به گزارش پارس، محمد باقر قالیباف صبح امروز طی سخنانی در همایش بین المللی مدیریت شهری که در شهر دهلی هند برگزار شد، تصریح کرد: زمانی که 10 سال پیش مسئولیت شهرداری تهران را پذیرفتم، پایتخت ایران اوضاع نامطلوبی داشت و چالش‌های زیست ‌محیطی از جمله آلودگی هوا و نبود سیستم کارآمد مدیریت پسماند از مسائل جدی پایتخت به شمار می‌رفت. در آن زمان شهرداری تهران از شیوه مدیریتی از هم‌گسیخته و ناهماهنگی رنج می‌برد. شهرداری تنها به عنوان یک ارائه ‌دهنده خدمات شهری محسوب می‌شد و تسلط دیدگاه‌های تمرکزگرایانه، مدیران شهری را از مشارکت معنی‌ دار مردم در اداره امور شهری بازداشته بود.

وی افزود: در زمان آغاز به کار بنده در شهرداری تهران عدم وجود زیرساخت‌های کافی در کنار کمبود و توزیع نابرابر امکانات تفریحی- فرهنگی موجب بروز نارضایتی شهروندان شده بود و نبود رویکردی اجتماعی برای پاسخ به نیازهای شهروندان کمبود اصلی شهر تهران به شمار می رفت.

قالیباف خاطر نشان ساخت: تحقیقات ما نشان می داد که تهران نیازمند توسعه در زیرساخت ‌های فیزیکی و زیرساخت‌ های اجتماعی- فرهنگی است. از همین رو، تلاش‌ها به سمت تبدیل تهران به شهری با سیستم حمل و نقل عمومی گسترده و بزرگراه ‌های قابل دسترس که چهار گوشه شهر را به هم پیوند می‌زنند، معطوف شد.

افزایش ۳ برابری خطوط مترو و ۵ برابری تفکیک زباله از مبدا در تهران

وی گفت: برنامه ‌ریزان شهری ما به اصلاح تقاطع ‌ها و چهارراه‌‌ها از طریق ساخت پل و تونل پرداختند و همچنین اصلاحاتی در نحوه مدیریت حمل و نقل با توسعه اتوبوس‌های تندرو (BRT) و سیستم تاکسیرانی شهر انجام شد. همزمان، به منظور گسترش سیستم حمل و نقل سبز در تهران، متروی تهران از دو خط در سال 1384 با بیش از سه برابر افزایش به هفت خط در سال جاری افزایش پیدا کرد.

قالیباف به فعالیت های صورت گرفته به منظور گسترش فضای سبز شهر شامل ایجاد پارک‌ ها و کمربند سبز تهران اشاره کرد و عنوان داشت: در طول 10 سال شاهد بیش از 1680 هکتار افزایش مساحت فضای سبز در شهر تهران بوده ایم. علاوه بر این سیستم یکپارچه‌ ای برای مدیریت پسماندها با استفاده از امکانات جدید و نوآورانه تصفیه ایجاد شده و تفکیک زباله در مبدا نیز نسبت به سال 1384 پنج برابر افزایش یافته است.

به گفته شهردار تهران بودجه سالانه شهرداری تهران از 16 هزار میلیارد ریال در سال 84 با رشد 10 برابری به 160 هزار میلیارد ریال در سال 93 افزایش یافته است و این افزایش از طریق ایجاد منابع درآمدزای پایدار و ایجاد تنوع در منابع درآمدی شهردار تهران حاصل شده است که نتیجه این تلاش ‌ها بهبود استاندارد های زندگی برای شهروندان بود.

حمایت شهرداری تهران از بیش از ۷ هزار کودک در برابر آسیب‌های اجتماعی

محمدباقر قالیباف با تاکید بر این موضوع که همچنان با چالش ‌هایی در مدیریت تهران روبرو هستیم، ابراز داشت: این چالش‌ها برای دیگر شهرهای مشابه در دنیا مسئله جدیدی نیست؛ تحقیقات انجام ‌شده توسط مرکز مطالعات و برنامه ‌ریزی شهر تهران نشان می‌دهد مسائلی مانند فقر نسبی، کودکان کار، تکدی‌گری، اعتیاد، افزایش حاشیه ‌نشینی، مهاجرت بیش از حد و بی‌ عدالتی اجتماعی از مشکلاتی هستند که توجه خاصی را می‌طلبند.

وی ادامه داد: شهرداری تهران موفق شده است که بیش از هفت هزار کودک را از طریق جلب مشارکت نهادهای غیردولتی حمایت از کودکان، آموزش داده و آنان را در برابر آسیب‌ های اجتماعی حمایت کند. در کنار این موضوع برنامه ‌های مشابهی نیز برای معتادان، کودکان فراری و همچنان افراد بی‌خانمان انجام گرفته و امکان دسترسی هزاران نفر از افراد به اسکان موقت و امکانات ترک اعتیاد و بازپروری فراهم شده است.

توسعه شهری در صورتی سازنده است که توسعه پایدار و دربرگیرنده تمامی شهروندان باشد

قالیباف با بیان اینکه اعتقاد دارم مادامی که پایداری در دستاوردهای اجتماعی و فرهنگی حاصل نشود، شهرداری به رشد مطلوب خود نرسیده است، گفت: بنابراین در دوره دوم مسئولیتم، رویکرد خود را در سیاستگذاری و مدیریت شهری بر تمرکززدایی و تفویض اختیارات، با بهره ‌مندی از مشارکت حداکثری شهروندان در اداره شهر پایه‌گذاری کردم؛ رویکردی که آن را توسعه اجتماعی- فرهنگی می‌نامم.

شهردار تهران در ادامه با تاکید بر اینکه توسعه شهری در غیاب همگرایی اجتماعی مشکل‌آفرین خواهد بود، عنوان کرد: هرگونه توسعه شهری و تغییر اقتصادی باید همراه با مشارکت عمومی، آموزش عمومی و بهبود وضعیت معیشتی اقشار کم‌ درآمد و آسیب‌ پذیر باشد. تجارت و کسب و کار شهری مرتبط با روندهای جهانی اقتصادی، اگر به وضعیت اقشار کم ‌درآمد بی‌توجه باشد، منجر به گسیختگی اجتماعی، سقوط و بی‌ثباتی در امور شهری می‌ شود.

وی خاطرنشان کرد: توسعه شهری در صورتی سازنده خواهد بود که توسعه پایدار و دربرگیرنده تمامی شهروندان بدون در نظر گرفتن سن، جنسیت، قومیت، مذهب و وضعیت اجتماعی- اقتصادی آنان باشد. به همین علت من و همکارانم در شهرداری تهران حداکثر توان خود را صرف توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی شهری کرده‌ایم.

ثبات اجتماعی و همگرایی را با استفاده از رویکرد توسعه اجتماعی - فرهنگی افزایش می دهیم

شهردار تهران به ارایه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در این زمینه پرداخت و گفت: ما توجه ویژه ‌ای به ساخت و توسعه فضاهای سبز، خانه ‌های سلامت، مجتمع‌های ورزشی و خانه ‌های اسباب ‌بازی در مناطق کم ‌درآمد و مستضعف شهری کرده‌ایم. همچنین، برنامه‌های حمایتی اجتماعی برای بانوان شاغل و سالخورده، بانوان بدون سرپرست و مادران سرپرست خانواده تنظیم کرده‌ایم.

به گفته قالیباف رویکرد اصلی مدیریت شهری تهران حرکت به سمت ارتقای مشارکت اقشار آسیب‌ پذیر در برنامه‌های توسعه شهری و تبدیل شهرداری تهران از یک سازمان خدماتی به یک نهاد اجتماعی است.

وی ادامه داد: در حقیقت شهرداری تهران تلاش می‌کند با استفاده از رویکردی مبتنی بر توسعه اجتماعی - فرهنگی، ثبات اجتماعی و همگرایی را در شهر افزایش دهد.

مردم سالاری حقیقی زمانی تحقق می‌یابد که مردم حقوق و مسئولیت ‌هایشان را بشناسند

شهردار تهران همچنین عنوان کرد: ما معتقدیم که مشارکت آگاهانه مردم، ستون اصلی تولید قدرت، ثروت، معرفت و منزلت در شهرها و به تبع آن در سراسر کشور است. مردم سالاری حقیقی تنها زمانی تحقق می‌یابد که مردم حقوق و همچنین مسئولیت ‌های خود را در اداره خانواده، جامعه و دولت‌هایشان بشناسند. ما معتقدیم که قانون تنها زمانی قابل اجراست که توسط تمامی شهروندان درک شود و آنان خود به مشارکت ‌کنندگان اصلی اعمال قانون مبدل شوند. همچنین ما تلاش کرده ایم که با استفاده از رویکرد محله ‌‌محور و تشکیل شوراها و سراهای محلات، مشارکت شهروندان را در اداره شهر افزایش دهیم.

محمدباقر قالیباف به برخی از برنامه های پیش رو اشاره کرد و گفت: شهرداری تهران در کمپین‌های آینده خود از جمله «خط سفید» تلاش می‌کند تا با افزایش آگاهی شهروندان از اهمیت رفتار ترافیکی، الگوی مصرف و سبک زندگی خود، زمینه لازم برای افزایش مشارکت آنان را در داشتن آسمانی آبی و زمینی پاک فراهم آورد.

هویت، مهم ترین عنصر شهری و تولیدات فرهنگی، مهم ترین کالای تهران خواهد بود

وی با تاکید بر اینکه ما قصد داریم تهران را به یکی از قابل سکونت ‌ترین شهرهای جهان تبدیل کنیم، گفت: تهران شهری می شود که شهروندانش به آن افتخار می‌کنند. شهری امن، سبز و با مدیریت‌ مناسب که در آن ارزش‌های انسانی از قبیل عدالت و مهربانی حاکم هستند. شهری که در آن هر کس از جمله اقشار آسیب‌ پذیر و گروه‌های اجتماعی مانند شهروندان سالخورده، کودکان و معلولان می‌توانند در پیشرفت‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مشارکتی پویا داشته باشند.

قالیباف به برخی چشم اندازهای پیش روی پایتخت اشاره کرد و گفت: ما آینده تهران را به صورت شهری جهانی ترسیم کرده‌ایم. شهری تاثیرگذار در تحولات جهانی که مرکز تعاملات، گفتگوها، آموزش‌ و تصمیم‌گیری در سطوح مختلف محلی و بین‌المللی در زمینه‌های دیپلماتیک، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی خواهد بود.

وی ادامه داد: ما تهران آینده را به مثابه شهر دانش می‌بینیم که در آن دانش و افکار به عنوان مهمترین محرک‌های تولید مشاغل دانش‌‌بنیان خواهند بود. همچنین ما تهران را به صورت شهر فرهنگ می‌بینیم که در آن مهمترین عنصر شهری هویت و مهمترین کالا در شهر تولیدات فرهنگی خواهد بود.

شهردار تهران در بخش پایانی سخنانی خود تصریح کرد: فروتنانه خواستار بهره‌گیری از تجربیات و نوآوری‌های شهرهای دیگر هستم، چرا که اعتقاد دارم آینده درهم‌تنیده زندگی شهری و تمدن بشری نیازمند تبادل اطلاعات و بهره‌مندی از تجارب دیگر شهرهاست.