به گزارش پارس یه نقل از  مهر، علی محمد شاعری در برنامه شبگردی با بیان این مطلب افزود: ستاد محیط زیست شهرداری تهران وظیفه سیاستگذاری، هماهنگی و انسجام بخشیدن به فعالیتهای محیط زیستی را دارد که در همین راستا نقشه راه محیط زیست شهر تهران تهیه و به مناطق 22 گانه اعلام شده است تا پروژه های شهری طبق استانداردها پیش رفته و از خسارتهای احتمالی به محیط زیست جلوگیری شود.

به گفته وی،  مساحت کشور ما حدود 164 میلیون هکتار است که حدود 90 میلیون هکتار آن را مراتع، 14 میلیون هکتار را جنگل ، 30 میلیون هکتار بیابان ،17 میلیون هکتار اراضی کشاورزی و مابقی را خیابانها و معابر تشکیل می دهد.

رییس ستاد محیط زیست شهرداری تهران با بیان اینکه کشور ایران در کمربند خشک و نیمه خشک قرار دارد افزود: بارندگی در این کشور کمتر از یک سوم میانگین جهانی است و به عبارتی کل کشور تحت تاثیر شرایط خشک و نیمه خشک است بنابراین با پدیده بیابان زایی مواجه هستیم.

شاعری با اشاره به اینکه به لحاظ محیط زیستی شرایط کشور شرایطی شکننده و حساس است تصریح کرد: خشک شدن دریاچه ارومیه، اکثر تالابهای کشور  و از بین رفتن مراتع به دلیل همین شرایط شکننده محیط زیستی است.

وی ادامه داد: کشور ما با پدیده خشکسالی، بیابان زایی، جنگل زدایی ، کم آبی، رانش، فرسایش و تغییرات آب و هوایی و آلودگی منابع حیاتی مواجه است که باید راه حلی برای این معضلات اندیشید.

شاعری با اشاره به بحران کم آبی و خشکسالی در کشور گفت: پیش از این دوره خشکسالی در کشور بین 6 تا 7 سال بود که هم اکنون این میزان به 13 تا 14 سال رسیده است.
وی اضافه کرد: میزان بارندگی در کشور حدود 10 درصد کاهش یافته و درجه حرارت هم در خوش بینانه ترین حالت حدود 1.5 درجه افزایش یافته است که می توان دلیل آن فشار گازهای گلخانه ای دانست.

تهران کلانشهری زیبا اما آلوده/ استقرار 35 درصد صنایع کشور در تهران

شاعری با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر کلانشهرها به دلیل بارگذاری بیش از حد جمعیت آلودگی دارند افزود: تهران یکی از کلانشهرهای زیبایی است که در دامنه جنوبی البرز واقع شده و آب و هوایی سرد و نیمه خشک دارد اما به دلیل جمعیت بیش از حد آن یکی از کلانشهرهای آلوده کشور است.

وی تصریح کرد: 35 درصد صنایع کشور در این شهر مستقر شده و حدود 5 میلیون خودرو در تهران تردد می کند.

شاعری اضافه کرد: شهر تهران حدود 14 درصد جمعیت کشور را در خود جای داده و حدود 20 درصد مصرف انرژی که معادل 90 میلیون لیتر در روز است در این شهر مصرف می شود.

وی با تاکید بر اینکه تهران زیباست اما به دلیل توسعه کالبدی شهر ، در برخی از روزها این شهر را خاکستری می بینیم گفت: تهران در سالهای گذشته رشد سریعی داشته و بزرگراهها و سازه های عمرانی عظیم و البته بی بدیلی در آن ایجاد شده است با وجود تمام زیبایی هایی که این شهر دارد اما وضعیت آلودگی هوا، کمبود آب، شدت سروصدا و ... موجب شده که زیبایی های آن کمتر به چشم بیاید.

شاعری در ادامه گفت: شهر تهران در مقایسه با شهرهای کشورهای منطقه شهری کم نظیر است اما آلودگی های محیط زیستی موجب پنهان ماندن زیبایی های آن شده است و ما بحرانهای زیست محیطی را در کلانشهرهای اصفهان، اراک، اهواز، البرز، مشهد و ... هم داریم.

