رحمت‌الله حافظی در جلسه علنی امروز شورا بااشاره به خبر منتشر شده در آن‌لاین گفت: این سایت روز یکشنبه 16 شهریور خبری از قول شهردار برای ساخت مجتمع بیمارستانی رویان منتشر کرد.

وی ادامه داد: این مرکز عظیم بیمارستانی و تحقیقاتی 324 تختخواب و مرکز تحقیقاتی در 33 طبقه و بیش از 140 هزار متر مربع وسعت دارد. شهردار از سخنان خود قول داده با روحیه دفاع مقدس و پایبندی به قوانین و ضوابط تا سال دیگر این مجموعه را افتتاح کند.

وی ادامه داد: پایبندی و قوانین بسیار خوب است، اما شهردار در عمل به قوانین پایبند نیست. هدف وسیله را توجیه نمی‌کند شهردار باید توضیح دهد که قبل از تصویب شورای شهر بر اساس چه اختیاری این قول را داده است. و میزان منابع موردنیاز به محل تأمین آن چیست.

حافظی افزود:‌علاوه بر این تذکری درباره کمیته تخصیص اعتبار و موضوع قانون بودجه دارم که همیشه دغدغه اعضا بوده و به سؤال شهردار هم منتهی شد. و وی قول داد از اعضای شورا برای حضور در جلسات این کمیته دعوت کند. با این همه در تاریخ 10/4/93 دومین جلسه این کمیته در سال جاری برگزار شد و باز هم تنها عضو شورا آقای دبیر بود.

وی ادامه داد: علاوه بر این دو بند 7 و 9 مصوب این کمیته جای تأمل دارد. بند 7 به شهرداری تکلیف می‌کند 300 میلیارد تومان افزایش اعتبار برای پروژه شهر آفتاب در نظر بگیرد و آن را در اصلاحیه پایان سال اعمال کند. آیا این کمیته اختیار این کار را دارد.

حافظی افزود: اگر استدلال این است که شهردار اختیار جابجایی ردیف‌های بودجه را دارد، باید جمله پایانی درباره اعمال در اصلاحیه پایان سال حذف شود. اما در غیر این صورت اگر شهردار از اختیارات خود استفاده نکند اجازه جابجایی ردیف‌ها بدون اجازه شورا را ندارد. بند 9 مصوبات کمیته نیز همین مشکل را دارد و از شهردار می‌خواهیم توضیح دهد.

شورا در دیپلماسی شهری ضعیف است

بر اساس این گزارش، مرتضی طلایی در جلسه علنی امروز شورا گفت: افکار عمومی با کسانی که به جایگاه شورای شهر آشنایی دارند انتظار دارند شورا در دیپلماسی شهری حضور فعالتری داشته باشد اما شورا در حال حاضر فقط محدود به شهر تهران است و به همین دلیل متهم می‌شود که شورای شهرداری نه شورای شهر.

وی افزود: ما خود را به تهران محدود کرده‌ایم و هیچ ارتباطی با شهرها، پایتخت‌ها و کلان‌شهرای دیگر جهان نداریم.

طلایی ابراز امیدواری کرد با توجه به فعالیت زیاد مدیریت شهری تهران در زمینه دیپلماسی شهری، شورای شهر هم با استفاده از ساز و کارهایی که دارد به این موضوع توجه کند.

500 کاسب خیابان 17 شهریور را مشخص کنید

بر اساس این گزارش، مجتبی شاکری در جلسه علنی امروز شورا با اشاره به اعتراض کسبه راسته پایین میدان امام حسین گفت: حدود 500 کاسب این راسته به بسته شدن خیابان 17 شهریور اعتراض دارند و باید فکر اساسی در این خصوص کرد.

وی همچنین ضمن گرامی‌داشت سالروز 17 شهریور گفت: در میدان شهدا هیچ نمادی از اتفاق عظیمی که در این روز رخ داد وجود ندارد و نمادسازی به بهانه 17 شهریور در این میدان و به مناسبت‌های دیگر در سایر نقاط شهر باید به درستی انجام شود.

شاکری همچنین به اعضای شورا توصیه کرد: در سال دوم فعالیت شورای چهارم، جان و مال و آبرو و امنیت و حقوق شهروندی مردم را در راس فعالیت‌های خود قرار دهند. همچنین غلامرضا انصاری پیشنهاد کرد به بهانه درگذشت کاتوزیان پدر حقوق ایران، خیابانی در تهران به نام وی نامگذاری شود.

برخی به ناحق به دخالت مستقیم در انتخابات هیأت رئیسه دست زدند

 

نود و سومین جلسه رأس ساعت 9:20 و با تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید توسط حجت‌الاسلام ناصحی آغاز شد.

 

ولی‌الله شجاع‌پوریان معاون مالی اداری شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور جلسه امروز انتقاداتی را به نحوه برگزاری انتخابات هیأت رئیسه داشت.

 

به گزارش فارس، متن نطق پیش از دستور شجاع‌پوریان به شرح ذیل است:

 

در آغاز سخن سالروز ولادت امام رئوف، علی بن موسی‌‌الرضا را به همه شهروندان تهرانی تبریک می‌گویم. همچنین 19 شهریور ماه، سالگرد درگذشت نخستین امام جمعه تهران، سید محمود طالقانی که پدر معنوی شوراهای اسلامی محسوب می‌شود تسلیت عرض کرده و نکاتی را به سمع بزرگواران می‌رسانم:

 

1- در هفته گذشته، با انجام انتخابات هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران همکار گرامی آقای چمران برای سال دوم به ریاست شورا برگزیده شدند که جا دارد ضمن تبریک مجدد به ایشان و سایر همکاران هیأت رئیسه، از خداوند بزرگ توفیق همگان را در خدمت‌گذاری بیشتر مسئلت کنم.

 

2- افزون بر این زحمات شبانه‌روزی و بی‌‌شائبه آقای مسجدجامعی در طول یک سال گذشته نیز جای تقدیر دارد، بی‌شک عملکرد یک ساله وی به دلایل متعدد و به ویژه رویکرد دفاع از کرامت انسانی، حق حیات و حقوق شهروندان پایتخت از یادگارهای نیک دوران ریاست مسجدجامعی بر شورای شهر تهران است که  شهروندان تهرانی و افکار عمومی از این دوران همواره به نیکی یاد خواهند کرد.

 

در حوادث و رویدادهای یک ساله اخیر تهران، از جمله آتش‌سوزی خیابان جمهوری، حادثه پارک ارم، واژگونی اتوبوس شرکت واحد، طوفان بی‌سابقه تهران، سقوط هواپیمای مسافربری، مرگ دلخراش کارگر تهرانی در مقابل دیدگان فرزندانش و ... نقشی متفاوت از آقای مسجدجامعی به عنوان وکیل مدافع مردم را شاهد بودیم که بدون هیچ‌گونه مصلحت‌اندیشی بر احقاق حقوق شهروندان و شناسایی عوامل حوادث تأکید داشتند و عذرخواهی از مردم را کمترین مرهم بر آلام آنان می‌دانستند و ترویج روحیه عذرخواهی از مردم را به مدیران نیز توصیه می‌کردند.

