حجت الاسلام میثم امرودی ضمن اعلام این خبر، اظهار داشت: ویژه برنامه‌های شهرداری تهران به مناسبت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) در ماه محرم و صفر همزمان با تاسوعا و عاشورا، اربعین حسینی، رحلت نبی مکرم اسلام (ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت امام رضا(ع) اجرا خواهد شد.

وی افزود: پیش بینی برنامه‌های ورود به ماه محرم با محوریت برگزاری نمایشگاه عطرسیب از 10 روز قبل از ماه محرم با حضور مساجد، هیئت مذهبی مستمر، موردی، دانش جویی و دانش آموزی شهر تهران صورت پذیرفت که خوشبختانه با استقبال بسیار خوب مواجه شد.

امرودی تاکید کرد: مهمترین اهداف موردنظر ما در اجرای این ویژه برنامه‌ها معرفی مولفه‌های سبک زندگی حسینی و محوریت آموزه‌های عاشورایی ،تعظیم و تکریم شعائر و معارف اسلامی، هویت افزایی دینی و انقلابی شهروندان در مناسبت عظیم عاشورایی حسینی است که در کنار این موضوعات به آماده سازی فضای عمومی شهر تهران در طول ماه محرم و صفر نیز توجه ویژه داشته‌ایم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تصریح کرد: اجرای این ویژه برنامه‌ها با تاکید بر برجسته سازی جلوه‌های قیام حسینی در فرهنگ عمومی شهروندان، تسهیل اجرای برنامه‌های مردمی در ماه‌های محرم و صفر و تعامل و مشارکت جدی با مساجد، حسینیه‌ها و هیئت مذهبی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به تدوین راهبردهایی برای پاسداشت و زنده نگهداشت قیام عاشورا و ماه محرم، گفت: برجسته کردن عناصر حماسه و عزت، منطق و عقل و عاطفه در قیام عاشورایی حسینی ،تاکید بر حفظ آداب و شیوه‌های سنتی و مردمی عزاداری حسینی ،تاکید ویژه بر نقش برجسته زنان در انتقال پیام های انقلاب عاشورایی حسینی، تعامل و مشارکت ویژه با مساجد، حسینیه‌ها، هیئت مذهبی عمومی، دانشجویی و دانش آموزی، تاکید بر حفظ  آداب و شیوه‌های سنتی عزاداری حسینی از جمله موضوعاتی است که در این زمینه مورد توجه قرار گرفته است.

ویژه برنامه‌های متمرکز شهرداری تهران در پایتخت

امرودی به ویژه برنامه های متمرکز  شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: اجرای نمایش آیینی با همکاری بنیاد تعزیه به مدت 30 شب، اجرای ویژه برنامه آئینی مذهبی ( نمایشگاه، نشست و سخنرانی، مرثیه سرایی، اجرای نمایش و غیره در میدان امام حسین(ع)، برپایی ایستگاه‌های سلامت شهروندی در دهه اول محرم در مناطق ویژه دسته‌های عزاداری در اماکن منتخب، نمایش و معرفی آیین‌های عزاداری اقوام ایرانی در  برج میلاد بخشی از این برنامه‌هاست.

وی ادامه داد: برپایی شب شعر عاشورایی با حضور  شعرای برجسته در ایوان شمس، برپایی نمایشگاه آثار فرهنگی نقش فرهنگ عاشورایی در دوران دفاع مقدس، برگزاری برنامه‌های سوگواری ایام محرم و صفر در باغ موزه دفاع مقدس،تصویرگری خطابه‌های حضرت سید الشهدا در کربلا و حضرت زینب در شام با حضور 50 نفر از نگارگران برجسته در ایستگاه‌های منتخب مترو و میدان امام حسین (ع) و همچنین گردهمایی زنان عاشورایی با هدف تعمیق فرهنگ قیام عاشورا و شعائر دینی در میدان امام حسین(ع) از دیگر برنامه‌های متمرکز شهرداری تهران به شمار می‌رود.

اجرای برنامه‌های بخش معرفت حسینی

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به برنامه‌های بخش معرفت حسینی، گفت: برپایی خیمه‌های معرفت حسینی در روز تاسوعا، عاشورا و اربعین  حسینی در 22 بوستان اصلی شهر به همراه نمایش آثار، کتاب، پاسخ به شبهات، اجرای طرح احیاگران نور شامل همایش ویژه بانوان مبلغه شهر تهران در ماه صفر، برگزاری نشست علمی بررسی تاریخ عاشورا با حضور اساتید حوزه و دانشگاه، برگزاری مراسم بزرگداشت استادان و وعاظ برجسته و ذاکران شهر، برپایی مراسم مذهبی در نمازخانه پایانه‌های چهارگانه ویژه مسافران و عموم شهروندان  اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: اجرای طرح نسیم بهشت باحضور مبلغان روحانی طرح نسیم بهشت در میادین پانزده‌گانه سازمان به منظور پاسخگویی به مسائل دینی و شرعی به مدت 30 روز ایام محرم برگزار خواهد شد، همچنین اجتماع بزرگ آتش‌نشانان عاشورایی همراه با سخنرانی و نوحه‌سرایی مداحان و قرائت زیارت عاشورا از جمله این برنامه‌هاست.

ویژه برنامه‌های هنری، نمایشگاهی و تجسمی
به گفته امرودی، ویژه برنامه‌های هنری، نمایشگاهی و تجسمی شامل برپایی 22 نمایشگاه عکس عاشورایی در 22 مرکز فرهنگی مناطق، برگزاری سوگواره هنری با هدف تجلیل از پدیدآورندگان آثار هنری در حوزه عاشورا، برگزاری 22 شب شعر عاشورایی در 22 مرکز فرهنگی مناطق از دهه دوم تا اربعین حسینی، برگزاری نمایشگاه فرهنگی در یکی از پایانه‌های مسافربری تهران در ماه محرم، برگزاری کنسرت  موسیقی آیینی با محوریت قیام عاشورا، رونمایی از کتاب با محتوای واقعه عاشورا و برگزاری سومین دوره جشنواره رسانه‌های دیجیتال عاشورایی به همراه نمایشگاه عکس است.

ویژه برنامه‌های نمایشی با موضوع محرم و قیام عاشورا

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به ویژه برنامه‌های نمایشی با موضوع محرم و قیام عاشورا، گفت: نمایش فیلم‌های کوتاه عاشورایی در 22مرکز فرهنگی در دهه دوم و سوم ماه محرم، اجرای نمایش‌های هنری و آیینی (تعزیه، خیابانی، صحنه ای، . . .) با محوریت معرفی حماسه‌سازان عاشورایی، تعزیه‌‌خوانی در مدت یک هفته در هر منطقه با هدف احیای آیین‌های سنتی عزاداری، اجرای سوگنامه نمایشی محرم  شامل ویژه برنامه فرهنگی هنری حماسه علمدار کربلا در میدان امام حسین (ع) بخشی از این برنامه ها به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین بازخوانی نقش کودکان در کربلا با هدف درک کودک امروزی از واقعه کربلا، اجرای نمایش هنری  با محوریت فرهنگ ایثار و شهادت، اجرای تعزیه در 4 پایانه مسافری شهر تهران در دهه اول ماه محرم، پخش نمایش‌های رادیویی مربوط به ماه محرم و صفر با استفاده از ظرفیت رادیو مسافر، مراسم پرده‌خوانی در چهار پنج شنبه ماه محرم، اجرای مراسم تعزیه در سایت ورزشی برج میلاد،  دهه دوم به مدت 10 شب، اجرای تئاتر دیر راهب به مدت چهار شب در سالن اصلی از جمله برنامه‌های نمایشی شهرداری تهران در ایام محرم و صفر است.

ویژه برنامه یادواره شهدای محلات  

حجت الاسلام والسلمین امرودی با بیان اینکه شهدا و خانواده‌های شهدا به عنوان ولی نعمتان همواره مورد توجه مدیریت شهری پایتخت هستند؛ به تدارک ویژه برنامه یادواره شهدای محلات در ایام محرم اشاره کرد و افزود: 123 یادواره ویژه شهدای محلات شهر تهران با محوریت شهرداران نواحی و حضور فعالانه شهرداران مناطق برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: همچنین برگزاری مراسم تجلیل و تکریم از بانوان آزاده، همسران ایثارگر شهدا و جانبازان در هر منطقه با عنوان بزرگداشت مادران صبر و بانوان عصمت، بازدید از خانواده معظم شاهد و ایثارگر، بازدید و تجلیل از خانواده معظم شاهد و ایثارگر از جمله این برنامه‌هاست.