشارکت طراحان هنری در برگزاری این نمایشگاه اظهار داشت: این نمایشگاه دستاوردهای خانه‌های تسنیم است و با توجه به اینکه محور امسال جشنواره ترویج سبک زندگی اسلامی و ایرانی به خصوص در حوزه مد و پوشش بوده، بیش از 500 طرح و اثر از سوی هنرمندان طراح و اقشار مختلف هنرمندان به دبیرخانه ارسال شده که از این بین 75 اثر به نمایشگاه راه پیدا کردند.

معدنی‌پوربه موضوع جشنواره عکس با عنوان «زن، شهر، فعالیت با پوشش اسلامی و ایرانی» پرداخت و اضافه کرد: آثاری به دست ما رسید که نشان می‌دهد زن می‌تواند در اجتماع با پوشش اسلامی و ایرانی فعالیت‌های خود را داشته باشد. همچنین در این بخش 7000 اثر ارسال شد که هیات داوران 70 اثر را مورد تایید قرار داد.

وی افزود: همچنین بخشی با عنوان «بهترین‌ها از دورریختنی‌ها» با هدف ترویج قناعت، ساده‌زیستی و اصلاح الگوی مصرف ارائه شده که براساس آن بانوان از ابتدای سال در سطح محلات آموزش‌هایی را در خانه‌های تسنیم فرا گرفته‌اند که هر شیئی زباله نیست و می‌توان از وسیله‌های به نظر دورریز در قالب هنر آثار هنری تولید کرد. در واقع از آنجایی که محور این جشنواره ترویج سبک زندگی اسلامی و ایرانی بوده سعی شد آثاری با استفاده از پارچه‌های دورریز اما متنوع خلق شود.

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران گفت: هدف از برگزاری جشنواره حمایت از تولیدکنندگانی است که آثار با کیفیت تولید کرده و در راستای اهداف ما حرکت می‌کنند، به همین دلیل با توجه به موضوع محوری این نمایشگاه از تولیدکنندگانی دعوت شد که دارای آثار خوبی در حوزه سبک زندگی اسلامی و ایرانی با قیمت و کیفیت مناسب و خوب هستند. همچنین شاهد حضور برندهایی هستیم که در حوزه عفاف و حجاب همچون پوشش سر، چادر و مکمل‌های حجاب فعالیت داشته‌اند و در جهت جلب مشارکت تولیدکنندگان اقداماتی اتخاذ کرده‌ایم.

وی به حضور چند غرفه متعلق به دانشگاه‌ها و مراکز علمی همچون دانشگاه علمی – کاربردی اشاره و بیان کرد: تلاش شده آثار دانشجویان طراحی که در این زمینه طرح‌های خوبی ارائه داده‌اند و در این رشته تحصیل می‌کنند و در راستای نیازهای جامعه طراحی‌هایی برای پوشش اسلامی و ایرانی دارند، حمایت شوند.

معدنی‌پور با اشاره به وجود بیش از 155 غرفه در سومین جشنواره تسنیم به فعالیت‌های کارگاه‌های آموزشی پرداخت و عنوان کرد: بازدیدکنندگان می‌توانند علاوه بر بازدید و خرید از غرفه‌ها آموزش‌هایی را که برطرف کننده نیازهای اولیه و ابتدایی دختر خانم‌ها و بانوان خانه‌دار است بگذرانند. همچنین در کنار این آموزش‌ها که پاسخگوی نیازهای اولیه بانوان است تنوع موضوعی هم لحاظ شده و ترویج قناعت و ساده‌زیستی در نظر گرفته شده است.

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران اظهار کرد: نشست‌های تخصصی با کمک گروه‌های علمی در این جشنواره و براساس ماموریت خانه‌های تسنیم ترتیب داده شده که به طور مثال در حوزه توانمندسازی اجتماعی زنان چه راهکارهایی وجود دارد، می‌توان از طریق خانه‌های تسنیم زنان را توانمند ساخت و یا در ترویج موضوعات مهربانی، کاهش اضطراب، استرس، نگرانی، ترویج آرامش و کم شدن خشونت خانه‌های تسنیم چه نقشی می‌توانند داشته باشند.

وی همچنین به خانه‌های شهر بانو اشاره کرد و افزود: در سطح شهر تهران 12 خانه شهربانو وجود دارد که به عنوان مجموعه فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و هنری ویژه زنان از مجموعه‌های آبی، سالن‌های ورزشی، کلاس‌های آموزشی، کافی‌نت، کتابخانه، کافی‌شاپ و رستوران و بخش‌های مشاوره به خانم‌ها برخوردار هستند که تمامی این خدمات توسط بانوان ارائه می‌شود.

معدنی‌پور با اشاره به ایجاد زیرساخت‌هایی در حوزه ترویج سبک زندگی اسلامی و ایرانی گفت: در شهربانوها محیط‌های کاملا زنانه‌ای ایجاد شده که بانوان می‌توانند بدون حجاب و در امنیت کامل حضور پیدا کنند. علاوه بر این، در سطح شهر تهران سه پارک مخصوص بانوان به وسعت 28 هکتار احداث شده که بانوان می‌توانند از امکانات آن همچون پیست دوچرخه‌سواری، زمین فوتبال و والیبال بدون حجاب استفاده کنند که بخشی از این زیر ساخت‌های ایجاد شده به حساب می‌آید.

وی با تاکید بر چگونگی افزایش بهره‌وری خانه‌های تسنیم اظهار داشت: برنامه‌ریزی‌های انجام شده باید اولا براساس نیازها باشد که سعی کردیم از سطح محلات شروع کنیم، همچنین مستمر و پایدار باشد تا بتوان پروژه‌هایی تعریف کرد که در راستای برنامه‌ریزی مدیریت شهری و کمک به محلات باشد.

معدنی‌پور در ادامه با بیان اینکه قطعا ماموریت ما با وزارت ارشاد و آموزش و پرورش تفاوت دارد، گفت: سعی کردیم در راستای ماموریت‌هایمان قدم برداریم هرچند در این بین سعی شده مشارکت‌ آنها هم جلب شود. به طور مثال با بنیاد مد و لباس وزارت ارشاد یا معاونت هنری این وزارت همکاری داشته‌ایم. در واقع تلاش شده جدای از آنها فعالیت نداشته باشیم؛ اما در راستای ماموریت‌مان این مشارکت را در نظر بگیریم.

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران با تاکید بر اهمیت اطلاع‌رسانی و تبلیغات بیان کرد: نیاز است در بخش اطلاع‌رسانی و تبلیغات فعالیت بیشتری انجام شود. در این سال‌ها شهرداری ورود خوبی در حوزه زنان و خانواده داشته و اقدامات قابل توجهی من جمله در زمینه عفاف و حجاب انجام داده اما لازم است شهروندان با این اقدامات آشنا شده و به نوعی با ارائه نقطه نظرات مشارکت بیشتری داشته باشند.

وی در پایان به اهمیت ارتباط با گروه‌های هدف یعنی دانش‌آموزان، دانشجویان، بانوان خانه‌دار و شاغل اشاره کرد و گفت: برنامه‌های در نظر گرفته شده تنها به برگزاری جشنواره تسنیم ختم نمی‌شود؛ بلکه تلاش شده در حوزه سبک زندگی با مدارس دخترانه و مهارت‌های قبل از ازدواج با دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها تعاملاتی برقرار شود ولی لازم است این همکاری‌ها افزایش یابد.