 

3- البته در کوتاه زمانی، این روحیه و رویه مردم‌مدارانه و صادقانه در مدیریت شهری گران آمد و بدون توجه به پیامدهای منفی و عواقبی که بی‌گمان گریبان بسیاری را خواهد فشرد، برخی به ناحق به دخالت مستقیم در انتخابات هیأت رئیسه دست زدند و موجب گسترش بی‌اعتمادی را در این فضا فراهم ساختند که البته تشریح آن را به صلاح شورای شهر تهران نمی‌داند اما در عین حال امیدواریم پس از این شاهد شائبه‌هایی از این دست نباشیم که جایگاه نهاد نظارتی شورا را با تردید جدی مواجه می‌کند و حتی نارضایتی و بی‌اعتمادی شهروندان را نیز در پی خواهد داشت.

 

4- در اسلام به گفت‌وگوی سازنده، مباحث روشنگرانه و جدال احسن، بسیار توصیه شده است و آیین گفت‌وگو در دین ما به خوبی ترسیم شده و مباحث مناظره و گفت‌وگو در بین پیشوایان دینی ما امری مرسوم و معمول بوده و بسیاری از حقایق در چنین فضایی بر همگان آشکار شده است اما متأسفانه گویا در میان دولتمردان، احزاب و فعالان سیاسی ما، گفت‌وگو و دیالوگ رواج و رونق کمی دارد و مباحثات درون گروهی و مونولوگ‌گویی در مراودات سیاسی حاکم شده است.

 

در چنین فضایی توهین، تخریب و بداخلاقی زمینه رشد و نمو بیشتری یافته و یکی از ارکان اساسی جامعه اسلامی را که ابتنای سیاسی جامعه در اخلاق است، متزلزل کرده است اما از این منظر، شورای اسلامی شهر تهران در سال گذشته نمایش خوبی از گفت‌وگو، تعامل و همزیستی فکری و سیاسی میان دو جناح اصلی شورا را به نمایش گذاشت که رجای واثق دارم ان روند در طی سال‌های اینده نیز تداوم یافته و مباحثه و گفت‌وگو بر اساس مفروضات عقلانی و کارشناسی، جای خود را به تک صدایی بودن و خود حق پنداری خواهد داد.

 

5- بر اساس نص قانون اساسی، شورا یک نهاد ناظر و پرسشگر است و در جایگاه نمایندگی از موکلان خویش، حق خود می‌دانند در ایفای وظیفه‌اش در هر جا که ضرورت دارد، بپرسد و بداند. پرسش، مطالبه‌گری و نظارت بر اساس قانون، وظیفه ذاتی اعضای شورا است و اگر مدیران شهری از فلسفه اصلی سؤال، تذکر و وظایف شورا آگاه باشند، بسیاری از سوء تفاهمات، عکس‌العمل‌ها و موضع‌گیری‌های ناصواب رفع خواهد شد و زمینه‌های بدبینی و چالش خشکانده خواهد شد، فهم این موضوع در تعامل، همکاری و آرامش در میان اعضا شورا و شهرداری افزوده، چالش‌ها و تنش‌ها را کاهش خواهد داد و در این مسیر چه نکوست بپذیریم پرسیدن و سؤال کردن، مچ‌گیری و امتیاز گرفتن نیست و البته سکوت همواره به معنای همکاری و همفکری نیست!

 

6- از سویی، مدیران شهری از نیروهای خدوم و زحمتکشی هستند که امروزه بار سنگین مسئولیت اداره شهر را با تنگناهایی شدید و مطالبات فزاینده به دوش دارند. طبعا از دیدگاه‌های اخلاقی و انسانی، اصل و صداقت و درستکاری آنان است و نباید با هر گزارش و بهانه‌ای به آنها تاخت و با عینک بدبینی، زبان نقد نسبت به آنها تیز کرد. باید داوری‌ها بر اساس علم، شناخت و گزارش‌های به اثبات رسیده باشد و قضاوت بر اساس توهمات و شایعات پرهیز کرد.

 

7- تراز جامعه دینی ما این است که نمایندگان مردم چه در مجلس و چه در شورا، باید نماینده و تبلور اخلاق و فضیلت موکلان خود و عصاره فضایل ملت بوده و مدار رفتارشان بر اصول و موازین اخلاقی و انسان‌دوستانه باشد. ما در جایگاهی خطیر قرار گرفته‌ایم و تمام حرکات، سکنات و قضاوت‌هایمان علاوه بر آنکه در محضر باری تعالی است در معرض دید مردم و افکار عمومی قرار دارد و از این رو موظفیم با پاکدستی و راست‌کرداری هر چه بیشتر در راستای آنچه تعهد کردیم بکوشیم.

 

نحوه برخورد هر یک از اعضای شورا با مشاورین، کارشناسان، اعضای دفاتر، پرسنل و مراجعان در ترازوی سنجش و قضاوت قرار دارد و از این روی هر کنشی و واکنشی که با اخلاق دینی و انسانی نسبتی ندارد، علاوه بر اینکه هویت جمعی اعضای شورا را خدشه‌دار خواهد کرد، نارضایتی را افزایش و اعتماد عمومی را کاهش خواهد داد و از این رو، اعضای شورا به عنوان الگوی اخلاقی جامعه، رسالت سنگینی را برعهده دارند و شایسته است از رفتار و گفتاری که در تقابل با گفتمان اخلاق اسلامی و انسانی است، پرهیز شود.

 

8- فرصت‌ها دیر می‌آیند و زود می‌روند و به تعبیر شادروان قیصر امین‌پور «و ناگهان چقدر زود دیر می‌شود، تا نگاه می‌کنی وقت رفتن است...» در چشم به هم زدنی یک سال از عمر 4 ساله شوراها گذشت، بیاییم از فرصتی که انقلاب، شهیدان و مردم در اختیار ما قرار داده‌اند، حداکثر بهره را برای خدمت و خدمت‌گذاری ببریم و از میان هزاران مسئله و موضوع ریز و درشت به مهمات و اهم موضوعات بپردازیم و این فرصت گرانبها را که همانا امانتی بر گردن ماست با پرداختن به موضوعات جزئی و مباحث غیرمهم هدر ندهیم و از خود، یادگاری‌های نگو برای آیندگان در دفتر تاریخ به ثبت برسانیم.

 

9- سخن خویش را با اعتذار، سپاسگزاری و حلالیت‌خواهی به پایان می‌برم و پوزش بابت تقصیر و قصوری که در پایان دوره یک ساله معاونت اجرایی نسبت به همکاران عزیز و به ویژه کارکنان زحمتکش شورا که بار سنگین تغییر و تحولات این دوره و افزایش حجم کاری را بر دوش کشیده‌اند، جاری شده و از همه دوستان که نقشی چشمگیر در پیشبرد اهداف حوزه معاونت اداری و اجرایی شورا ایفا کرده‌اند.

