بسطامی مدیر اجرایی جشنواره رونمایی و تست موتورهای برقی از همه شهروندان تهرانی به ویژه موتورسوران دعوت کرد تا از موتورهای برقی که در این نمایشگاه به نمایش درآمده اند، دیدن کنند.

به گفته وی، در این نمایشگاه حدود 100 دستگاه موتور در 20 مدل به نمایشگاه درآمده است.  

بسطامی گفت: 20 شرکت در این نمایشگاه 5 روزه شرکت کرده اند و انواع موتورهای برقی با قابلیت ها و در مدل های متفاوت درغرفه ها به نمایش درآمده است.

وی افزود: در حاشیه مرکز دایمی همایش های شهرداری تهران پیست موتورسواری پیش بینی شده تا افرادی که از این جشنواره و غرفه های نمایشگاه دیدن می کنند بتوانند موتورها را تست کنند.

جشنواره رونمایی از موتورهای برقی از 13 تا 17 آذر ماه جاری در مرکز دایمی همایش های شهرداری تهران در بوستان گفت و گو به کارش ادامه می دهد.

ساعت کار نمایشگاه از 14 تا 21 اعلام شده است.

امضای طومار آسمان آبی تهران، مسابقه نقاشی برای کودکان و نقاشی صورت کودکان با موضوع موتور برقی و همچنین تاتر خیابانی با موضوع موتورهای برقی از دیگر برنامه های جانبی جشنواره رونمایی از موتورهای برقی است.

شهرداری تهران اعلام کرده است که در راستای کاهش آلودگی هوای تهران جایگزینی موتورهای بنزینی با موتورهای برقی را به عنوان یک برنامه و سیاست فرهنگی و زیست محیطی دنبال می کند. بر اساس اعلام مسوولان شرکت کنترل کیفیت هوا شهرداری تهران با همکاری شرکت لیزینگ بانک شهر تا 80 درصد هزینه خرید موتورهای برقی را به صورت وام بدون بهره و با اقساط چند ساله در اختیار خریداران قرار می دهد.

موتورهای برقی هیچ آلاینده ای تولید نمی کنند و جایگزینی آنها در شهر تهران در کاهش غلظت آلاینده های هوا بسیار موثر است. با جایگزینی موتورهای برقی به جای موتورهای بنزینی در مرکز شهر، حدود 30 درصد از آلایندگی ذرات معلق در این محدوده از تهران کاسته می‌شود. علاوه بر این آلودگی صوتی ایجاد شده توسط موتورسیکلت‌های بنزینی با جایگزینی آنها توسط موتور برقی کاملا حذف خواهد شد.
 
موتورسیکلت های بنزینی انواع آلاینده ها را تولید می کنند، اما تولید مونوکسید کربن و ذرات معلق در آنها بیشتر است.
 
طرح جایگزینی موتورهای برقی در تهران با اولویت مرکز شهر، یعنی منطقه 12 که بیشترین حجم تردد موتورسیکلت ها در آن وجود دارد، آغاز می شود. حدود 500 هزار موتور در محدوده مرکزی تهران تردد می کنند و هر موتور بنزینی حدود 15 گرم بر کیلومتر انواع آلاینده و بیشتر مونوکسید کربن و ذرات معلق تولید می کند.
 
با توجه به نوع کاربری این موتورها، اگر هر موتور روزانه به طور میانگین 100 کیلومتر در تهران تردد داشته باشد، 1500 گرم آلاینده تولید می‌کند و حجم این آلایندگی برای 500 هزار موتور بنزینی که در مرکز شهر تهران تردد می کنند، معادل 750 تن در روز است.
 
حالا قرار شده، مراسم رونمایی موتورهای برقی فردا، پنجشنبه 13 آذر، از ساعت 14 تا 21 در مرکز دائمی همایش های شهرداری تهران واقع در پارک گفت و گو آغاز می شود و تا 17 آذر در همین مکان ادامه خواهد داشت و علاقه مندان می توانند با مراجعه حضوری، موتورهای برقی را از نزدیک ببیند و تست کنند.
 
به گزارش پارس، ثبت نام از متقاضیان خرید موتورهای برقی از چند روز پیش آغاز شده، اما در بازه زمانی 5 روزه و در حاشیه برنامه رونمایی از موتورهای برقی در بوستان گفت و گو هم امکان نام نویسی از متقاضیان توسط نمایندگان لیزینگ بانک شهر فراهم شده است.
 
شهرداری تهران در ارتباط با خرید موتورهای برقی تنها تسهیل‌گر است و شهروندان تهرانی می توانند با مشاهده انواع مختلف موتورهای برقی که برای استفاده در تهران مناسب تشخیص داده شده و گواهی‌های مربوطه را از سازمان های نظارتی دریافت کرده‌اند، مدل مورد نظر خودشان را انتخاب و با بهره مندی از تسهیلات بدون بهره (80 درصد هزینه خرید موتور برقی تا سقف 7 میلیون تومان) این موتورها را خریداری کنند.