مهندس سید جعفر تشکری هاشمی در جلسات جداگانه‌ای که به منظور بررسی اجرای راهکارهای ارتقای فرهنگ ترافیک در محدوده مرکزی و پهنه شرقی پایتخت به میزبانی شهرداری‌های منطقه 6 و 8 و با حضور شهرداران و مسئولان این مناطق برگزار شده بود، افزود: در حال حاضر بی انضباطی و لجام گسیختگی در رفتارهای ترافیکی شهروندان، دغدغه مشترک مدیریت شهری و شهروندان است و رفتارهای دور از مدنیت توسط گروهی از رانندگان، علاوه بر به بار آوردن حوادث تلخ و ناگوار، وجهه مردم ما را نیز در جهان خدشه‌دار کرده است.

وی با اعلام این که عابران پیاده با توجه به رفتارهای غیر قابل توجیه برخی از رانندگان که حتی در گذرگاه‌های عابر پیاده نیز شاهد آن هستیم، آسیب‌پذیرترین عناصر در ترافیک هستند، تأکید کرد: عابران هنگام عبور از گذرگاه عابر پیاده دغدغه و استرس دارند که چگونه خود را از یک طرف خیابان و از لابه‏ لای انبوه وسایل نقلیه چهارچرخ و دوچرخ، به گونه‌ای که با آن‏ها برخورد نکرده و زیر چرخ‏هایشان له نشوند، صحیح و سالم به طرف دیگر خیابان برسانند.

1000 نقطه در تهران هر سال اصلاح هندسی می‌شود

معاون شهردار تهران با اشاره به اهمیت و ضرورت تغییر رویکرد فرهنگی در حوزه ترافیک به منظور اصلاح رفتارهای ترافیکی، اظهارکرد: مدیریت شهری برنامه کلان و گسترده‌ای را جهت تصحیح رفتارهای ترافیکی شهروندان در دستور کار خود قرار داده که با پیاده‌سازی موفق این برنامه، انتظار داریم شاهد تحول اصولی در نگرش و تغییر اساسی در رفتار شهروندان در حوزه فرهنگ ترافیک باشیم.

تشکری هاشمی با بیان این که تجهیزات ترافیکی در واقع زبان هدایت رانندگان و عابران در جریان ترافیک به شمار می‌آید، تصریح کرد: به این منظور ضروری است نسبت به رفع ایرادات زیرساختی و اصلاح تجهیزات ترافیکی اقدام کرده و ضمن تصحیح خط‌کشی‌های شبکه معابر و تکمیل علائم راهنمایی و رانندگی و تابلوهای ترافیکی، اشکالات موجود در المان‌های ترافیکی را نیز برطرف کنیم.

وی با تأکید بر این که هر سال به طور متوسط بالغ بر1000 نقطه در تهران مورد اصلاح هندسی قرار می‌گیرد، اضافه کرد: به منظور ارتقای ایمنی و افزایش آرامش شهروندان، بازسازی و نوسازی ایستگاه‌ها و پایانه‏‌های حمل و نقل عمومی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

قرار نیست صد در صد شهر را با دوربین کنترل کنیم

معاون شهردار تهران با اشاره به این که در اجرای سناریوی کلان ارتقای فرهنگ ترافیک، در گام نخست دو منطقه 6 و 8 در شرق و مرکز پایتخت به عنوان پایلوت طرح انتخاب شده‌اند و آماده‏‌سازی و استاندارسازی آن‌ها را آغاز کرده ایم، اظهار کرد: در صورت موفقیت این طرح در مناطق مذکور، آن را به سایر مناطق تهران تسری داده و در کل شهر اجرا خواهیم کرد.

تشکری هاشمی با بیان این که در سال‌های اخیر اقدامات اساسی‌ در جهت هوشمندسازی شبکه معابر شهری صورت گرفته که شاهد آثار و نتایج موفق آن‏ها هستیم، تصریح کرد: هدف از اجرای این طرح، آن نیست که با نصب هزاران دوربین نظارتی در نقطه نقطه تهران، صد درصد شهر را به صورت هوشمند کنترل و مدیریت کنیم، بلکه هدف، ارتقای رفتارهای ترافیکی و تثبیت فرهنگ ترافیک است تا مردم هنگام تردد در شهر آرامش و ایمنی را با تمام وجود لمس کنند.

وی با تأکید بر تنوع طرح‌های اجرایی در نظر گرفته شده به این منظور در سطح شهر، اضافه کرد: این طرح‌ها را اولویت‌بندی کرده‌ایم و با پیگیری مجدانه به اجرا در می‌آوریم و امیدواریم با اجرای موفق آن‌ها، بخشی از مسائل و مشکلات ترافیکی شهر را مرتفع کنیم تا مردم تغییرات مثبت را رؤیت کرده و با این تغییرات همراه شوند.

کنترل میدانی کارهای عملی و تخصصی ضروری است

وی با اشاره به این که ِاعمال دقیق قانون، بهبود شبکه معابر شهری، اصلاح تجهیزات ایمنی و توسعه آموزش به شهروندان، می‌تواند نظم و انضباط را به شهر باز گرداند، اظهارکرد: اراده مدیریت شهری، انضباط‌ بخشی به ترافیک است و موفقیت این طرح، تحولی اساسی در راستای تحقق این هدف بزرگ به عنوان اقدامی ماندگار است.

تشکری هاشمی با بیان این که مسئولان باید مسائل و مشکلات شهر را با دقت و از نزدیک مورد بررسی قرار داده و با کار کارشناسی در صدد رفع اشکالات بر آیند، تصریح کرد: با نشستن در اتاق‌های در بسته و حرف زدن صرف نمی‌توان کلان شهری همچون تهران را اداره و مدیریت کرد و برای موفقیت بیشتر کارهای علمی و تخصصی، این گونه کارها را باید به صورت میدانی هم کنترل کرد.

وی با تأکید بر این که لازم است مسئولان با حضور میدانی در کوچه پس کوچه‌های شهر و در مقیاس یک یکم، مسائل و مشکلات شهر و شهروندان را از نزدیک ببینند، اضافه کرد: در این صورت و با درک بدون واسطه وضعیت موجود، می‌توان پروژه‌‏های شهری را با سرعت و بدون اتلاف وقت پی‌گیری و اجرا نمود و فراموش نکنیم تا مردم تغییرات اساسی را حس نکرده و احساس نکنند که کار مؤثری صورت گرفته، در کارمان موفق نخواهیم شد.