براین اساس مهدی چمران و مرتضی طلایی به ترتیب به عنوان رئیس و نایب رئیس شورا انتخاب شدند. این انتخابات در شرایطی برگزار شد که از مدت‌ها پیش برخی جریانات سیاسی خاص با برنامه‌ریزی و اعمال فشار از داخل و خارج شورا سعی داشتند بر جریانات و فضای شورای چهارم حاکم و آن‌طور که می‌خواهند بر روند فعالیت‌های شورای شهر تاثیر داشته باشند.

البته این جریان در طول یک‌سال گذشته با روش‌ها و شیوه‌های گوناگون توانست هر ازگاهی در روند فعالیت شورای شهر تاثیر گذاشته و فضای این شورای شهری، اجتماعی و فرهنگی را تا حد زیادی سیاسی کند! این تلاش و تکاپوی جریان خاص برای تاثیر در روند عادی فعالیت‌های شورای شهر مربوط به یکی، دو روز گذشته نبوده و به دنبال برخی جریان‌سازی‌ها در خارج از شورا اتفاق افتاد تا با تزریق سیاست این نهاد شهری- اجتماعی را آلوده کرده و از سرعت آن در مسیر خدمت‌رسانی به شهروندان بکاهد.

این روند رفته رفته در یک سال گذشته نگرانی از تکرار وقایع شورای‌شهر اول تهران را جدی کرد. این در حالی است که نتایج انتخابات هیات‌رئیسه شورای شهر روز گذشته مهر تاییدی بر این موضوع بود و بسیاری از کارشناسان رای بیشتر اعضای این شورا به هیات رئیسه جدید را رای به خدمت و آرامش و دوری از سیاست می‌دانند. به باور بسیاری از کارشناسان، آسیب‌زایی سیاست برای شورای شهر بسیار بالاست و تبعات منفی بسیاری برای شورای چهارم خواهد داشت، اما با اعلام نتایج انتخابات هیات‌رئیسه شورای شهر می‌توان امیدوار بود که آبی بر آتش سیاست‌زدگی ریخته خواهد شد.

در شرایطی که مهدی چمران با ۱۸رای پیروز رقابت انتخاباتی شده است تنها می‌توان یک نکته را از این شرایط برداشت کرد و آن اینکه بیشتر اعضای شورای شهر در یک سال اخیر به این نتیجه رسیده‌اند که سم سیاست آفت اصلی شوراست و این نهاد بیش از هر چیز دیگری به آرامش نیاز دارد.

تحلیل و واکاوی نتایج انتخابات روز گذشته در شورای شهر مبین این موضوع است که اکثریت اعضای شورای شهر، سیاست را به عنوان خط قرمز شورا پذیرفته‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که باید شخصی بر مسند مدیریت شورای پایتخت تکیه بزند که بتواند شورای چهارم را دور از همه حواشی و سیاسی‌بازی‌ها اداره کند.

مسجدجامعی قربانی بازی ضد رأی اصلاح‌طلبان

جالب اینجاست که اعلام نتایج رای‌گیری در شورای شهر باعث ایجاد فضای تبادل‌نظر و بحث و گفت‌وگو در میان تحلیلگران و کارشناسان شده است، حتی بسیاری از مردم هم در گفت‌وگو با یکدیگر انتخاب مهدی چمران به عنوان رئیس شورای شهر تهران را بدون دلیل ندانسته و شکل‌گیری این نتیجه را حاصل نحوه عملکرد یک‌سال گذشته شورا می‌دانند.

در شرایطی این نتیجه در شورای چهارم رقم خورده است که شهروندان حواشی بسیار یک سال گذشته شورا را از یاد نبرده‌اند. رای ثبت شده در جلسه روز گذشته شورای شهر اذعان به رفتارهای دیکتاتورمابانه برخی اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر داشت. به گزارش تهران‌پرس، این رفتار در ماجرای الهه راستگو و مواجهه‌های سیاسی با برخی ارگان‌ها همچون شهرداری قابل رصد بود. تهران‌پرس در این باره نوشته است: طی روزهای گذشته چه در عرصه رسانه‌ای و چه عرصه لابی‌های سیاسی گرچه اصلاح‌طلبان از رای حداقل ۱۶ عضو شورای شهر به احمد مسجدجامعی سخن به میان آورده و وی را از پیش برای سال دوم شوراها رئیس قطعی می‌دانستند اما حقیقت ماجرا این بود که ۱۱ شهریور احمد مسجدجامعی قربانی بازی ضد رای اصلاح‌طلبان از یک‌سال پیش تا همین جلسه رای‌گیری اصلاح‌طلبان شد.

به‌گونه‌ای که با وجود ادعای اصلاح‌طلبان مبنی بر داشتن ۱۴ رای اصلاح‌طلب در شورا، مسجدجامعی حتی از رای سازمانی اصلاح‌طلبان نیز تعداد رای کمتری کسب کرد و نتوانست برای دومین سال پیاپی ریاست شورای شهر را برعهده بگیرد. اما در واکاوی و تحلیل این آرا می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

۱-رای ثبت شده در جلسه رای‌گیری شورای شهر اذعان به رفتارهای دیکتاتورمابانه برخی از اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر داشت. این رفتار در ماجرای الهه راستگو و مواجهه‌های سیاسی با برخی ارگان‌ها همچون شهرداری قابل رصد بود.

۲- این رای نشان داد شورای شهر در برابر فشارهای بیرونی خارج از شورای شهر و لابی‌های پنهان سیاسی مقاومت کرده و زمان دستور از بیرون که بازی نخ‌نما شده دوران اصلاحات است به سر آمده است.

۳- آنالیز رای‌های به دست آمده نیز نشان می‌دهد جریان اصلاحات همچنان بازی‌های سیاسی و بازی نمایشی با کارت مردم را همواره در دستور کار داشته و رای پایین تعلق گرفته به آنها، پاسخی است به این رفتار‌ها و بیان این نکته که سیاسی‌کاری در خدمت به مردم پیامی جز طرد ندارد.

۴- این انتخاب نشان داد بازی ضد رای جریان اصلاحات چگونه حتی پنجه بر رخ احمد مسجدجامعی کشید و سایه سیاست را تا مدت‌ها بر سر گستراند.