در اولين روز از هفته جاري مديركل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست با بیان اینکه از سازمان دامپزشکی درخواست تکرار آزمایش های ببر سیبری باغ وحش ارم را داریم، گفت: هنوز گزارشی از منفی بودن احتمال بیماری این ببر از طرف دامپزشکی ارائه نشده است.

دکتر مجید مقدم افزود: آخرین اقدامی که گروه بیماری های دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست در خصوص ببر سیبری باغ وحش ارم انجام داده این است که از سازمان دامپزشکی درخواست کرده بار دیگر از این ببر خون گرفته و آزمایش کنند.

به گفته وی، با توجه به مشکوک بودن این ببر به بیماری مشمشه و براساس پروتکل های سازمان دامپزشکی این ببر باید معدوم شود اما با توجه به اینکه ببر سیبری از نظر تنوع زیستی گونه ای بسیار ارزشمند و حائز اهمیت است سازمان محیط زیست از سازمان دامپزشکی خواسته است نگاهی متفاوت با دام های اهلی به این گونه داشته باشند.

مقدم اظهار داشت: خواسته سازمان محیط زیست این است که پس از خونگیری مجدد از این گونه، آزمایش ها را بار دیگر با همکاری مشاوران بین المللی و اساتید مورد وثوق دامپزشکی تکرار و نتایج را با دقت آنالیز کنند.

مقدم یادآور شد: چنانچه دامپزشکی تایید کند که این ببر مشکلی ندارد از قرنطینه خارج شده و می تواند به زندگی طبیعی خود ادامه دهد اما این موضوع تنها با تایید سازمان دامپزشکی مبنی بر نبود مشکلات بهداشتی امکان پذیر است.      

مخالفت وزارت بهداشت با خونگیری مجدد از ببر سیبری باغ وحش ارم
 
روز يكشنبه یک دامپزشک حیات وحش با بیان اینکه ببر سیبری ماده باغ وحش ارم در 4 سال گذشته هیچ یک از علائم بیماری مشمشه را نشان نداده است، گفت: اما این ببر همچنان در قرنطینه است و وزارت بهداشت اجازه خونگیری مجدد از آن را نمی دهد.
دکتر ایمان معماریان با بيان أين مطلب افزود: ببر ماده سیبری که به همراه یک ببر نر به جای پلنگ های ایرانی از روسیه به ایران آمدند. در بدو ورود به علت بی برنامگی و عدم وجود جایگاه به صورت موقت به باغ وحش تهران رفته و طی یک فاجعه قابل پیشگیری هم ببرهای تازه وارد و هم تمام شیرهای باغ وحش با گوشت آلوده تغذیه و به بیماری مشمشه دچار شدند.

این دامپزشک حیات وحش با بیان اینکه در این میان شیرهای بالغ پس از تزریق میزان کمی دارو مقید شده و سر بریده می شوند و شیرهای کوچکتر سوزانده می شوند. گفت: ببر ماده به علت رسانه ای شدن موضوع و با پافشاری سازمان محیط زیست جان سالم به  در برد اما از آن زمان تا کنون  به مدت 4 سال در قرنطینه ای کوچک در خرابه های ارم  نگهداری می شود  تا در کشمکش هایی که بین سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت از یک طرف و سازمان محیط زیست از طرف دیگر وجود دارد در این قرنطینه بپوسد و خود به خود از بین برود. 

وی با بیان اینکه بدون شک بهترین اتفاق برای سازمان های مربوط مرگ خود به خود و بدون مقصر ببر سیبری باغ وحش ارم است تأکید کرد:اما در این مدت با وجود تمام شرایط بدی که برای این حیوان وجود داشته  نه تنها علائمی از بیماری نشان نداده بلکه در حال حاضر کاملا سالم و سر حال است.

معماریان یادآور شد: سال گذشته تصاویری از این ببر به همراه گزارشی از وضعیت بالینی آن برای اتحادیه باغ وحش های اروپا و ای یو سی ان فرستاده شد که در آن ماجرا شرح داده شد. 

وی ادادمه داد: رئیس این اتحادیه طی نامه ای با اشاره به این موضوع که این حیوان از نظر ژنتیکی بسیار با اهمیت است و در اساد بوک( کتابچه ای که در آن مشخصات هر یک از افراد گونه های در معرض انقراض ثبت می شوند)  آنها ثبت شده درخواست کرد تا بار دیگر نمونه خون از حیوان گرفته  و به آلمان ارسال شود تا در صورت پاک بودن از این شرایط رهایی یابد و به درون باغ وحش در شرایط استاندارد انتقال یابد  و حتی جفت نر حیوان توسط این اتحادیه تامین شود. و در صورت آلوده بودن تست مجدد گرفته شده  و در نهایت حیوان راحت شود.

این دامپزشک حیات وحش اظهار داشت: اما در جلسه ای که بعد از دریافت این نامه حدود 7 ماه پیش توسط سازمان های مربوط برقرار شد وزارت بهداشت کماکان بر موضع خود که بهداشت عمومی است پافشاری کرده و عنوان کرد  جواب آزمایش جدید هر چه باشد این حیوان از نظر ما آلوده است و باید معدوم شود.

هوای پایتخت در ۸ ماه نخست سال جاری ۱۲ روز پاک بود

روز دوشنبه معاون نظارت و پایش آلودگی هوای محیط زیست استان تهران گفت: هوای پایتخت از ابتدای امسال تا آخر آبان ماه ۱۲ روز را در شرایط پاک گذراند.

محمد رستگاری با بیا ن این مطلب افزود: از ابتدای امسال تا ۳۰ آبان هوای پایتخت ۱۲ روز در شرایط پاک، ۱۶۸ روز سالم و ۶۶ روز در شرایط ناسالم قرار داشته است.

به گفته وی، سال گذشته در این مدت هوای پایتخت سه روز  در شرایط پاک، ۱۵۲ روز در شرایط سالم و  ۹۱ روز در شرایط ناسالم بود . 

رستگاری اظهار داشت: در مدت مشابه درسال ۹۱ یک روز پاک، ۱۶۱ روز سالم و ۸۴ روز ناسالم برای هوای تهران رقم خورد. 

معاون نظارت و پایش آلودگی هوای محیط زیست استان تهران تصریح کرد : همچنین درسال ۹۰ هفت روز پاک، ۹۳ روز سالم، ۱۴۴ روز ناسالم و دو روز بسیار ناسالم به دلیل ورود ریزگردها را در هوای پایتخت شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه اطلاع رسانی در خصوص آلودگی هوا مناسب است، گفت: در زمان بحرانی و خطرناک که عدد یکی از آلاینده‌ها به ۳۰۰ برسد باید تعطیلی اعلام شود.

رستگاری تأکید کرد:  ایستگاه‌های اداره کل محیط زیست استان تهران در مناطق آلوده تر از ایستگاه‌های شهرداری قرار دارد اما محیط زیست دارای ۱۴ ایستگاه آلودگی هوا و شرکت کنترل کیفیت دارای ۲۱ ایستگاه است.