تهیه نقشه راه محیط زیستی برای شهر تهران

وی با بیان اینکه ستاد محیط زیست شهرداری تهران وظیفه سیاستگذاری، هماهنگی و انسجام بخشیدن به فعالیتهای محیط زیستی را دارد گفت: یکی از مهترین اقداماتی که ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهر تهران انجام داده است تهیه نقشه راه محیط زیستی شهر تهران و ابلاغ آن به مناطق22 گانه است، به عبارتی مناطق موظفند برنامه های خود را بر اساس این نقشه راه دنبال کنند تا پروژه ها طبق استانداردها پیش رفته و از خسارتهای احتمالی محیط زیستی جلوگیری شود.

شاعری با اشاره به اینکه تا کنون شهر تهران 71 روز با آلودگی هوا مواجه بوده است افزود: این در حالی است که سال گذشته این رقم در حدود 99 روز بوده است.

توزیع بنزین یورو 4 از سال گذشته

وی با اشاره توزیع بنزین یورو 4 از سال 92 گفت: دو پالایشگاه شازند اراک و تندگویان تهران در خط تولید قرار گرفته اند و حدود 20 میلیون لیتر بنزین یورو 4 و 10 میلیون لیتر نفت و گاز تولید می شود.
شاعری اضافه کرد: همه تلاش ما بر این بود که سوخت خودرو را از چرخه خارج کنیم که تقریبا حذف کردیم و این امر با کاهش 28 روزه آلودگی هوا طی دو سال مشخص می شود.

وی با تاکید بر اینکه اگر توسعه و رشد شهر همراه با حفظ محیط زیست باشد هنر است تصریح کرد: ما در حالی هم اکنون سوخت یورو 4 را داریم که کشورهای اروپایی ملزم به استفاده از سوخت یورو 6 هستند.

شاعری با اشاره به توزیع بنزین استاندارد یورو 4 در تهران اظهار داشت: از زمانی که در ایران پالایشگاه تاسیس شد تا سال 91بنزین در دسترس مردم از استاندارد یورو 2 برخوردار بود. در اوایل سال 92 و پس از 4 سال تلاش و با صرف هزینه ای 14 میلیارد دلاری و تاسیس پالایشگاه های شازند اراک و شهید تندگویان تهران بنزین استاندارد یورو 4 در اختیار شهروندان تهران قرار گرفت. البته، مبتنی بر برنامه های موجود قرار است تا 8 پالایشگاه در کشور به منظور تولید و توزیع بنزین استاندارد راه اندازی شود که برخی از آن ها تا 98 درصد هم پیشرفت فیزیکی داشتند. 

وی خاطر نشان کرد: تمام توان ما این بود که سهم 80 درصد سوخت از آلودگی هوای تهران را حذف کنیم. البته، در حال حاضر، 100 هزار خودوری فرسوده در تهران وجود دارد و تنها یک سال از عمر شماره گذاری خودروهای دارای استاندارد یورو 4 می گذرد. ضمن اینکه مصرف بالای انرژی در شهر و حضور 35 واحد صنعتی در اطراف تهران همچنان هوای این شهر را آلوده می کنند.

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهر تهران یادآور شد: به عقیده بنده ، 99 درصد از آلودگی هوای تهران به دلیل مصرف بی رویه انرژی است. ما وضعیت سوخت را بهبود بخشیدیم اما صنعت فرسوده تهران را فراگرفته است.

وی در ادامه بیان داشت: الگو و استاندار زندگی مردم در کلانشهری چون تهران مبتنی بر شرایط اقلیمی نیست. به این معنی که با متوسط بارندگی 350 میلی متر در سال، الگوی مصرف آب در تهران 500 میلی متر است. تحت این شرایط وجود 5 سد در اطراف تهران کفاف شهروندان را نمی دهد و تهران با مشکل کم آبی رو به رو می شود.

