به گزارش پارس به نقل از  مهر ، مهم ترین اتفاق شهری این هفته برگزاری انتخابات هیات رییسه شورای شهر تهران بود. انتخابات پر حاشیه ای که  سرانجام با انتخاب چمران به عنوان دومین رییس شورای شهر تهران به پایان رسید .

حتی حاشیه های طبیعی هم به کمک آمده بود تا پر حاشیه ترین انتخابات هیات رییسه شورای شهر تهران رقم بخورد . مادر ابوالفضل قناعتی که مدت ها بود بیمار است عصر روز دوشنبه فوت می کند و علی صابری عضو اصلاح طلب شورا نیز شب دوشنبه  یک سگ مقابل خودرویی که او را به منزل می رساند می پرد و باعث تصادف وی می شود .

او با گردن شکسته و با آمبولانس به شورا می آید و قناعتی نیز با لباسی سیاه وچهره ای داغ دیده پا به صحن می گذارد و

چمران با 18 رای رییس شورای شهر چهارم انتخاب می شود.با رای اعضا به مرتضی طلایی به عنوان نایب رییس،قناعتی و راستگوبه عنوان منشی و تقی پور به عنوان سخنگو شورای چهارم دومین سال شورای چهارم با ترکیب هیات رییسه یک دست اصولگرا آغاز به کار می کند .

طرح شناسایی نمادی از جنگ در تهران

این هفته در صحن غیر علنی شورا احمد مسجد جامعی طرح شناسایی نمادی از جنگ در تهران را مطرح کرد و گفت: در پایتخت بیشتر کشورهای دنیا که اثری از تخریب های جنگی وجود دارد نمادی از این تخریب ها به عنوان نماد حفظ می شود.

در دوران دفاع مقدس نیز تهران بارها و بارها مورد موشک باران دشمن قرار گرفت اما به دلیل شرایط روانی که در جنگ وجود داشت بناها ی که در معرض موشک آسیب دیده بودند سریع بازسازی می شدند. اما در منطق 13 تهران خانه و مغازه هایی وجود دارد که از این بازسازی ها در امان مانده و همان حالت تخریب ناشی از موشک را در خودشان دارند و اتفاقا در این محل 8 کودک به شهادت رسیده اند که حتی نامی از شهید بودنشان نیست. تنها مادر یکی از این کودکان شهید در آن محل ساکن است .


وی پیشنهاد داد تا ایت محدوده شناسایی و به عنوان نمادی از جنگ تحمیلی و دفاع مقدس در تهران حفظ شود.

هزینه های دولت به تهران

در هفته ای که گذشت ،یک عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران گفت: برای آن که تهران به یک شهر غیر قابل سکونت در بسیاری از حوزه ها تبدیل نشود و امکان بهره برداری از زیرساخت های شهری و تأمین آسایش و ایمنی شهروندان آن وجود داشته باشد، باید به رشد بی رویه جمعیت و گسترش روزافزون این کلان شهر پایان داده شود.

محمد مهدی تندگویان افزود: حضور دولت و بار سنگینی که وجود سازمان های دولتی به تهران وارد کرده، موجب شده شهروندان با زندگی آرامش بخش فاصله بگیرند و این کلان شهر در موضوعات مختلف از جمله آب، برق و دیگر زیرساخت های شهری به مرز هشدار برسد.

بلاتکلیفی مراکز کنترل خشم

این هفته معاون اجتماعی شهردار در خصوص ایجاد کلینیک های ایجاد خشم حرف تازه ای را بیان کرد: توافقاتی بین سازمان ورزش و اداره کل سلامت شهرداری تهران برای ایجاد این مراکز صورت گرفته اما با توجه به اینکه شورای شهر ماموریتی را در این خصوص برای شهرداری تعیین نکرده باید نحوه همکاری و تامین منابع مشخص و نهایی شود تا بتوانیم با همکاری سازمان جوانان این مهم را محقق کنیم.

وی ادامه داد: ما مخالفتی برای توسعه این مراکز در شهر نداریم اما باید مراحل اداری و همچنین نحوه تعامل مشخص شود.

این هفته شورای شهر تهران شهرداری را ملزم به تملک و بازسازی خانه باغ معروف  به اتحادیه واقع در منطقه دوازده شهرداری تهران و بهره برداری از آن به عنوان مرکز فرهنگی و هنری  کرد.

