پایگاه خبری تحلیلی پارس- در این راستا، باید آموزش‌های شهرداری به مشارکت شهروندان منتهی شود و آگاهی‌های شهروندان ارتقاء پیدا کند. شهروندان نسبت به محیط شخصی خود حساسیت دارند و نسبت به حفظ نظافت آن کوشا هستند؛ اما در مورد معابر عمومی به دلیل اینکه احساس مالکیت ندارند، حساسیتی هم وجود ندارد که باید از طریق آموزش‌ها شهروندان را نسبت به عرصه‌های عمومی شهر حساس کنیم.

 

باید از طریق ایجاد فرهنگ اجتماعی این باور را ایجاد کنیم، چرا که عرصه‌های عمومی شهر و وسایل حمل و نقل عمومی متعلق به خود شهروندان است. بنابراین حتما در حفظ و مراقبت از آنها کوشش می‌کنند.

از سوی دیگر، متاسفانه آمار تخلفات رانندگی در کشورمان بسیار بالاست. این بدین معناست که به حقوق یکدیگر احترام نمی‌گذاریم، اداره کل آموزش‌های شهروندی از طریق مجموعه اقدامات آموزشی و همکاری با دستگاه‌های ذیربط از جمله پلیس راهور، آموزش و پرورش و صدا و سیما در تلاش است که جامعه را نسبت به موضوع شهر و رفتارهای شهروندی حساس تر کند؛ در تلاش هستیم شرایط شهر و کیفیت زندگی در شهر را ارتقا دهیم.

به عنوان مثال، در حال حاضر در شهر تهران شبانه روز حدود هفت هزار تن زباله تولید می‌شود این رقم بسیار زیاد است، به طوری که شهرداری مجبور است در چند نوبت این زباله‌ها را از سطح شهر جمع آوری کند، در حالیکه در بسیاری از کشورهای دنیا هر سه روز یکبار زباله‌ها جمع آوری می‌شوند. در کنار این حجم زیاد و تولید زباله شاهد برخی بی توجهی‌ها مانند ریختن زباله‌ها در سطح معابر و نهرها و عدم تفکیک زباله‌های تر و خشک هستیم که هزینه‌ زیادی را به شهرداری و شهروندان تحمیل می‌کند.

این درحالی است که، در صورت مشارکت مردم در زمینه تفکیک زباله تر و خشک می‌توان ضمن مدیریت بهتر پسماند شهر به مقدار زیادی از هزینه‌ها را کاهش داد.

برای این کار، باید ابتدا در درون سازمان‌های شهرداری مشارکت به معنای واقعی را ایجاد کنیم و در مرحله بعد هم انتظار داشته باشیم شهروندان در اداره امور شهر مشارکت کنند. قطعا باید در قالب ماتریسی آموزشی تعامل مشارکت و همکاری سازمانی را تقویت کنیم و ارتباط بدون سازمانی قوی ایجاد کنیم و در گام‌های بعدی همین مشارکت‌ها را در سطح شهر و در میان شهروندان تعمیم دهیم.

مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران دراین باره می گوید: مشارکت میان دستگاه‌های مختلف شهرداری تهران تا حد مطلوبی ایجاد شده که یکی از نمونه‌های آن اجرای طرح مشکات است که به صورت مشترک میان چهار سازمان شهرداری تهران اجرایی شد و در سال جاری شاهد اجرای سومین دوره آن هستیم.

در کنار تمام اقدامات شهرداری قطعا جایگاه رسانه‌ها در اطلاع رسانی برای آموزش‌های شهروندی بسیار حائز اهمیت است و بی شک نمی‌توان بدون کمک رسانه‌ها گام موثری در زمینه آموزش‌های شهروندی و جذب مشارکت شهروندان برداشت.