شاعری با تاکید بر تغییر الگوها و استاندارد های موجود گفت:  رعایت ملاحظات محیط زیستی در شرایط فعلی کافی نیست. بلکه باید رعایت استاندارد های محیط زیستی برای تمامی آحاد جامعه اجباری شود

دریافت پایان کار منوط به رعایت مقررات ملی ساختمان است/ ایجاد دو خط اتوبوس برقی در تهران

وی افزود: ستاد محیط زیست و توسعه پایدار با همکاری تمامی بخش های شهرداری برنامه هایی را در دست اجرا دارد به عنوان مثال در بخش ساختمان سازی، دریافت پایان کار منوط به رعایت مقررات ملی ساختمان شده است و سازندگان موظف اند تا بحث های مربوط به مدیریت مصرف انرژی و عایق بندی و ... را رعایت کنند.

شاعری در ادامه گفت: در بخش حمل و نقل نیز همه تلاش ما بر این است که الگوی استفاده از حمل و نقل را تغییر دهیم، به همین دلیل برنامه حمل و نقل پاک و برقی را استارت زده ایم و امسال 2 خط اتوبوس برقی و 7 هزار تاکسی هیبریدی و ده هزار موتور سیکلت برقی را وارد شهر کرده ایم. 

وی تصریح کرد: همچنین در بحث های مربوط به عمران در تلاش هستیم تا با طرح های عمرانی با کمترین اثرات زیست محیطی به مرحله بهره برداری برسند.به عنوان مثال در ساخت ادامه بزرگراه شهید حکیم که از جنگل چیتگر می گذشت با طراحی تونل از آسیب به درختان جلوگیری کردیم.

افتتاح نخستین نیروگاه زباله سوز تا 22 بهمن/ تولید 40 مگا وات برق از زباله های تهران

شاعری با بیان اینکه در حوزه پسماند نیز تا 22 بهمن ماه نخستین نیروگاه زباله سوز در کشور افتتاح می شود  اظهار کرد: ما بقی کارخانه های زباله سوز نیز طبق برنامه ریزی های موجود تا پایان برنامه دوم 5 ساله به مرحله بهره برداری می رسند و پیش بینی ما این است که از زباله های تهران تا 40 مگا وات برق تولید شود.

وی با اشاره به اینکه 60 درصد شبکه فاضلاب اجرایی شده افزود: 40 درصد باقی مانده نیز تا سال 1404 هدف گذاری شده تا اجرایی شود و شبکه فاضلاب بازچرخانی شود.

معاینه فنی خودروها باید سالانه باشد

شاعری  در ادامه با اشاره به موضوع معاینه فنی خودروها گفت: ما معتقد هستیم معاینه فنی خودروها باید سالانه باشد این در حالی است که طبق مصوبه مجلس خودورهای نو تا 5 سال از معاینه فنی معاف هستند و ما در تلاش هستیم تا با رایزنی با مجلس شرایطی را فراهم کنیم تا خوردوهای نو 3 سال پس از تولید وارد روند معاینه فنی شوند و بعد از آن هر 2 سال یک بار مورد معاینه قرار بگیرند. البته، به غیر از موضوع معاینه فنی خودورهای معمولی که از مصوبه مجلس پیروی می کند، معاینه خودروهای تاکسی هر 3 و 6 ماه یک بار انجام می شود. 

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار همچنین با بیان اینکه 80 هزار هکتار بیابان در اطراف تهران وجود دارد تصریح کرد: عامل اصلی انتشار ریزگرد در تهران همین بیابانها محسوب می شوند و ما هیچ ریزگردی از عراق نداریم.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه همیشه محیط زیست اولویت آخر است و باید به قدری محیط زیست تکرار شود و فرهنگ سازی شود تا مباحث آن برای همه مردم مهم باشد.

افتتاح 7 پارک انرژی تا پایان سال در تهران

شاعری همچنین از افتتاح 7 پارک انرژی در تهران تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: تنها در منطقه 22 شهرداری تهران 2 پارک انرژی راه اندازی می شود و به این ترتیب تعداد پارک های انرژی در تهران تا پایان سال به 12 پارک افزایش پیدا می کند. 