همچنین این هفته باز هم موضوع خروج فرودگاه مهرآباد مطرح شد و مسجد جامعی  با تایید اینکه فرودگاه مهرآباد و ایستگاه مرکزی راه آهن علاوه بر ایجاد آلودگی های صوتی و هوا مشکلات ایمنی نیز به وجود آورده است، گفت: گرچه انتقال راه آهن تهران فعلا در دستور کار نیست اما نباید منکر مشکلاتی که به دلیل وجود راه آهن در شهر با آن مواجه هستیم شد.بنابراین لازم است در جهت انتقال آن گام برداشته شود.
او تاکید کرد: طرح انتقال راه آهن تنها به دلیل آلودگی صوتی و آلودگی هوا نیست بلکه موضوعات مهمتری در مورد مسائل حرکت قطارهای در حاشیه منازل مسکونی وجود دارد که در شورای شهر مطرح شده است و آنچه در باره طرح انتقال می توان گفت این است که به طور قطع این موضوع اجرایی خواهد شد اما تا کنون بررسی های کارشناسی در این باره به شکل نهایی انجام نشده و بدین ترتیب زمان‌بندی مشخصی هم برای آن در نظر گرفته نشده است.

شهردار تهران کلید دار شهر موش ها شد

این هفته کارگردان شهر موش‌ها، در مراسم افتتاحیه جشنواره باز باران که به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید در برج میلاد دایر شده است کلید شهر موش‌ها را به شهردار تهران تقدیم کرد.

جزییات ساز و کار نظارتی جدید در شورا

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شهر تهران با اشاره به نظارت 3 امضادر این کمیسیون بر روند ساخت و ساز مناطق گفت: تاکنون هزار و 35 پرونده بررسی و از ادامه صدها ساخت و ساز غیر مجاز جلوگیری شده است.
محمد سالاری ضمن بیان این مطلب به مهر گفت : برای نخستین بار در شورای چهارم کارگروهی فنی و نظارتی در کمیسیون شهرسازی تشکیل شد که با استفاده از متخصصان شهرسازی مناطق کلیه فرآیند صدور پروانه ساخت را برسی می کرد .

وی ادامه داد : شهرداری فرآیند  صدور پروانه ساخت را بر روی پرتابل داخلی  خود قرار می دهد و این دسترسی برای اعضای شورای شهر نیز وجود دارد که این فرآیند را دنبال کند ،بنابراین ما تصمیم گرفتیم نظارت در حین اقدام را انجام دهیم و پروانه های صادر شده را که با طرح تفصیلی مغایرت داشت در همان زمان شناسایی و فعالیت های عمرانی آن را متوقف کنیم . این تخلفات با امضای سه عضو کمیسیون به رئیس شورا، شهردار، شهرداران مناطق و نهادهای نظارتی مانند سازمان بازرسی ابلاغ می شد.


60 هزار پارکینگ مسقف کم داریم

این هفته عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درباره حل معضل پارکینگ در پایتخت گفت: براساس برنامه پنجساله دوم شهرداری تهران، پایتخت به 60 هزار پارکینگ مسقف نیاز دارد.

ابوالفضل قناعتی با بیان اینکه یکی از جدی ترین چالش های شهر تهران نبود فضای پارک خودرو است گفت: رویکرد ما در برنامه پنجساله دوم شهرداری تهران ایجاد پارکینگ های مسقف در معابر پر تردد است  که امیدواریم با حذف پارک حاشیه ای از بار ترافیکی این مناطق کاسته شود. به دلیل کمبود پارکینگ در پایتخت در حال حاضر بیشتر از فضا پارک حاشیه ای استفاده می شود. همچنین  نبود پارکینگ مشکلات و معضلات بسیاری را برای مردم پایتخت به وجود آورده است به طوری که می بینیم بسیاری از نزاع هایی که میان مردم در خیابان انجام می شود به دلیل دعوا بر سر جای پارک خودرو است.

تهران 50 میلیون موش دارد

رئیس کمیته خدمات شورای شهر تهران عملکرد شهرداری   گفت: تهران بیش از ۵۰ میلیون موش دارد که این آمار رو به رشد است و از اجرای ضعیف طرح معدوم‌سازی این جانوران موذی حکایت دارد.
محمد حقانی با تاکید بر اینکه موش جانوری است که به طور کامل از بین نمی‌رود بیان کرد: پایتخت در شرایط کنونی بعد از معضل آلودگی هوا و صدا، با مشکل موش مواجه است چرا که خطرات ناشی از زندگی و زاد و ولد موش‌ها که به شکل پنهانی در زیر پوست شهر جریان دارد، کمتر از معضل آلودگی هوا نیست.

وی ادامه داد: بر اساس آمارهای موجود سرانه هر تهرانی به طور میانگین حدود 5 موش است و این آمار در سال‌های آینده افزایش می‌یابد. از همین رو معاونت خدمات شهری شهرداری تهران باید هر چه سریع‌تر به وضعیت کنونی موش‌های پایتخت که نروژی هستند، رسیدگی کند.