 

  10- همچنین اینک که با لطف الهی و پس از یک دهه انتظار، لیاقت لقاء حرک امن الهی و دیار سرزمین وحی نصیب بنده شده است،  از همه عزیزان طلب حلالیت و چشم‌پوشی از قصوراتم را دارم و امیدوارم بتوانم نایب زیاره همه عزیزان در این سفر پر خیر و برکت باشم.

شورا در سکوت به استقبال از مهر رفت/امرودی: منبری هستیم؛ صدایمان به گوش حاضران می‌رسد

همچنین در جلسه علنی امروز شورا و در هنگام ارائه گزارش میثم امرودی معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری و مجتبی عبدالهی معاون خدمات شهری شهرداری در خصوص برنامه‌های این دو معاونت به منظور استقبال از مهر میکروفون‌های شورا با خرابی مواجه شد و به همین دلیل خبرنگاران نتوانستند این دو گزارش را به خوبی پوشش دهند.

امرودی با خنده گفت: ما منبری هستیم و صدایمان به گوش حاضران می‌رسد. با این همه اعضای شورا از جمله حبیب کاشانی، ابوالفضل قناعتی و الهه راستگو نیز اذعان داشتند که قادر به شنیدن صدای این دو فرد نیستند. علاوه بر این متن اسلاید‌های پاورپوینت این گزارش‌ها که روی ال‌سی‌دی شورا به نمایش درآمد آنقدر ریز بود که خبرنگاران و اعضاء قادر به خواندن آن نبودند.

این موضوعی است که عباس شیبانی کهنسال‌ترین عضو شورا تاکنون چندین بار در باره آن تذکر داده اما همچنان از سوی مسئولان شهرداری رعایت نمی‌شود.

 

اعتبار مسجد جامعی و چمران از ریاست شورا نیست

 

مرتضی طلایی در ادامه نودوسومین جلسه شورای شهر تهران با تقدیر از احمد مسجد جامعی ریاست سابق شورای شهر تهران، اظهار داشت: اقدامات خوبی در زمان ریاست مسجد جامعی در شورا و مدیریت شهری صورت گرفته است.

 

وی با اشاره به ویژگی‌های رئیس سابق شورای شهر تهران، گفت: اخلاق‌مداری، سعه صدر و تعامل از ویژگی‌های بارز مسجد جامعی در طول یکسال گذشته بوده است.

طلایی با بیان اینکه چمران و هم مسجد جامعی دو شخصیتی هستند که اعتبارشان از ریاست شورا به دست نیاورده‌اند، گفت: این دو شخصیت در واقع به جایگاه ریاست شورا اعتبار بخشیدند و در واقع مسجد جامعی در هر شرایطی مسجد جامعی است.

نایب رئیس شورای شهر تهران، گفت: در طول یکسال گذشته تلاش شد که به جایگاه حقوق شهروندان توجه شود که قطعا راهبرد هیات رئیسه در سال دوم از شورای چهارم نیز اهتمام به حقوق شهروندان در همه ابعاد از جمله جانی، مالی، حیثیتی و امنیتی خواهد بود.

وی افزود: وضعیت امنیت عمومی و اجتماعی موضوعی است که باید همه دست به دست هم دهند تا بتوانیم در این زمینه به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به تجربه به راهنمایی و رانندگی و مدیریت شهری و ارائه خدمات به شهروندان، گفت: می‌توانیم از این تجربه در حوزه نیروی انتظامی نیز استفاده کنیم که طرح اشاره شده مدل موفقی در سال‌های اخیر بوده است و می‌توان این مدل را در بخش انتظامی ارائه کرد.

وی گفت: هم اکنون امکانات بخش انتظامی پاسخگوی نیاز شهر تهران نیست و پلیس به تنهایی نمی‌تواند از پس امنیت بوستان‌ها و تفرج‌گاه‌ها برآید و باید این موضوع از طریق یکی از کمیسیون‌ها پیگیری شود تا بتوانیم تعامل خوبی را مابین پلیس و مدیریت شهری ایحادکنیم.

 

توزیع 12.5 میلیارد ریال بن شهروند بین دانش‌آموزان بی‌بضاعت

 

حجت‌الاسلام میثم امرودی در جلسه علنی امروز شورا به تشریح اقدامات انجام شده توسط معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری برای استقبال از مهر پرداخت.

 

وی با اشاره به مصوبه استقبال از مهر قلم شورای شهر در سال 89 وظایف این معاونت در طرح استقبال از مهر را شامل اقدامات فرهنگی و اجتماعی و اقدامات ورزشی و تفریحی دانست.

 

به گفته امرودی، برنامه حوزه فرهنگی و آموزشی شامل موارد زیر می‌شود:

 

* طرح تبلیغی نسیم بهشت: حضور مبلغین و مشاورین مذهبی در 132 مدرسه

 

* اطلاع‌رسانی و آموزشی محیطی، تخصیص 2200 مورد فضای تبلیغات محیطی برای اطلاع‌رسانی طرح باز باران.

 

* آموزش غیرحضوری: تهیه و توزیع 110 هزار کتابچه و بروشور آموزشی با موضوع استفاده از سرویس مدرسه

 

* آیین اختتامیه 110 پایگاه تابستانی اوقات فراغت

 

* جشن بازگشایی سال جدید تحصیلی: مشارکت در برگزاری 132 آیین برگزاری مدارس، مشارکت در برگزاری 132 جشن سال اولی‌ها، مشارکت در برگزاری آیین بازگشایی حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها.

 

* بسته آموزشی ـ فرهنگی ویژه طلاب و دانشجویان: تهیه و توزیع 2000 بسته آموزشی ـ فرهنگی ویژه طلاب و دانش‌آموزان جدیدالورود.

 

* مدارس هیأت امنایی: افتتاح و راه‌اندازی 44 مدرسه هیأت امنایی در مناطق بیست و دوگانه.

 

* کمک به دانش‌آموز محروم و بی‌بضاعت: توزیع 24 هزار و 500 قطعه حواله شهروند بین دانش‌آموزان بی‌بضاعت به ارزش 12.5 میلیارد ریال، توزیع 5 هزار بسته آموزشی شامل کیف، کتاب، مداد، خودکار، پاک‌کن و غیره.

 

* اتوبوس‌پیاده مدرسه: اجرای طرح ترافیکی اتوبوس‌پیاده مدرسه در 30 مدرسه ابتدایی مناطق 6، 8، 12.

 

* جشنواره فرهنگی بازباران: اجرای برنامه مهر به یاد ماندنی با موضوعات: ارتقای توانمندی دانش‌آموزان، اجرای برنامه‌های نمایشی، آموزش کودکان از طریق کتاب، اولین روز دبستان.

 

* طرح همیار فرهنگی (ارتقا نشاط و تعالی دانش‌آموزان): جلب مشارکت دانش‌آموزان برای انجام فعالیت‌های گروهی.