وی اضافه کرد: در حال حاضر کشورهای اروپایی استفاده از سوخت فسیلی را به حداقل رسانده و در صدد استفاده از سوخت پاک هستند.

شاعری تاکید کرد: سوختی پاک است که منشا آن انرژی خورشیدی، آب ، باد و یا هسته ای باشد بنابراین ما هرچقدر هم که بگوییم بنزین استاندارد است به معنای پاک بودن نیست.

آب تهران سالم است

وی همچنین با تاکید بر سلامت آب تهران یادآور شد: مرجع اعلام آلودگی آب تهران وزارت بهداشت است. ما نیز مبتنی بر اعلام وزارت بهداشت می گوییم آب تهران سالم و استاندارد است. البته، امیدواریم تا با افزایش بارندگی و کاهش استفاده از سفره های زیرزمینی از کوچکترین آلودگی ها هم جلوگیری شود.

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار در ادامه برنامه شبگردی با حضور در محدوده دریاچه شهدای خلیج فارس در منطقه 22 با تاکید بر نقش این دریاچه در محیط زیست تهران گفت: این دریاچه که در پیشانی غربی شهر تهران است نقش اکولوژیکی مهمی را برای شهر دارد. تمام ریزگرد ها و ذرات معلقی که از این کریدور عبور کنند، امکان نشست و رسوب آن ها در این تالاب شهری وجود دارد. اثر دیگر این پهنه آبی، تعدیل درجه حرارت و افزایش رطوبت نسبی است. ایجاد یک نوع مطلوبیت خاص در اقلیم منطقه از دیگر ویژگی های این دریاچه است.

شاعری با بیان اینکه دریاچه شهدای خلیج فارس مصداقی از اکوتوریسم شهری است، اضافه کرد:این پهنه موجب شد تا کارکرد اکولوژیکی و زیست محیطی منطقه 22 بی نظیر باشد. 

وی با تاکید بر اینکه دریاچه چیتگر سالی یک بار از طریق رودخانه کن آبگیری می شود تصریح کرد: تا پایان سال آینده تصفیه خانه ای با ظرفیت حداکثر 400 لیتر در این منطقه احداث می شود تا سوء تفاهم های موجود درباره بو و سایر مسائل حاشیه ای مربوط به دریاچه رفع شود. 

پایش آنلاین محیط زیستی دریاچه شهدای خلیج فارس

شاعری در ادامه بیان کرد: پایش دریاچه به صورت دوره ای و منظم توسط دانشگاه شهید بهشتی روی همه شاخص های فیزیکی، شیمیایی و فیزیکی-شیمیایی انجام می شود و بر اساس نظارت های ستاد محیط زیست تمامی شاخص ها در حد استاندارد هستند و برخلاف تصور برخی هیچ مشکل زیست محیطی در این رابطه برای مردم ساکن در مناطق اطراف به وجود نیامده است. ضمن اینکه، این دریاچه به زیستگاهی برای پرنده های مهاجر تبدیل شده است. به طور حتم، اگر این مکان آلوده بود، امکانی برای زیست پرنده های مهاجر وجود نداشت. 

وی با اشاره به اجرای برنامه پایش آنلاین دریاچه خاطر نشان کرد: ما به صورت لحظه ای لایه بندی ها را مورد پایش قرار می دهیم ، وضعیت فلزهای سنگین، انواع نمک ها و همین طور وضعیت اکسیژن محلول را بررسی می کنیم. تا به حال نیز تمامی شاخص ها در حد استاندارد هستند.

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در پایان از عقد قرارداد با سازمان شیلات خبر داد و گفت: بر اساس قراردادهای منعقد شده با سازمان شیلات قرار شد تا موضوع تکثر و شرایط زیست موجودات آبزی در این مکان مورد پایش قرار بگیرد. در حال حاضر دریاچه تحت کنترل است و 3 تا 5 سال طول می کشد تا در این منطقه اکوسیستم طبیعی شکل بگیرد.