به گزارش پارس به نقل از مهر،محمدباقر قالیباف درچهارمین نشست مجمع عمومی کلانشهرهای آسیایی  با تاکید بر ضرورت توجه به انسانیت و آزادی در منطقه خاورمیانه ابراز امیدواری کرد که همکاری میان شهرهای  ایران و لبنان به بهترین نحو ادامه پیدا کند.

وی  در حاشیه مجمع جهانی شهرداران آسیایی با شورای شهر سیدا لبنان دیدار و گفت و گو کرد.

شهردار تهران طی سخنانی در جریان این دیدار با اشاره به آشنایی خود با منطقه سیدا از سال 1980 میلادی، تاکید کرد: موضوعی که باید در منطقه بر آن تاکید کرد، همان انسانیت و آزادی است چرا که بیشترین توجه ایران به لبنان هم از همین منظر است.

وی ابراز امیدواری کرد، همکاری و وحدت میان شهرها ایران و لبنان ادامه پیدا کرده و همه جوامع شهری برای برقراری صلح به صورت منسجم در کنار یکدیگر قرار گیرند.

قالیباف  در ادامه دیدارهای خود با مدیران شهری، شهرداران و مقامات بین المللی با محمد دومان، دبیر سازمان UCLG – MEWA دیدار و گفت و گو کرد.

قالیباف در جریان این دیدار با اشاره به زمینه های مشترک موجود به منظور افزایش همکاری مجمع شهرداران آسیایی و سازمان شهرهای متحد و دولت های محلی، بر ضرورت افزایش تعامل و همکاری این دو نهاد بین المللی تاکید کرد.

شهردار تهران تاکید کرد: استانبول و تهران نقش بسیار جدی در UCLG - MEWA و مجمع شهرداران آسیایی دارند و در آینده نیز می توانند همکاری های مشترک خود را در زمینه های مختلف افزایش دهند.

وی در ادامه حمایت خود را از طرح ابتکاری شهردار تهران به منظور تشکیل مجمع شهرداران آسیایی و ایجاد همگرایی بیشتر میان کلانشهرها و پایتخت های آسیایی اعلام کرد.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه در شرایط امروز تفکر و اندیشه ها بیشتر از پول و منابع مالی ارزشمند است، گفت: از مهم ترین دغدغه های ما در تهران توجه به عدالت فضایی است تا حاشیه نشینی ها به وجود نیاید و در صورت بروز این پدیده، به سرعت برای آن چاره اندیشی شود.

قالیباف در حاشیه این اجلاس با پروفسور یون هون کواک، بنیانگذار سازمان جهانی شهروندان دیدار و گفت و گو گرد.

در جریان این دیدار شهردار تهران با تاکید بر این که استضعاف امروز در دنیا استضعاف فکری است و نه استضعاف مالی، گفت: امروز آن چیزی که ارزشمند است پول نیست، بلکه تفکر و اندیشه ها است. چرا که حتی در بعضی از نقاط که امکانات مالی فراوانی وجود دارد، باز هم عقب افتادگی قابل مشاهده است. ما نیز در دین اسلام به کسی مستضعف می گوییم که اهل فکر و اندیشه نیست.

وی به برنامه تهران برای تبدیل به یک شهر انسان محور اشاره و بیان کرد: مهم ترین دغدغه های ما در تهران توجه به عدالت فضایی است تا حاشیه نشینی ها به وجود نیاید و در صورت بروز این پدیده، به سرعت برای آن چاره اندیشی شود.

شهردار تهران افزود: متاسفانه شهر تهران در گذشته یک شهر دو قطبی بود و شمال و جنوب اجتماعی شهر کاملا مشخص بود، اما در دهه گذشته مهم ترین اقدام شهرداری تهران تلاش بر کاهش این فاصله بود. به همین جهت توسعه در شمال شهر با همان سرعت پیش رفته است اما تلاش کردیم تا توسعه در جنوب شهر را با سرعت چندین برابر افزایش دهیم.

در این اجلاس شهردار تهران با اگنست بیکارد، مدیر اجرایی متروپلیس دیدار کرد و گفت: بهترین کمک مترو پلیس به شهرها و مخصوصا کلانشهر تهران انتقال تجربیات و کمک به افزایش سرمایه گذاری است . دو تجربه خوبی که از همکاری شهرداری تهران با متروپلیس داشتیم مربوط به حوزه حمل و نقل عمومی و همچنین حوزه فاینانس و مسایل مالی بوده است. چرا که آغاز بحث تاسیس بانک شهر در کلانشهرهای ایران از نشست متروپلیس در سیدنی صورت گرفت و هم اکنون این بانک به یکی از محورهای مهم توسعه در تهران تبدیل شده است. همچنین همکاری با بوگاتا در حوزه حمل و نقل عمومی از تجربیات خوبی بود که توانستیم از تجربیات آن ها استفاده کنیم.

