به گزارش پارس به نقل از ایسنا، سرهنگ تیمور حسینی در نشست هم‌اندیشی و تعامل پلیس راهور تهران بزرگ با جمعی از اعضای شورای شهر تهران با بیان اینکه در حوزه ترافیکی، کارها و اقدامات ارزنده‌ای انجام شده، تصریح کرد: اما شرایط خاص ترافیکی تهران، تعداد خودروها، شمار سفرهای درون‌شهری و... باعث شده تا بحث ترافیک در این کلانشهر همواره به عنوان گلایه مطرح شود.
 
وی با بیان اینکه در مدیریت شهری تلاش بی‌وقفه‌ای در بحث ترافیک شده است، خاطرنشان کرد: امروز به نظر من نیازمند تغییر در رویکردمان هستیم. افزایش سطح معابر برآورده کننده نیازهای ما نیست و اگر می‌خواهیم به موفقیتی در این حوزه برسیم، باید روی سه حوزه اتوبوسرانی، مترو و تجهیزات الکترونیکی کار کنیم.
 
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با بیان اینکه گفته می‌شود ما باید روی فرهنگ ترافیکی کار کنیم، افزود: اما به عنوان کسی که 29 سال در این حوزه فعالیت کرده، باید بگویم تکیه روی فرهنگ ترافیکی خیلی حرف درستی نیست. بیشتر باید به سمت تغییر رفتارها برویم و کاری کنیم تا رعایت قوانین و مقررات به عنوان یک رفتار بدیهی تبدیل شود.
 
حسینی با تاکید بر اینکه باید به سمتی برویم که تجهیزات هوشمند جایگزین نیروهای پلیس شود، اظهار کرد: مردم ما از این سطح و دوره که رعایت قوانین رانندگی نیازمند خواهش از آنها باشد عبور کرده‌اند. امروز اگر دغدغه‌های مردم در حوزه حمل و نقل عمومی را رفع کنیم و حمل و نقلی ارزان، ایمن و آسان در اختیارشان قرار دهیم، بدون شک مردم با حسابی سرانگشتی به جای استفاده از خودروی شخصی به سمت استفاده از این وسایل می‌روند اما اگر این زیرساخت‌ها آماده نباشد و شهروند با خودش محاسبه کند که چند دقیقه منتظر اتوبوس بماند و در چه شرایطی سوار بر آن شود، هرچقدر هم که ما بگوییم خودروی تک سرنشین بیرون نیاورید، تاثیری نخواهد داشت.
 
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با بیان اینکه یک ترافیک مطلوب مبتنی بر سه پایه مهندسی ترافیک، آموزش و اجرای مقررات است، خاطرنشان کرد: ما باید در هر سه حوزه بازنگری‌های جدی داشته باشی. فرآیندهایمان را اصلاح کنیم.
 
وی ضمن ابراز امیدواری از اینکه بتوان از پتانسیل‌های موجود در شورای شهر استفاده کرد، گفت: حوزه معاینه فنی یک فرایند معیوب است اما حقیقتا در تهران وضعیت ما از حیث مراکز معاینه فنی در شرایط مطلوبی است که می‌تواند پاسخگو باشد، اما مشکل اینجاست که اگر ما بخواهیم برای معاینه فنی به خودروها فشار بیاوریم، رانندگان به مراکز غیراستاندارد معاینه فنی در اطراف شهر می‌روند و این یک چرخه معیوب می‌شود.
 
درخواست پلیس راهور تهران از شورای شهر
 
حسینی از اعضای شورای شهر تهران خواست مصوبه‌ای را وضع کنند تا براساس آن هر خودرویی که در پایتخت است، تنها مجاز به اخذ معاینه فنی از همان شهر باشد و خودروهای تهرانی نتوانند برای دریافت معاینه فنی به شهرهای دیگر بروند.
 
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ افزود: در این شرایط می‌توانیم کنترل معاینه فنی خودروها را همانند طرح ترافیک انجام دهیم و هرکسی که معاینه فنی را گرفت پلاکش برای دوربین‌های ما تعریف شود. در چنین شرایطی خودرویی که معاینه فنی نداشته باشد، هر 24 ساعت جریمه می‌شود.