پایگاه خبری تحلیلی پارس- اگر نگاهی داشته باشیم به سرشماری های ده ساله نفوس و مسکن در کشور، به خوبی روندی را مشاهده می کنیم که مهاجرت مردم از روستا به شهر را نشان می دهد. روندی که اگر چه عمده دلیل آن انگیزه های اقتصادی است، اما هویت اجتماعی و فرهنگی شهر نیز در کشش مهاجران به شهر بی تاثیر نبوده است.

فقدان انگیزه های اجتماعی و سختی معیشت، بسیاری از روستا نشینلن را راهی شهر ها کرد و حاشیه نشینی در شهر را برگزیده تر از زندگی در شهر نمود.حال اما با انبوهی از شهرنشینان مواجه ایم که با منشا فرهنگی و قومی مختلف، در واحدهای جغرافیایی مشترک گرد آمده اند، شاید دل خوش به زندگی شهر نشینی باشند اما همیشه در رویای آرامش روستا هستند و اینگونه روزگار بر شهر نشینان و روستا نشینان ما میگذرد، هریک در حسرت بخشی از زندگی دیگری، روستا نشین چشمش به دنبال زرق وبرق و جاذبه های شهر و شهر نشین چشمش به دنبال آرامش و پاکی زندگی روستا نشین.

مهدی چمران در مراسم گرامیداشت روز جهانی شهر‌ها تحلیلی در این زمینه داشته است که در ادامه می خوانیم، وی می گوید: آسایش، امنیت و محیط زیست سالم، هویت شهری را به دنبال دارد که این مهم سطح زندگی مردم را بالا خواهد برد. اما در این میان روح و معنویت شهر را فراموش کرده‌ایم و تنها به فیزیک و ظاهر آن پرداختیم.

وی در ادامه روز جهانی شهر‌ها را فرصتی مغتنم برای پرداختن به مسائل شهری و روستایی دانست و افزود: شهر‌ها و روستا‌ها با مشکلاتی رو به رو هستند که ما در روز جهانی شهر‌ها این فرصت را داریم به چاره جویی مشکلات این حوزه بپردازیم.

رئیس شورای شهر تهران فاصله زندگی روستاییان با شهرنشینان را بسیار کم دانست و تصریح کرد: با وجود این فاصله، روستا‌ها مکانی سالم برای زندگی و توسعه پایدار خواهد بود و هر چه فاصله میان روساییان و شهرنشینان کمتر باشد مردم به سوی شهر‌ها روی خواهند آورد.

وی با اشاره به اینکه آپاتمان‌ در شهرها موجب فاصله گرفتن مردم از یکدیگر شده است، اضافه کرد: این فاصله گسست اجتماعی و فرهنگی شهروندان و عدم آرامش روحی و روانی را ایجاد کرده است که برای رفع آن باید به فکر ساختن ظاهر و معنویت شهر باشیم.