همچنین اگنست بیکارد، مدیر اجرایی متروپلیس ضمن ابراز خوشحالی از حضور در مجمع شهرداران آسیایی به عنوان عضو ناظر، ابراز امیدواری کرد تا تهران همانند گذشته در نشست مترو پلیس نقش فعالی داشته باشد.

وی تاکید کرد: برای بازه زمانی سه سال آینده متروپلیس بر روی 13 پروژه همکاری شهر تمرکز کرده و امیدوار است تا کلانشهرها بر روی این پروژه ها مشارکت داشته باشند تا با استفاده از بخش خصوصی و جلب مشارکت دولت بتوان این پروژه ها را اجرایی کرد.

محمد باقر قالیباف  همچنین در حاشیه مجمع عمومی شهرداران آسیایی با «فاطما شاهین» شهردار قازیانتپ ترکیه دیدار و گفت و گو کرد.

او در این دیدار با اشاره به سابقه روابط مشترک ایران و ترکیه گفت: دو کشور هم در سطح مسایل بین المللی و ملی و هم در سطح همکاری های شهرداری ها و دولت های محلی روابط بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند. همچنین ایران و ترکیه به عنوان دو کشوری مطرح هستند که از جهت فرهنگی، دین، مرزهای جغرافیایی، فعالیت های اقتصادی و سیاسی بسیار به هم نزدیکند.

وی تاکید کرد: این همکاری ها برای امنیت کشورهای همسایه و همچنین برای امنیت ایران و ترکیه اهمیت دارد و باید به آن توجه داشته باشیم.

شهردار تهران ضمن ابراز خوشحالی از ایجاد زمینه همکاری مناسب میان شهرهای مختلف ایران و ترکیه در مجمع شهرداران آسیایی و UCLG ابراز امیدواری کرد که این همکاری ها توسعه پیدا کند.

شهردار تهران همچنین طی سخنانی در جمع خبرنگاران گفت: ما در راستای چشم انداز تبدیل شهر تهران به عنوان یک شهر جهانی و فعال در حوزه دیپلماسی عمومی، اولویت را در حوزه ارتباطات بین المللی بر همکاری و همراهی در قاره آسیا گذاشته ایم چرا که قاره آسیا در قرن بیست و یکم از بعد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی حرف اول را خواهد زد و مبنای توسعه نیز شهرها هستند.

، محمد باقر قالیباف گفت: هر چند در قاره آسیا از بعد فرهنگی و اقتصادی با فرهنگ های زیادی روبرو هستیم اما این فرهنگ ها بسیار اصیل و به هم نزدیک هستند. بنابراین برای توسعه شهرها بهتر است پیش از آنکه در مجامع جهانی با هم همکاری کنیم، در شهرهای آسیایی با یکدیگر ارتباط بهتری داشته باشیم.

وی یادآور شد: در سال 2008 پیشنهاد تاسیس مجمع جهانی شهرداران از طرف تهران مطرح شد که این پیشنهاد مورد استقبال سایر شهرها قرار گرفت. بدون شک این نشست ها باعث افزایش تعاملات دو جانبه، چند جانبه و ایجاد پیوندهایی در مسیر اقتصادی، فرهنگی خواهد شد و به تبع آن در حوزه دیپلماسی عمومی نیز بسیار موثر است چرا که شهرها در این مجامع از تجربیات یکدیگر استفاده می کنند.

محمدباقر قالیباف با اشاره به پیشنهاد مطرح شده برای ایجاد صندوقی به منظور توسعه شهرهای آسیایی تاکید کرد: این صندوق می تواند کمک خوبی در همکاری های اقتصادی داشته و در جریان کمک به شهرهایی که از امکان و ظرفیت کمتری برای توسعه برخوردار هستند، موثر باشد.

شهردار تهران در ادامه بر ضرورت همکاری نزدیک شهرهای آسیایی به منظور انتقال تجربیات و همچنین کمک شهرها به یکدیگر برای توسعه تاکید کرد.

وی گفت: چالش های شهرهای آسیا به یکدیگر شبیه است، همچنان که فرصت های این شهرها دارای مشابهت است و طبیعتا شهرها بیشترین اثر را در حوزه توسعه خواهند داشت.

قالیباف در پاسخ به سوال دیگری درباره میزان تحقق اهداف مد نظر مجمع شهرداران آسیایی گفت: بدون شک برای تحقق اهداف نهادهای فراملی و قاره ای نیاز به گذشت زمان است اما این مجمع در سه دوره گذشته کاملا موثر بوده و سایر شهرها را به خود جلب کرده است. به نحوی که شهرهای مهمی تا کنون توانسته اند در این اجلاس مشارکت تاثیرگذاری داشته باشند.

نشست شورای جهانی سازمان شهرهای متحد و حکومت های محلی در حالی در شهر هایکو چین به کار خود پایان داد که دو موضوع احیای جاده ابریشم و توسعه مناسبات اقتصادی آسیا از طریق این مسیر ترانزیتی تاریخی و همچنین ایجاد صندوق سرمایه گذاری آسیا در آن مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفت