در یکصد و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران موضوع سانسور برخی اخبار در روزنامه همشهری از سوی عضو اصلاح‌طلب شورا مطرح و باعث ایجاد جوی متشنج در جلسه امروز شد.

محسن سرخو عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: برای چندمین بار است که روزنامه همشهری اقدام به سانسور مذاکرات جلسه شورای شهر می‌کند در حالیکه نمی‌دانیم عاملان آن چه کسانی هستند. امیدواریم 3 عضو تعیین شده به عنوان ناظر در روزنامه همشهری عوامل سانسور را در اولین گام از روزنامه بیرون کند.

وی در ادامه با بیان اینکه اگر قرار است خبری درج نشود به طور کلی آن را مطرح نکنند ولی در غیر این صورت نباید آن را سانسور کرد، گفت: شاه‌بیت تذکر شورای شهر درباره زمین واقع در فرمانیه، ارزان فروختن آن بوده و برداشت اعضای شورای شهر این است که این زمین در زمان خود دو برابر بیشتر از آنچه که فروخته شده ارزش داشته است. این روزنامه حرف‌های اعضای شورای شهر را درج کرده اما اعضایی از جمله بنده تذکری درباره این موضوع داده بودند را در روزنامه منعکس نکرده‌ و آن را سانسور کرده‌اند.

چمران رئیس شورای شهر تهران خطاب به سرخو گفت: تذکر خود را به صورت کتبی ارائه دهید.

رضا تقی‌پور سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران نیز خطاب به سرخو گفت: بهتر است از جانب خود سخن بگویید نه از جانب همه اعضای شورا.

پرویز سروری رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران نیز در ادامه اظهارات سرخو گفت: علت اینکه بنده اعلام کردم بهتر است بررسی دو موضوع زمین فرمانیه و روزنامه همشهری در جلسه روز سه شنبه مطرح شود این بود که عملا برخی اعضا این موضوعات را روز سه‌شنبه هم مطرح می‌کنند بنابراین ما هم چوب را خوردیم و هم پیاز را در حالیکه اگر موضوع زمین واقع در فرمانیه را امروز در دستور کار قرار می‌دادیم رسانه‌ها می‌توانستند قضاوت خوبی داشته باشند.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران افزود: نکته دوم این است که موضوع مربوط به روزنامه همشهری است نه موسسه همشهری و این ممیزی محسوب می‌شود؛ اظهارات سرخو بزرگترین دلیل بر ممیزی بر روزنامه همشهری است، اگر به جملات وی دقت کنید می‌بینید که می‌گوید "این چند نفر سانسورچی" منظور وی از سانسورچی یعنی کسانی که نظرات دوستان و هم‌قطاران وی را منعکس نمی‌کنند از روزنامه همشهری اخراج کنیم در حالیکه این دخالت در کار اجرایی و محتوایی روزنامه محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه بر اساس اظهارات سرخو یعنی ما می‌گوییم چه چیزی باید در روزنامه چاپ شود در غیر این صورت اخراج، گفت: 3 عضو تعیین شده به عنوان ناظر در روزنامه همشهری نیز ظاهرا قرار است مانند زمان شاه باشند و بر اساس اظهارات سرخو یعنی باید رکن 2 ایجاد کنیم.

در حالیکه سرخو سعی داشت در میان اظهارات سروری به بیان نکاتی با عصبانیت بپردازد، سروری گفت: تحمل سخن داشته باشید؛ این اقدام کاملا ممیزی است. بنده روز یکشنبه گفتم اظهارات شما در حال ضبط است اما دوستان حتی دو روز هم تحمل نکردند و ممیزی آغاز شد. به عقیده بنده این سیاه‌ترین مصوبه شورای شهر بوده است یعنی شورای شهری که از دل دموکراسی برخواسته است استبدادی‌ترین مصوبه را تعیین کرده و روی یک رسانه ممیزی گذاشته است.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: تشخیص بنده این است که در عالم زر یک بلا به سرخو گفته‌ایم چرا که وی در همه اظهاراتش می‌گوید "نظرات شورا".

سروری بار دیگر خطاب به سرخو گفت: شما چه حقی دارید که از طرف ما اظهارنظر می‌کنید؟ ظاهرا ما نماینده‌های درجه 2 هستیم و سرخو اصل و اساس شوراست. همچنین به نظر می‌رسد ما یک سخنگوی رسمی داریم که آقای تقی‌پور است و یک سخنگوی معنوی و غیررسمی که آقای سرخوست.

وی افزود: بار دیگر این موضوع را تذکر می‌دهم که ادامه این روند می‌تواند آثار مخربی بر شورای شهر بگذارد این رویه یعنی هر جا با ما نیستند بر ما هستند و باید حذف شوند، در حالیکه این رفتار ممیزی محسوب می‌شود.

در حالیکه سروری در وقت تعیین شده خود به بیان این تذکرات پرداخت سرخو سعی در پاسخ دادن به حرف‌های سروری بود که با واکنش چمران روبرو شد.

رئیس شورا در میان این اظهارات گفت: از پاسخ به یکدیگر خودداری کنید.

سرخو در ادامه اظهارات چمران، خطاب به سروری، گفت: شما از همه مضطرب‌‌تر هستید، تذکر عضو به عضو معنا ندارد. هر وقت به شهرداری تذکر داده‌ایم این موضع‌گیری‌ها گرفته شد.

سروری نیز گفت: شما هم برای همه افراد شناخته شده هستید!