به گزارش پارس به نقل از مهر ، اسماعیل دوستی نایب رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران که طراح این طرح بود در توضیح آن، گفت: در دوره سوم شورا، پس از تحقیق و تفحص از سازمان نوسازی شهر تهران، شهرداری تهران موظف شده نسبت به واگذری کلیه سهام متعلق به خود در شرکت نوسازان شهر تهران اقدام کند و همچنین براساس تبصره چهارم اصلاحیه این مصوبه، شرکت نوسازان مناطق و سایر موسسات موضوعی وابسته به سازمان نوسازی از ایجاد تعهد جدید تا زمان واگذاری سهام خود به بخش خصوصی ممنوع می شود.

دوستی اضافه کرد: با توجه به اینکه تمامی سهام شهرداری تهران در این شرکت به بانک شهر واگذار شده است و به نوعی این شرکت مصوبه شورا را اجرا کرده است و کاملاً به بخش خصوصی واگذار شده است بنابراین ممانعتی برای حضور این شرکت در مناقصات سازمان نوسازی شهر تهران وجود ندارد.

وی همچنین با اشاره به اینکه این شرکت در هفت کلانشهر کشور در نوسازی بافت های فرسوده فعال است، تصریح کرد: براساس استعلامی که از ریاست سابق شورا (مهندس چمران) گرفتیم وی تاکید کرد، چون سهام شهرداری واگذار شده و این شرکت خصوصی سازی شده است ،بنابراین براساس یک استفساریه از شورا می توانند اجازه فعالیت بگیرند.

دوستی در پایان تاکید کرد: خواسته ما در این طرح این است که از توان و پتانسیل این شرکت که سهامداران آن چهار بانک خصوصی و شرکت عمران مسکل وزارت مسکن است در نوسازی بافتهای فرسوده بهره برداری شود و این شرکت نیز مطابق سایر بخش های خصوصی برابر آئین نامه مالی معاملاتی شهرداری تهران در مناقصات شرکت کند.

سالاری: شورا نمی تواند برای یک شرکت خاص شرایط ویژه ایجاد کند

محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران ضمن تائید محتوای طرح، اظهار داشت: ما نباید برای یک شرکت خصوصی مصوبه مجزا داشته باشیم.

سالاری در ادامه به تبصره سوم مصوبه شورا اشاره کرد و گفت: براساس این تبصره تاکید شده است که شهرداری تهران موظف است نسبت به استفاده از اشخاص حقوقی واجد شرایط در چارچوب قوانین و مقررات موضوع اقدام نماید، بنابراین ما نمی توانیم برای یک شرکت خاص VIP ایجاد کنیم چرا که این خلاف قانون است.

حکیمی پور: موضوع تنها با یک استفساریه قابل حل است

احمد حکیمی پور رئیس کمیته میراث فرهنگی و بافت های فرسوده شهر تهران نیز عنوان کرد: این موضوع نیاز به مصوبه ندارد و تنها با یک استفساریه شهرداری از شورا قابل حل است ،بنابراین پیشنهاد می­دهم، مباحث این جلسه به عنوان یک صورت جلسه مبنا قرار گیرد تا این شرکت نیز بتواند مانند سایر شرکت های خصوصی از حقوق قانونی خود برای شرکت در مناقصات سازمان نوسازی شهر تهران استفاده کند.

دنیا مالی:ما حق نداریم یک شرکت را از پیمان منع کنیم

احمد دنیا مالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در دفاع از این طرح، گفت: شرکت نوسازان تنها شرکتی است که به طور تخصصی در شهر تهران در حوزه بافت فرسوده کارکرده است و این شرکت ترکیب دولت، شهرداری و بانک های خصوصی است و ما حق نداریم آنها را از پیمان منع کنیم.

دنیامالی با اشاره به اینکه یک تجربه بزرگ در این سازمان انباشته شده است و نباید این فرصت از دست برود، اظهار داشت: با توجه به اینکه سهام شهرداری دراین شرکت به بخش خصوصی واگذار شده است بنابراین باید بند ممنوعیت مصوبه برداشته شود تا این شرکت نیز طبق قوانین بتوانند در پیمانهای سازمان نوسازی شرکت کند.

قالیباف: نام منطقه شهرداری از پسوند این شرکت حذف شود

محمدباقر قالیباف شهردار تهران نیز که در این جلسه حضور داشت در توضیحاتی یادآور شد: ما به طور قانونی نمی توانیم یک شرکت خصوصی را از شرکت در پیمانهای شهرداری منع کنیم، اما چون بخشی از سهام شرکت نوسازان متعلق به شهرداری تهران بود، شورای سوم حضور این شرکت در مناقصات سازمان نوسازی را تا واگذاری سهام به بخش خصوصی منع کرد.

در ادامه قالیباف با اشاره به اینکه ما اشکال شورای سوم به سازمان نوسازی را وارد می دانیم، افزود: پس از تحقیق و تفحص شورای سوم از سازمان نوسازی، تصمیم گیری ها به سمتی رفت که برخی تصمیمات منصفانه نبود.