 

* طرح آموزش آداب و مهارت‌های زندگی ایرانی ـ اسلامی: برگزاری 176 کارگاه با رویکرد ترویج سبک زندگی ایرانی ـ‌اسلامی ویژه مربیان و دانش‌آموزان در مناطق بیست و دوگانه.

 

* طرح گوهر رحمت: برگزاری 132 کارگاه و همایش با موضوع گذران دوران بلوغ دختران و مهارت‌های زندگی ویژه دانش‌آموزان، مادران و معلمین.

 

* مسابقه وبلاگ‌نویسی باز باران: برگزاری مسابقه وبلاگ‌نویسی در مدارس شهر تهران با محورهای: خاطره‌نویسی از مدرسه و دوره تحصیل، وبلاگ‌های دانش‌آموزی، فتوبلاگ.

 

در ادامه امرودی برنامه‌های حوزه سلامت و ورزش معاونت فرهنگی و اجتماعی را در طرح باز باران به شرح زیر برشمرد:

 

* تهیه و توزیع بسته‌های آموزشی سلامت‌محور: تهیه و توزیع 220 هزار بسته آموزشی در قالب بروشور، کتاب، کتابچه، لوح فشرده و غیره در سطح مدارس.

 

* برگزاری دوره‌های آموزشی: برگزاری دوره‌های آموزشی سلامت‌محور متناسب با نیازهای دانش‌آموزان در مدارس، برپایی دوره‌های آموزشی حرکات اصلاحی و آسیب‌شناسی ورزشی در سطح مناطق.

 

*  اجرای نمایش با موضوع سلامت: اجرای نمایش‌های میدانی با موضوع سلامت در مدارس.

 

* بازدید از مراکز فرآموز: بازدید 220 هزار دانش‌آموز از مراکز فرآموز.

 

* برپایی ایستگاه‌های تفریحات ورزشی: اجرای مسابقات تفریحی طناب‌کشی، مچ‌اندازی، پرتاب پنالتی و... .

 

* برگزاری مسابقات ورزشی: برگزاری مسابقه کار با دستگاه، سنگ سالن و مسابقات مربیان ایستگاه‌های تندرستی در سطح مناطق.

 

* آغاز مسابقات المپیاد ورزشی (بانوان): برگزاری المپیاد در 15 رشته ورزشی ویژه بانوان.

 

* برگزاری کلاس مربیگری و داوری: برگزاری کلاس‌های مربیگری و داوری سنگ سالن و فوتبال‌دستی.

 

معاون فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری در ادامه به برنامه‌های این معاونت در طرح استقبال از مهر در حوزه کارآفرینی و آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد:

 

* برگزاری اردوهای کارآفرینی محلی: بازدید دانش‌آموزان و دانشجویان از کارخانجات، کارگاه‌ها و مراکز کارآفرینی در مناطق بیست و دوگانه.

 

* برگزاری دوره‌های مشاوره شغلی: برگزاری مشاوره عمومی و تخصصی کسب و کار و ارائه خدمات مشاوره شغلی ویژه دانش‌پژوهان و دانشجویان از طریق کارشناسان مجرب و انجام آزمون‌های استعدادیابی شغلی در سرای محلات.

 

* برگزاری تورهای تهرانگردی (آشنایی با مراکز فرهنگی، تاریخی، علمی و هنری شهر تهران): برگزاری تورهای گردشگری ویژه تعدادی از دانشجویان جدیدالورود مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا.

 

* پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مدارس: توزیع 37 هزار و 500 بروشور و کتابچه در خصوص آسیب‌های اجتماعی در سطح مدارس.

مدیریت پسماند بیشترین مسئولیت‌ها را در آستانه سال تحصیلی بر عهده دارد

مجتبی عبدالهی در جلسه علنی امروز شورا به ارائه گزارش‌های اقدامات انجام شده توسط معاونت خدمات شهری شهرداری در طرح استقبال از مهر پرداخت و گفت: این طرح در حوزه معاونت خدمات شهری از 11 شهریور آغاز و در 20 مهر پایان می‌یابد. سازمان بازرسی شهرداری و اداره کل امور خدمات شهری به عنوان نظارت عالیه بر عملکرد بر سازمان‌های تابعه حوزه معاونت خدمات شهری نظارت می‌کنند.

همچنین سازمان فناوری اطلاعات نسبت به طراحی و راه‌اندازی سامانه ثبت اطلاعات طرح مذکور اقدام می‌کنند. زمان ورود اطلاعات و پیش‌بینی‌های مناطق و سازمان‌های تابعه در سامانه مذکور تا 10 شهریور تعیین شده است.

عبدالهی سازمان‌ها، شرکت‌ها و ادارت کل مرتبط با طرح‌ را به شرح زیر برشمرد.: سازمان پارک‌ها، سازمان زیباسازی، سازمان مدیریت پسماند، سازمان آتش‌نشانی، شرکت‌ ساماندهی صنایع و مشاغل، شرکت شهروند، اداره کل امور خدمات شهری و ستاد محیط زیست.

معاونت خدمات شهری شهرداری اضافه کرد:‌در طرح باز باران 85 آیتم شامل 62 آتیم برای مناطق 22 گانه و 22 آیتم برای سازمان‌های تابعه پیش‌بینی شده است که بیشترین تعداد فعالیت مربوط به سازمان مدیریت پسمان با 29 فعالیت و کمترین آن مربوط به ستاد محیط زیست بدون فعالیت در حوزه اجرایی.

عبدالهی سپس به تفکیک به شرح اقدامات انجام شده توسط هر یک از سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه معاونت خدمات شهرداری پرداخت.

وی در خصوص اقدامات حوزه مدیریت پسماند موارد زیر را برشمرد:

* تعویض مخازن و زیرمخزنی‌های اطراف مدارس و مراکز آموزشی در صورت نیاز

* جشن شکوفه‌ها و کلاس اولی‌ها در مدارس با نگاه آموزش بازیافت

* جمع‌آوری کتب و سال اول دانش‌آموزان

* اهدای بسته‌های تبلیغاتی به دانش‌آموزان با مضامین بازیافت (لیوان- مدادرنگی و..)

