به گزارش پارس به نقل از  مهر، پیمان سنندجی با اشاره به حادثه آتش سوزی اخیر یکی از قطارهای خط 4 مترو تهران  و نحوی خدمات رسانی ناوگان اتوبوسرانی در مدیریت این بحران افزود: یکی از مباحثی که اکنون مورد توجه کارشناسان شهری قرار گرفته، شیوه خدمان رسانی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران در زمان بروز حادثه است. اگر بخواهیم در این زمینه مثالی بزنیم، می‌توانیم به حادثه آتش سوزی یکی از قطارهای خط 4مترو تهران اشاره کنیم که در زمان بروز این حادثه ناوگان اتوبوسرانی  شهر تهران توانست با ورود جدی خود به این مساله بحران پیش پیش آمده را مدیریت کند و مشکل مسافرانی که تا ساعاتی از شب در این مسیر در خیابان ها مانده بودند را حل کند.

وی ادامه داد: اتفاق آتش‌سوزی‌ای که در مورد یکی از قطارهای خط 4 مترو تهران به وجود آمد؛ از جمله مسائل و مشکلات سیستمی‌است که امکان دارد در ناوگان حمل و نقل عمومی ایجاد شود و این مساله به نقص فنی باز می گردد.  در زمان وقوع این بحران سایر مدهای حمل و نقلی با مدیریت معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران  در این زمینه دارای برنامه های مدونی است و به تمامی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران این برنامه ها ابلاغ شده است.  با توجه به این پیش بینی‌ای که معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در زمان وقوع بحران انجام داده است، شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران نیز  برای بحران های احتمالی ای که امکان وقوع آن در ناوگان حمل و نقل عمومی است برنامه ریزی کرده است و در زمانی که حوادث این چنینی به وجود می آید می‌دانیم که باید چگونه اقدام به مدیریت بحران کنیم.

سنندجی با اشاره به نقش ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران در زمان بروز بحران در سیستم حمل و نقل عمومی شهر تهران بیان کرد:ماموریت اصلی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران جایگزین شدن به جای مد حمل و نقلی‌ای است که دچار بحران شده است. اتفاقی که در خصوص حادثه خط 4 مترو تهران روی داد و اتوبوسرانی توانست مسافرانی که به خاطر این بحران در خیابان سرگردان شده بودند را به مقصد برساند. در واقع بعد از اعلام وقوع این بحران شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران توانست از اتوبوس هایی که در سایر خطوط مشغول به فعالیت بودند به محل حادثه اعزام کرد. از سوی دیگر  با توجه به اینکه طبق برنامه ریزی های انجام شده در خصوص مدیریت زمان در ناوگان اتوبوسرانی و استقرار اتوبوس های دپو در برخی از خطوط ما توانستیم این اتوبوس های دپو شده را به محل حادثه اعزام کنیم تا شهروندان در رفت و آمد خود مشکلی نداشته باشند.

وی یادآور شد: با وجود ترافیک  سنگینی که به دلیل وقوع این حادثه در طول مسیر ایجاد شده بود اما توانستیم با برنامه ریزی بحران پیش آمده را مدیریت کنیم. حتی پیش بینی کردیم که  امکان وقوع مشکل در جابه جایی مسافران در ایستگاه آزادی به شهر کرج ایجاد شود که برای رفع این مشکل نیز در این مسیر اتوبوس‌هایی را اعزام کردیم. باید به این مساله توجه داشت که برای مدیریت ایح بحران به وجود آمده نمی توانستیم از خدمات رسانی ناوگان در سایر خطوط شهر تهران نیز غافل شویم. چرا که ای نحادثه در زمان پیک سفرهای عصرگاهی بود و بخشی از اتوبوس‌های خط یک باید تا ساعت 10 شب و بخشی دیگر نیز تا صبح باید اقدام به خدمات رسانی به شهروندان می‌کرد به همین خاطر نمی‌توانستیم خدمات این خط پر مسافر را به دلیل مشکل پیش آمده مختل کنیم.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با اشاره به احتمال وقوع بران سیل و زلزله در شهر تهران تاکید کرد:
بحران چه از نوع انسان ساز و چه از نوع طبیعی آن از جمله مسائلی است که باید تمامی سازمان ها در شهر تهران نسبت به وقوع آن آمادگی و برنامه ریزی داشته باشند. همانطور که از اسم و تعارف بحران برمی‌آید به حوادث و موضوعاتی بیان می شود که تا حدود زیادی وقوع آن قابل پیش‌بینی نیست.  مدیریت بحران دارای سه مرحله طلایی پیشگیری، وقوع و مدیریت بعد از وقوع دارد. اگر ما بتوانیم قبل از وقوع هر بحرانی امکان مدیریت آن را در شهر تهران  داشته باشیم تا نگذاریم در زمان وقوع حادثه خللی در خدمات رسانی در سیستم های حمل و نقلی ایجاد شود به همین دلیل  دو سال پیش مدیریت بحران در شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران  شکل گرفت و در تمامی حوزه ها برنامه ریزی ها و مطالعات زیادی انجام شد. یک بخش از مطالعات توسط معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در بخش  شبکه معابر شهر تهران در حال انجام دادن آن است.

