حامد فوقانی:وقتي ذخيره سدها به پايين‌تر از حد خود رسيدند ناچار آب‌ چاه‌ها هم وارد گردونه مصرف شد اما همين موضوع كافي بود تا نيترات موجود در آب شرب با استانداردهاي جهاني فاصله معناداري پيدا كند. در اين ميان خود مسئولان شركت آب ازجمله عليرضا نوذري پور، معاون مهندسي و توسعه شركت آب و فاضلاب استان تهران و هدايت فهمي، معاون دفتر برنامه‌ريزي كلان آب و آبفا نيز از مقدار نيترات موجود اظهار نگراني كردند. سپس كارشناسان يكي از دلايل اصلي ميزان غيرمجاز نيترات موجود در آب تهران را سيستم معيوب فاضلاب دانستند.

ازجمله اين افراد رحمت‌الله حافظي، رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران بود كه ضمن هشدار نسبت به استفاده بيش از حد از آب‌هاي زيرزميني بر تكميل سيستم جامع فاضلاب تهران نيز تأكيد كرد. نكته اينجاست طي سال‌هاي گذشته موانع بسياري در سر راه اجراي اين سيستم يكپارچه وجود داشته است؛ از تعطيل شدن كار در برخي مناطق در پي شكايت شهروندان به‌خاطر تنگ شدن معابر گرفته تا كمبود بودجه. البته اينطور كه اعلام شده شركت فاضلاب تهران اعتبارات لازم را از طريق بانك جهاني و بانك توسعه اسلامي تهيه كرده و به گفته محمد سالاري، رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي تهران اين شركت با وجود امكانات سخت‌افزاري و تجهيزات توانايي مناسب براي اجراي سالانه هزار كيلومتر سيستم فاضلاب شهري پيدا كرده است. شايد همين موضوع باعث شده تا اين روزها اجراي اين طرح در سطح پايتخت سرعت بيشتري پيدا كند. بنابراين و با توجه به اهميت‌هاي سيستم يكپارچه فاضلاب تهران اين سؤال به‌وجود مي‌آيد كه اين طرح مهم چه زماني به پايان مي‌رسد. آنطور كه شركت فاضلاب تهران اعلام كرده طي ماه‌هاي اخير سرعت اجراي اين طرح بالا رفته و پيشرفت كار طي 5 ماه اول امسال از 50درصد به بيش از 58درصد افزايش يافته است. البته اعضاي شوراي شهر تهران معتقدند كه بايد اين كار با توجه به امكانات موجود و اهميت سرعت بيشتري پيدا كند تا حداكثر ظرف مدت 5سال آينده به اتمام برسد. به‌طور نمونه دنيامالي، رئيس كميسيون عمران و حمل‌ونقل مي‌گويد كه پيمانكاران بايد استفاده از روش‌هاي نوين حفاري را جايگزين روش‌هاي دستي كنند. پيش‌بيني شركت فاضلاب هم اين است كه تا آخر سال93 شبكه فاضلاب براي 65درصد مردم پايتخت به اجرا درآيد.

بزرگ‌ترين تصفيه‌خانه منطقه

يكي از عواملي كه باعث شد تا طرح در راه اجرا با وقفه روبه‌رو شود بازنگري آن همراه با شركت اتريشي ILF بوده است. قبل از بازنگري قرار بر اين بوده كه 20واحد تصفيه‌خانه به‌صورت 2تصفيه‌خانه متمركز (8 واحد در جنوب و 12 واحد در جنوب غرب تهران) احداث شود، اما پس از بازنگري، اجراكنندگان به اين نتيجه رسيدند كه تعداد تصفيه‌خانه‌ها 7تصفيه‌خانه غيرمتمركز درنظر گرفته شود. به‌عبارتي تصميم گرفته شد از اين تعداد، 5تصفيه‌خانه در اطراف تهران و يك تصفيه‌خانه در محل پادگان قلعه‌مرغي باشد و تصفيه‌خانه شهرك غرب نيز ارتقاي ظرفيت بيابد. گفتني است تصفيه‌خانه فاضلاب جنوب تهران در مجموع براي 8واحد و هر واحد با ظرفيت 525هزار نفر طراحي شده كه در حال حاضر 6واحد آن در حال احداث است. با راه‌اندازي كامل اين تصفيه‌خانه جمعيتي معادل 4ميليون و 200هزار نفر تحت پوشش قرار مي‌گيرند و فاضلاب جمع‌آوري شده پس از رسيدن به استاندارد مورد نياز كشاورزي، وارد تاسيسات آبياري زهكشي دشت ورامين و ري مي‌شود.

آخرين وضعيت پيشرفت كار شبكه فاضلاب تهران
كار صورت گرفته توضيحات
اتمام احداث تونل فاضلابروي شرق طول كل اين تونل 25/6 كيلومتر است
آغاز طراحي دومين تونل فاضلابروي در غرب طول اين تونل 10 كيلومتر است
بهره برداري از 4 مدول از تصفيه خانه جنوب 2 واحد در حال بهره برداري آزمايشي است
نصب بيش از 482 هزار انشعاب تاكنون مجموعا 900 هزار انشعاب بايد واگذار شود