* توزیع کاور مخصوص استقبال از مهر به کارگران

* استقرار کلبه‌های بازیافت در مدارس

* برگزاری چشن و آموزش تهیه کاردستی از مواد دورریز در مدارس

* برگزاری انواع مسابقات نقاشی،‌مقاله نویسی، شعارنویسی و ... در مدارس با محوریت آموزش بازیافت و تهیه وتوزیع دفترچه‌های آموزشی و تبلیغاتی بازیافت

*سخنرانی دانش‌آموزان، معلمان مدارس،‌اولیای مدارس و سرایه‌داران مدارس در موضوعات خدمات شهری

* برگزاری جشنواره‌های محلی و منطقه‌ای آموزش و ترویج فرهنگ تفکیک و قراردادن زباله در مخزن

* اجرای برنامه‌های متنوع آموزش و اطلاع‌رسانی توسط غرفه‌های بازیافت

* فعال‌سازی تشکل‌های دانش‌آموزی بازیافت

* اجرای زنگ بازیافت در مدارس

* برگزاری روز جشن روز جهانی کودک در بعضی مدارس

* اجرای تئاتر در مدارس

* برگزاری کارگاه‌های آموزش بازیافت در مدارس

* شستشو و گندزایی و رفع عیب و نقص از مخازن و زیرمخزنی‌ها در سطح منطقه بویژه در اطراف مدارس و مراکز آموزشی

* پاکسازی و امحاء کلیه پوسترهای تبلیغاتی غیرمجاز اداره شهری

* رفع نواقص و شستشوی مستمر ماشین‌آلات و خودروهای پیمانکار امور نظافت و پاکیزه سازی معابر خصوصا مجاور مدارس

* لایروبی انهار روباز خصوصا مجاور مراکز آموزشی

* جمع‌آوری و حمل خاک از سطح معابر و مدارس

* تجهیز ناوگان جمع‌آوری پسماند برای سرویس‌دهی به معابر

* ساماندهی غرفه‌های بازیافت

* تحویل مخازن مخصوص جداسازی کاغذ به مدارس

* شستشوی المان‌های شهری

* شستشوی کلیه المان‌های شهری

* شستشوی کلیه ایستگاه‌های اتوبوس تاکسی و بی‌آرتی

* توزیع کیسه‌های مشکی زباله و آبی‌رنگ بازیافت در مدارس

معاون خدمات شهری شهرداری سپس به تشریح فعالیت‌های حوزه زیباسازی در طرح استقبال از مهر پرداخت:

* پاکسازی جداره‌های مدارس

* مرمت نقاشی‌های قدیمی

* همکاری در شستشو و پاکسازی کامل نمای مدارس

* چاپ و اکران طرح‌های ابلاغی سازمان بر روی بیلبوردها، عرشه پل‌ها، نقاط پرتردد شهری و میادین اصلی شهر

* رسیدگی به وضعیت مبلمان و فضای داخل حیات مدارس دولتی (در حد امکان)

* رنگ‌آمیزی درب‌های ورودی،‌تابلوهای سردر مدارس و المان‌های حیات مدارس

* تهیه طرح ابلاغی سازمان جهت نصب بر روی سردر مدارس با عنوان خوشامدگویی

* همکاری در تعمیر و مرمت آبخوری مدارس

* همکاری در نگهداری و نظافت سرویس‌های بهداشتی مدارس

* حذف زواید فیزیکی در معابر منتهی به مدارس

* همکاری در ترمیم و مرمت تجهیزات ورزشی مدارس

* رفع نواقص و تنظیم دقیق ساعت‌های نصب شده در سطح شهر و احیانا مدارس

عبدالهی وظایف حوزه پارک‌ها و فضای سبز در طرح استقبال از مهر را چنین برشمرد:

* انجام سمپاشی علیه آفات و بیماری‌های احتمالی فضای سبز داخل و حاشیه مدارس

* خشکه‌زنی درختان در حاشیه مراکز آموزشی

* توزیع شاخه گل به تعداد دانش‌آموزان مقطع ابتدایی

* توزیع گلدان به مراکز آموزشی

* همکاری در حرس و خشکه‌زنی درختان داخل مراکز آموزشی

* کاشت گل و گیاه در باغچه‌های داخل و حاشیه مراکز آموزشی

* آموزش نگهداری گل و گیاه به دانش‌آموزان با استفاده از ظرفیت مراکز و کلینیک‌های گل و گیاه

به گفته عبدالهی وظایف حوزه امور خدمات شهری در طرح استقبال از مهر به شرح زیر است:

* رفع سد معبر صنفی، بساط‌گستر، سیار، ساختمانی، دستفروشان و متکدیان به ویژه در معابر منتهی به مدارس

* ابلاغ به کلیه ساختمان‌های نیمه کاره و در حال ساخت جهت جمع‌آوری و حمل خاک و نخاله مازاد و انتقال مصالح به داخل ملک و رسیدگی به وضعیت حصار کارگاهی

* گشت و کنترل مستمر از سطح معابر،‌چهارراه‌ها،‌میادین و سواره‌روها،عرشه پل‌های عابر پیاده و سواره رو جهت جلوگیری از فعالیت بساط گستران، متکدیان و دستفروشان

* لایروبی، پاکسازی و رسوب‌برداری شبکه اصلی سطح منطقه (مسیل‌ها)

* لایروبی، پاکسازی و رسوب‌برداری کانال‌های روباز و روبسته

* لایروبی، پاکسازی و رسوب‌برداری حوضچه‌های رسوب‌گیر

* لایروبی، پاکسازی و رسوب‌برداری تله‌های زباله‌گیر

وی در ادامه به وظایف حوزه ساماندهی صنایع و مشاغل طرح استقبال از مهر اشاره کرد:

* نظارت بر بهسازی کیوسک‌های سطح شهر

* نظارت بر اطلاع‌رسانی در زمینه‌های مختلف (بند 20، مبارزه با جانوران مضر شهری و ..)

* رفع مزاحمت صنوف مجاور مراکز آموزشی

* زنده‌گیری سگ‌های ولگرد

* شدت بخشیدن به اجرای عملیات مبارزه با موش در کانون‌های وفور شناسایی شده خصوصا داخل و اطراف مراکز آموزشی

* همکاری در برگزاری نمایشگاه فروش ویژه پوشاک زنانه و نوشت‌افزار

عبدالهی وظایف حوزه محیط زیست بر طرح بازداران را شامل بررسی و ارائه راهکار بهینه سازی مصرف انرژی در سیستم روشنایی، گرمایشی و سرمایشی فضای داخلی مدارس و همچنین اجرای برنامه‌های آموزشی زیست‌محیطی در چارچوب دستورالعمل ابلاغی برشمرد

وی همچنین به وظایف سازمان آتش نشانی در طرح استقبال از مهر به شرح زیر اشاره کرد:

* بازدید و بررسی نقاط حادثه‌خیز در مدارس و نقاط بی‌دفاع شهری در محیط‌های پیرامونی

* استقرار نیروهای عملیاتی و موتورسوار پیرامون مراکز آموزشی

* بازدید از کلیه مراکز آموزشی و در صورت نیاز شارژ کلیه کپسول‌های آتش‌نشانی نصب شده

* آموزش دانش‌آموزان در زمینه نکات ایمنی و حادثه

* کنترل کلیه شیرهای هیدرانت آتش‌نشانی

عبدالهی وظایف شرکت شهروند را در این طرح شامل اعمال تخفیف ویژه فروش پوشاک و نوشت‌افزار در فروشگاه‌های شهروند در طول زمان اجرای طرح و همچنین ایجاد نمایشگاه عرضه مستقیم نوشت‌افزار و پوشاک زنانه در 10 مکان دانست.

کیفیت پروژه ها در شهرداری تهران ارتقا پیدا کند

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در نود و سومین جلسه علنی چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از عملکرد معاونت های خدمات شهری و عمرانی بعضی از مناطق تصریح کرد: در هفته گذشته کیفیت ساخت مدرسه موضوع بحث یکی از شهرداران مناطق و آموزش و پرورش بود که در این موضوع انتقاد آموزش و پرورش درست بود.

