به گزارش پارس به نقل از میزان، مجتبی عبداللهی در برنامه آمادگی حوزه خدمات شهری و تجهیز ماشین آلات برف روبی در زمستان 93با بیان اینکه برای اولین مرتبه از CMA (ماده شیمیایی کلسیم منیزیم استات ) برای برف روبی در سطح پایتخت استفاده می شود، عنوان کرد: این محصول که به صورت جامد است، مدت زمان زیادی است که در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. معاونت خدمات شهری قصد واردات آن را داشت اما در مذاکره با مراکز دانشگاهی در تبریز و همدان به تولید داخلی آن دست یافتیم.

وی با بیان اینکه استفاده از CMA هیچ آسیب زیست محیطی ندارد، افزود: تولید روزانه این محصول به میزان یک تن است که می توان آن را پیش از بارش برف بر زمین پاشید و استفاده کرد. این محصول به مرور برف را آب می کند و هیچ خورندگی برای فضای سبز و بتن ندارد.

عبداللهی با تاکید بر اینکه می توان CMA را به تنهایی یا با ترکیب آب یا شن استفاده کرد، گفت: CMA با غلظت 96 درصد تا دمای منفی 16 درجه و با غلظت 99 درصد تا منفی 30 درجه سانتی گراد قابل استفاده است، هر 30 گرم از CMA یک متر مکعب فضا را پوشش می دهد اما به علت محدودیت در تهیه آن فعلا بر روی پل ها، ورودی تونل ها، رمپ و لوپ های خاص و اماکن ویژه همانند ابنیه های تاریخی استفاده می شود.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با تاکید بر اینکه نمی توان استفاده از نمک را به صفر برسانیم، عنوان کرد: اما درصدد کاهش استفاده از نمک هستیم بدین منظور علاوه بر CMA محصولات دیگری همچون تالیس را نیز به ما پیشنهاد دادند که در حال بررسی آن هستیم، این محصول از CMA ارزانتر اما از نمک گرانتر است.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه استقرار ایستگاه های برف روبی بیشتر در مناطق شمالی همانند مناطق 1،2،4،5 است، خاطرنشان کرد: بیش از 2 هزار خودرو سنگین و نیمه سنگین را 250 سایت اصلی و فرعی مستقر کرده ایم. اولویت اول ما برف روبی اتوبان ها و شریانهای اصلی است زیرا نیروها و امکانات ما نیز به اندازه مشخص و تعریف شده ای است.

عبدالهی با تاکید بر این که اقدامات شهرداری تهران و اطلاع رسانی رسانه ها در خصوص برف روبی نباید منجر به ترس مردم از برف شود، خاطرنشان کرد: این موضوع نیاز به فرهنگ سازی دارد زیرا در هیچ شهری از دنیا تا این حد برای انجام عملیات برف روبی از شهرداری های خود انتظار ندارند این در حالی است که سال گذشته تنها 30 هزار تلفن از منطقه یک شهرداری برای درخواست برف روبی از درب منازل از شماره های 137 و 1888 داشتیم.

معاون شهردار تهران در پایان از تلاش برای ایجاد سرویس های بهداشتی در تفرجگاه های کوهستانی همانند توچال براساس درخواست مردم و رسانه ها خبر داد.