به گفته سنندجی، نتایج این مطالعات نشان می دهد اگر زلزله در شهر تهران  روی دهد معابر چه نقشی می‌تواند در  بحث ارتباطی و خدمات رسانی در شهر تهران داشته باشد. همچنین مطالعاتی در خصوص توقفگاه‌های شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران رو نقش این مراکز در زمان وقوع بحران در حال انجام است. در بحث خطوط نیز بررسی‌هایی در خصوص نحوی اعزام ناوگان، خدمات رسانی در زمان بحران و اعزام تیم‌های ستادی در سازمان اتوبوسرانی شهر تهران انجام شده است. البته باید به این مساله اشاره کنم که این مطالعات و بررسی‌ها در مواقع قبل از بحران است.  برنامه ریزی و نحوی مدیریت در زمان وقوع بحران نیز نیاز به آمادگی و مانورهایی دارد که این اقدامات با همکاری ستاد پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران  انجام شده است. همچنین بخشی از آمادگی و خدمات رسانی نیز به زمان بعد از بحران باز می‌گردد. در همین خادثه آتش سوزی قطار خط4 مترو تهران تمامی این مراحل مدیریتی توسط شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران انجام شد و بعد از بحران نیز پاکسازی و اطمینان از جابه جایی کامل مسافران در محدوده خیابان آزادی بخش دیگری از کارهایی بود که ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران به خوبی از عهده آن برآمد. به عبارتی ما در بحران های طبیعی و غیر طبیعی برنامه ریزی های خوبی داشته ایم و تصور ما بر این است که در زمان وقوع بحران در ان بخش هایی که ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران می تواند نقش کلیدی و تاثیرگذاری را داشته باشد بدون دغدغه و استرسی وارد عمل خواهیم شد.

وی با اشاره به نقش امدادی و پدافند غیر عامل ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران در زمان وقوع بحران گفت: به نظر من می‌توان برای ناوگان اتوبوسرانی نقش‌های متفاوت امدادرسانی و پدافند غیر عامل را برنامه‌ریزی کرد. حتی در برخی از کشورها به مردم آموزش می‌دهند تا در زمان وقوع بحران از شبکه معابر امن اتوبوسرانی خودروها نباید تردد کنند. به عبارتی مسیر عبور اتوبوس ها که سیستم های امدادی می توانند به راحتی از آن عبور کنند باید توسط مردم اشغال نشود. همچنین باید به این نکته نیز تاکید کرد که در زمان وقوع بحران خود ناوگان اتوبوسرانی نیز می تواند به عنوان سیستم‌های امدادی وارد عمل شوند. حتی در مواقع طبیعی نیز در برخی از کشورها به مردم آموزش می‌دهند که در ساعتی مشخص از معابر اتوبوس‌ها استفاده نکنند تا این معبر برای خدمات رسانی ناوگان اتوبوسرانی و هم  امدادرسانی باز بماند. همچنین ناوگان اتوبوسرانی در زمان وقوع بحران می‌تواند نقش ارتباطی را در بخش‌هایی که دچار بحران شده‌اند ایفا کند. به عبارت بهتر اتوبوسرانی نقشهای زیادی می تواند در مدیریت بحران داشته باشد. این نقش‌ها توسط شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران مورد مطالعه قرار گرفته و در مدیریت بحران می توان از این توانایی‌ها استفاده  بهینه کرد.