دبیر با اشاره به تحولاتی که در 8 سال اخیر در مدرسه سازی در شهر تهران اتفاق افتاده بیان داشت:‌ توسعه مدارس در شهر تهران در این سالها بی نظیر بوده اما شهرداران مناطق باید به کیفیت ساخت مدرسه ها نیز توجه داشته باشند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: اینکه مدیریت شهری آموزش و پرورش را از خودش جدا نمی کند اتفاق خوبی است اما پروژه ها از نظر کیفی باید بهبود پیدا کند.

وی همچنین در پاسخ به انتقاد حافظی در خصوص مصوبه کمیته تخصیص یادآور شد:‌ شهرداری باید خودش درباره این موضوع پاسخ بدهد اما من به عنوان یکی از اعضای این کمیته در جریان تصویب بودجه نمایشگاه شهرآفتاب هستم و می دانم بودجه این پروژه به صورت قانونی افزایش پیدا کرده است.

دبیر افزود: دوستانی که به عملکرد این کمیته انتقاد دارند اگر مصوبات کمیته را قیبل از این که من عضو آن باشم مطالعه کنند تا متوجه تغییر روال مصوبات بشوند. وی با تاکید بر اینکه روال را نمی توان به یکباره عوض کرد عنوان کرد:‌ افزایش بودجه نمایشگاه آفتاب هنوز ابلاغ نشده و نگارش آن باید تغییر کند.

آماده‌باش کامل ترافیکی شهر برای اول مهر

جعفر تشکر هاشمی در جلسه علنی امروز شورا به شرح گزارش فعالیت های معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری در طرح استقبال از مهر پرداخت.

وی ابتدا به ارائه آماری از وضعیت مدارس شهر تهران گفت: تعداد کل مدارس شهر تهران 3900 مدرسه شامل 1700 ابتدایی، 900 راهنمایی و 1300 دبیرستان است، همچنین تهران 1.222 هزار نفر دانش‌آموز دارد که شامل 650 هزار نفر ابتدایی، 242 هزار نفر راهنمایی و 330 هزار نفر دبیرستان است. تعداد تقریبی کل دانشجویان شهر تهران شامل 930 هزار نفر است که 558 هزار نفر از آنان زن و 372 هزار نفر مرد هستند.

وی در ادامه تمهیدات لازم در محدوده معابر منتهی به مراکز آموزشی را شامل ایمن‌سازی با نصب تابلو، علائم و تجهیزات ترافیکی، ساماندهی توقف و بهره‌وری معابر با نظارت و اعمال مقررات پلیس راهور، مدیریت بر عملکرد سرویس‌های مدارس و مراکز آموزشی، آموزش و ارتقای فرهنگ عبور و مرور و برگزاری دوره‌های آموزشی برای رانندگان سرویس مدارس برشمرد.

وی در ادامه به تشریح اقدامات هریک از سازمان‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه معاونت حمل و نقل و ترافیک در طرح استقبال از مهر پرداخت و اقدامات شرکت بهره‌بردرای مترو را چنین برشمرد:

* کاهش سرفاصله اعزام قطارها

* کنترل و تجهیز سیستم‌های ایمنی و ادفاع حریق

* اعزام قطارهای فوق‌العاده در ساعات پیک (15 درصد افزایش ظرفیت ساعت پیک)

* استفاده رایگان از مترو برای دانش‌آموزان و دانشجویان در روز اول مهر (و تخفیف 50 درصدی در طول سال)

* تعمیر، نگهداری و شستشوی 1087 واگن و لکوموتیو و 87 ایستگاه به صورت ویژه

* استقبال گروه‌های ویژه تعمیراتی و امدادرسان در گلوگاه‌ها و 30 ایستگاه پرتردد

* افزایش پوشش امدادی از طریق اورژانس تهران، تأمین برق اضطراری از طریق برق منطقه‌ای

* راه‌اندازی 27 پله برقی از ابتدای سال تاکنون و 48 دستگاه پله برقی دیگر تا مهرماه در مترو

* برگزاری برنامه‌های فرهنگی و تبریک آغاز سال تحصیلی در چهل ایستگاه

تشکری هاشمی به قصد تشریح وضعیت موجود ناوگان اتوبوسرانی پرداخت و گفت: در مجموع 6529 اتوبوس در ناوگان موجود است که شامل 2431 دستگاه در ناوگان عمومی و 4098 دستگاه در ناوگان خصوصی است.

وی در خصوص نوع، تعداد و طول خطوط اتوبوسرانی گفت: بخش عمومی (روزانه) با 67 خط به طول 849 کیلومتر، بخش عمومی (شبانه) با 8 خط به طول 136 کیلومتر، بخش خصوصی با 170 خط به طول 2071 کیلومتر، در خطوط تندرو 9 خط به طول 159 کیلومتر در حال خدمات‌رسانی به شهروندان هستند.

وی اقدامات شرکت اتوبوسرانی و برنامه‌ریزی قبل از بازگشایی مدارس را به شرح زیر اعلام کرد:

* تعمیر و نگهداری کلی اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های تحت پوشش (تاکنون 2 هزار دستگاه، بقیه قبل از مهر)

* شناسایی کامل 348 مرکز فرهنگی (دبستان، دبیرستان، دانشگاه، آموزشگاه و...)، تجاری، اداری در مسیرهای شبکه خطوط و تقویت خدمت‌رسانی.

* آماده‌سازی 90 دستگاه خودروهای گشت، سرویس‌های بیسم‌های ثابت سیار، رنگ‌آمیزی و نظافت باجه‌های کنترل، فروش کارت، نواحی

* تهیه لباس فرم جدید و یکسان و تحویل به همکاران در خطوط اتوبوسرانی

* اخذ معاینه فنی برای 4944 دستگاه اتوبوس

* ورود 173 دستگاه اتوبوس دو کابین و 16 دستگاه اتوبوس تک‌کابین جدید جهت به کارگیری در خطوط بی آر تی پرمسافر با اولویت جنوب شهر تهران

* اختصاص سرویس ایاب و ذهاب رایگان به دانش‌آموزان مدارس استثنایی

* افزایش 250 هزار نفر به ظرفیت جابه‌جایی

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری در ادامه به برنامه‌های سازمان تاکسیرانی در راستای ساماندهی سرویس‌های مدارس به شرح زیر اشاره کرد:

* برگزاری جلسات مشترک با آموزش و پرورش، پلیس راهور و فرمانداری تهران

* تعیین 19 شرکت خصوصی برای ارائه خدمات سرویس مدارس

* تصویب نرخ کرایه سرویس مدارس در شورای شهر

* طراحی و چاپ برچسب سرویس مدارس

* اختصاص 16 هزار تاکسی برای سرویس مدارس

* اجرای طرح تعالی تاکسی مدرسه جهت آموزش 8 هزار راننده تاکسی و آموزش 1390 راننده از این تعداد

* ارائه دستورالعمل اجرایی سرویس مدارس به شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی

* راه‌اندازی نرم‌افزار سرویس دانش‌آموزی تحت سامانه جامع تاکسیرانی

* اضافه کردن شماره پلاک خودرو بر روی برچسب سرویس مدارس برای جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی

* اطلاع‌رسانی به اولیای دانش‌آموزان از محل سرویس مدرسه از طریق اس ام اس

 اتخاذ شرایط ویژه برای سرویس مدارس نظیر لزوم داشتن معاینه فنی، بیمه، دارا بودن برگه عدم سوءپیشینه و به کارگیری خانم های راننده برای دانش‌آموزان دختر

* شیفت‌بندی کلیه خطوط به نحوی که در ساعات اوج ترافیک صبح و عصر تاکسی به میزان کافی در اختیار شهروندان قرار بگیرد.

* شناسایی نقاط پرتراکم و تخصیص تاکسی به میزان کافی

 

* رفع تاکسی‌های خطوط و اختصاص 20 تا 50 زن ویژه برای پایانه‌های خاص و پرازدحام

 

* اموزش و استقبال بیش از 95 واحد نظارتی و بازرسی در سطح شهر

* نظارت هوشمند در واحدهای نظارتی از طریق سیستم‌های ناوبری و کنترل

وی همچنین برنامه‌های سازمان حمل و نقل ترافیک در آستانه سال تحصیلی را به این شرح اعلام کرد:

* تهیه پیام‌های آموزشی خطاب به دانش‌آموزان با موضوع ایمنی عبور و مرور و نصب آن در سطح شهر

* اجرای طرح پلیس مدرسه در 1700 مدرسه ابتدایی سطح شهر

* اعزام 22 گروه نمایشی به منظور اجرای 4400 نمایش ترافیکی در 1700 مدرسه ابتدایی از اول آبان

* تهیه 30 تیزر آموزشی برای پخش در رسانه‌ها در نمایشگرهای شهری و مترو

* آماده‌سازی و تدارک 12 پارک آموزش ترافیک در 11 منطقه شهر تهران همزمان با اول مهر

* هماهنگی برای استقبال جرثقیل سنگین در 5 پهنه اصلی شهر

* نصب 40 هزار متر گاردریل

* بهسازی 500 متر مربع و شستشوی 4 هزار مترمربع تابلوهای معابر سطح شهر

* نصب 250 ست کوشین‌تانک و 10 هزار استوانه ایمنی در بزرگراه ها

* 3000 کیلومتر خط‌کشی

تشکر هاشمی اقدامات شرکت کنترل ترافیک در مرکز کنترل ترافیک شهر تهران را در طرح بازباران به این شرح بیان کرد:

* اطمینان از صحت عملکرد 1088 دستگاه دوربین نظارت تصویری، 200 دستگاه دوربین ثبت تخلف سرعت و 80 معبر مجهز به دوربین ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز

* آماده‌باش صددرصدی 9 مرکز کنترل ترافیک محلی  و مرکز کنترل ترافیک شهر تهران

* تعمیر، نگهداری و بازسازی 360 چراغ راهنمایی هوشمند و 414 چراغ غیرهوشمند

* بازدید و انجام تعمیرات موردنیاز 70 تابلوی متغیر خبری در سطح بزرگراه‌ها با هدف اطلاع‌رسانی

* تهیه نقشه‌های فراوانی مشکلات ترافیکی در سطح معابر

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری سپس به بیان برخی از نکات برجسته وضعیت ترافیک مهرماه پارسال پرداخت و گفت: ترافیک سنگین معابر در روز اول مهر پارسال نسبت به روز مشابه هفته قبل آن حدود 28 درصد افزایش را نشان می‌دهد، همچنین ساعات اوج ترافیک صبحگاهی و عصرگاهی در روزهای کاری هفته اول بازگشایی مدارس به ترتیب 6 و 30 و 8 و 30 و 17 تا 20 و 30 بود.

وی ادامه داد: از بین وقایع ثبت‌شده در سیستم ثبت وقایع مرکز در روز یکشنبه 7 مهرماه نصب فنی خودروها و تصادفات با حدود 60 درصد در صدر جدول وقایع قرار گرفتند. همچنین تعداد خودروهای مجاز و غیرمجاز ورودی به محدوده طرح ترافیک در مهر 92 به ترتیب حدود 12 و 10 درصد افزایش نسبت به شهریور همان سال را نشان می‌دهد. همچنین حجم ترافیک عبوری از تقاطعات متصل به سیستم SCATF در اول مهر 92 نسبت به روز مشابه هفته قبل 1.07 درصد افزایش داشته است.

تشکری هاشمی وظایف مناطق شهرداری در طرح استقبال از مهر را به شرح زیر برشمرد:

* آماده‌باش کامل معاونان حمل و نقل ترافیک مناطق بیست و دوگانه و هماهنگی کامل بین آنها و عوامل راهنمایی و رانندگی برای حضور مؤثر در نقاط بحرانی و اعمال قانون.

* اعمال گزارش هرگونه وضعیت غیرعادی تردد از قبیل تجمع مسافر در ایستگاه‌ها

* شناسایی نقاط بحرانی و گره‌های ترافیکی و پیش‌بینی مسیرهای جایگزین

* جلوگیری از صدور مجوزهای حفاری به جز موارد اضطراری از 15 شهریور تا 15 مهر و لکه‌گیری و ترمیم صحیح و کامل محل‌های حفاری‌شده حداکثر تا 24 شهریور

* شناسایی مناطق منتهی به مدارس و رفع مشکلات ناشی از تجمع سرویس مدارس و خودروهای شخصی والدین در صبح و عصر

 هماهنگی با امدادخودرو، آتش‌نشانی و اورژانس در نقاط حساس

* نصب، مرمت و بازسازی جان‌پناه‌های ایمنی در سطح مناطق و به ویژه در محدوده مدارس

* اصلاح هندسی و راستگرد در محدوده مدارس

* بازدیدهای ادواری و برنامه‌ریزی‌شده در شبکه معابر برای رفع معضلات سد معبر و اعلام اخطار به آنها و جمع‌آوری مصالح و نخاله‌های ساختمانی

* تهیه بروشور آموزشی و توزیع آن در سطح مدارس منطقه

* تعمیر و بازسازی تجهیزات ترافیکی در پایانه‌های حمل و نقل عمومی

* نصب پلهای فلزی و رفع موانع فیزیکی

* اجرای خط‌کشی معابر، نصب همراه تجهیزات ایمنی و اجرای خط‌کشی مجازی و اولویت در مقابل مراکز آموزشی

تبریک پیروزی اصولگرایان در ریاست شورا

در جلسه علنی امروز شورا اسماعیل دوستی خطاب به مهدی چمران رئیش جدی شورای شهر گفت: در دوران ده ساله پیشین مدیریت شما در شورای شهر اتفاقات نادری رخ داد که امیدوارم با تغییر رویه خوددر دوران مدیریت جدید مانع از تکرار آنها شوید اتفاق اول در دوره‌های آقای احمدی نژاد رخ داد که 350 میلیون و 120 میلیارد هزینه‌های فاقد سند صرف شد که هنوز تکلیف ان مشخص نشده است.

وی افزود: اتفاق نادر دوم در دوران قالیباف رخ داد و آن هزینه‌های فاقد اعتبار بود البته ممکن است این هزینة ها با متمم و اصلاحیه بودجه حل شود اما هزینه‌های فاقد سند را نمی‌دانم چگونه قرار است حل کنیم.

وی اضافه کرد: من هیات رئیسه عظیم را هم به آقای قالیباف تبریک می‌گویم! اما به عنوان برادر شهید چمران می‌دانید که عالم محضر خداست و شهدا ما را بازخواست می‌کنند من در روز 17شهریور در میدان شهدا حضور داشتم و ساواک ما را تعقیب کرد که در کارگاه شن و ماسه برای 48 ساعت پنهان شدم علاوه برا ین باید به َآقای کاشانی یادآوری کنم که من در عملیات فاو شیمیایی و مجروح شدم اما پرونده جانبازی ندارم.

این عضو شورای شهر خطاب به چمران گفت خواهشمندم نسبت به هزینه‌های شهرداری حساس باشید واقعیت این است که در دوران شورای دوم و سوم شورا هیچ نقشی در امور شهر نداشت و این حرف‌هایی که هم که من درباه هزینه‌‌های فاقد سند و فاقد اعتبار می‌ ز نم از جمع اصولگرایان بیرون آمده است.

دوستی با انتقاد شدید نسبت به قول قالیباف نسبت به ساخت مجمتع رویان گفت: این که قالیباف بدون اینکه نظر ما را بخواهد در هر گوشه تهران قولی می‌دهد یعنی ما کشک والسلام!

 

وی تاکید کرد:‌استراتژی ما همان حمایت هدایت و نظارت است که مقام معظم رهبری تاکید کرده‌آند ولاغیر و ریاست چمران یا مسجد جامعی در شورا آن را تغییر نمی‌دهد.

 

دوستی تصریح کرد ما شورا را به سمت سیاسی شدن نمی‌بریم دیگران می‌برند پارسال ما اصلاح‌طلبان در انتخاب هیات رئیسه به طلایی و تقی‌پور رای دادیم اما امسال شما با یک حماسه غرورآفرین پیروز شدید که تبریک می‌گویم .

 

چمران: بعد از 10 سال ریاست دوباره رئیس شدن برایم پیروزی نیست

مهدی چمران در جلسه علنی امروز شورا در پاسخ به اظهارات اسماعیل دوستی درباره هزینه های فاقد سند و فاقد اعتبار گفت: بارها گفته ام ما هزینه فاقد سند نداریم، چون اگر سند نداشت، نمی توانستند آمار آن را هم جمع کنند. اما افتخار ما این است که از سال 82 به بعد حسابرسی را بعد از سال های سال باب کردیم.

وی خطاب به دوستی ادامه داد: خود شما هم وقتی در شهرداری بودید، حسابرسی نکردید. اما ما این کار را انجام دادیم و بعد حساب های 15 سال قبل از آن را هم درآوردیم و به رقم فاقد رسیدند و این اصطلاحی است که در این خصوص به کار می برند، وگرنه معنی اش این نیست که هزینه هایی هست که سند ندارد.

چمران اضافه کرد: شهرداری در مورد پروژه های فاقد اعتبار باید روال قانونی خود را طی کند و در غیر این صورت حتی اگر خود شما هم این موضوع را بپذیرید، من نمی پذیرم. همه ما نسبت به این قبیل مسائل حساس هستیم و توصیه می کنم که چنین هم باشیم، چون به نفع شهر و شهرداری است و به عنوان چشمان ناظر بر شهرداری و کل شهر وظیفه داریم که حساس باشیم، در غیر این صورت وظیفه نمایندگی خود را انجام نداده ایم. رئیس شورای شهر گفت: جای آن نیست که من بگویم شهرداری از کجا به کجا رسیده که امروز همه شرایط مالی و مسائل دیگر آن شفاف است. اما همین قدر بگویم روزی که من به شورا آمدم، دوست عزیزی که در آن زمان مسئولیت داشت، گفت بودجه ای که ما برای شهرداری تصویب می کنیم، یک بودجه است و یک بودجه هم خود شهرداری دارد که شما از آن مطلع نمی شوید و بسیار بیشتر از بودجه مصوب است. شهرداری از چنین اوضاعی به اینجا رسیده است.

وی سپس در پاسخ به کنایه دوستی درباره پیروزی در انتخابات هیات رئیسه شورا گفت: این نه پیروزی است و نه شکست. من 10 سال رئیس شورا بوده ام، حالا به نظر شما دوباره رئیس شدن برای من پیروزی است؟ اگر مسجدجامعی مسجدجامعی است، به خاطر این نیست که روی این صندلی نشسته بود. ما از کوچه مسجدجامع و زمانی که همسایه شان بودیم، او و خانواده اش را می شناسیم و او هم درباره ما همین طور است.

اصلاح طلبان آستانه تحمل خود را بالا ببرند

در جلسه علنی امروز شورا و پس از اظهارات اسماعیل دوستی درباره انتخابات هیات رئیسه شورا در هفته گذشته، محسن پیرهادی گفت: نگاه ما به فرصت های خدمت طبق آیه قرآن است؛ یعنی هر دوره زندگی را فرصتی برای خدمت می دانیم. بنابراین نه به واسطه پیروزی شاد و نه به واسطه شکست ناراحت می شویم؛ بلکه هر دو را فرصت خدمت می دانیم.

 

وی ادامه داد: دوستان اصلاح طلب باید آستانه تحمل خود را در قبال واگذاری فرصت مسئولیت های اجتماعی و سیاسی به دیگران بالا ببرند. برخی اوقات ما به بداخلاقی سیاسی دچار می شویم، در حالی که باید به شعار توسعه سیاسی در عمل هم پای بند باشیم.

 

پیرهادی تصریح کرد: در گذشته نیز دوستان به دلیل شکست در یک انتخابات بداخلاقی کردند و دیدیم که چه هزینه هایی به نظام و مردم تحمیل شد.

 

وی در ادامه درباره تذکر حافظی به شهردار گفت: اینکه شهردار به جایی برود و قولی بدهد، طبیعی است. رئیس جمهور هم همین کار را می کند. اما اگر شهردار یک دوره خاص بخواهد محکوم شود، می دانیم که همه شهرداران ایراداتی دارند. اما در یکی از دوره ها دستگاه قضا هم یکی از شهرداران را محکوم کرد و حکم به انفصال وی از خدمت داد. این قبیل اتفاقات در کدام دوره رخ داده است؟ اگر شما جمهوری اسلامی را قبول دارید، باید دستگاه قضای آن و حکمش را هم قبول داشته باشید.