وی افزود: کارنامه نوسازی بافت های فرسوده در شهر تهران در 20 ساله گذشته در مقایسه با 6 ، 7 سال اخیر روشن است به طوری که همه اذعان دارند کارنامه اخیر موفق بوده است، اما اشکالات زیادی نیز داشته است که یکی از این اشکالات همین شرکت نوسازان بوده است.

وی تصریح کرد: اما این که ما به یک کاری که تازه شروع شده بود و اشکالاتی نیز داشت، یکباره شوک وارد کردیم نیز صحیح نبود.

قالیباف با اشاره به اینکه این شرکت ماهیتاً اشکالاتی داشته است، افزود: اگر می خواهیم این شرکت دوباره برگردد باید این ایرادات رفع شود.

وی تصریح کرد: بهر حال این شرکت متصل به شهرداری تهران بوده است و در مناطق شهرداری نیز شعباتی داشته است و با توجه به اینکه نام منطقه شهرداری تهران در پسوند این شرکت وجود دارد، در افکار عمومی برای شهرداری بار حقوقی ایجاد می­کند، بنابراین پیشنهاد می دهم این شرکت به شرطی بتواند در مناقصات سازمان نوسازی شرکت کند که نام منطقه شهرداری را از پسوند اسمش حذف کند.

دولت به تعهدات خودش در بافت فرسوده عمل نمی کند

شهردار تهران در ادامه به موضوع تعهدات دولت در بافت فرسوده اشاره کرد و افزود: یکی از دلایل ناموفق بودن شرکت نوسازان، عمل نکردن دولت به تعهداتش در بافت فرسوده بوده است چرا که وام ها و 50 درصد معافیت عوارض را پرداخت نمی کند و یکی از دلایلی که کارنامه این شرکت در نوسازی منفی بوده است همین موارد است.

قالیباف تصریح کرد: دولت از محل 50 درصد معافیت در نوسازی بافت های فرسوده بالای چهارصد میلیارد تومان به شهر تهران بدهکار است که تاکنون هیچ مبلغی پرداخت نکرده است.

علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای تهران که مخالف فوریت طرح بود، گفت: از دوستان خواهش می کنم همانطور که در زمان حذف این شرکت عجله شد الان زود تصمیم نگیرید، و اجازه دهید کمیسیون مربوط تعیین تکلیف کند و ما بیایم بررسی کنیم که فعالیت این شرکت در بافت های فرسوده  متوقف شد، چه اتفاقی افتاد؟

مرتضی طلایی نایب رئیس شورای شهر تهران، در سوالی از شهرداری خواست تا میزان سرمایه و آورده شرکت نوسازان در بافت های فرسوده را اعلام کند و همچنین شهرداری رسماً اعلام کند که اموال شهرداری تهران که در اختیار این شرکت بود، آیا به آنها فروخته شده یا نه؟

دنیا مالی در ادامه در دفاع از طرح گفت: شهردرای در بحث بافت فرسوده چکار می تواندبکند، آیا ابزاری برای این کار نیاز ندارد؟ چه ابزاری بهتر از شرکت نوسازان که از 4 بانک خصوصی و سازمان زمین شهری از طرف دولت تشکیل شده است.

دنیا مالی با اشاره به اینکه طرحی برای بررسی بیشتر به کمیسیون ارجاع شود، گفت: این بحث احیای شرکت نوسازان نیست بلکه ساختاری است که بهتر بتوانیم در نوسازی بافت های فرسوده اعمال مدیریت کنیم.

فتح اللهی مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران در پایان بحث با اشاره به سوابق حضور شرکت نوسازان شهر تهران، گفت: اشکال سازمان نوسازی این بود که تمام اختیارات حاکمیتی خودشان را نیز به این شرکت واگذار کرده و آنها با پسوند شهرداری مناطق وظیفه راهبردی و حاکمیتی را بر عهده گرفته بودند.

وی ادامه داد: پس از مصوبه شورا، سازمان نوسازی تمام سهام خود را به این شرکت واگذار کرد اما این شرکت هنوز تسویه حساب نکرده است.

مدیر عامل سازمان نوسازی در ادامه تاکید کرد: ما مخالف آن هستیم که شرکت نوسازان نقش حاکمیت داشته باشد و آنها تنها می توانند به عنوان یک شرکت تخصصی، نقش کارگزاری و پیمانکاری داشته باشند.

در پایان بحث فوریت این طرح به تصویب نرسیده و طرح مذکور به طور عادی به کمیسیون تخصصی (شهرسازی و معماری) ارجاع شد.

رییس شورای اسلامی شهر تهرن تاکید کرد: گویا مشاورین ساماندهی طرح های شهری به دلیل سکونتشان در مناطق شمالی و مرکزی شهر با بافت های تاریخی شهر بیگانه اند. کسی که تهران را می شناسد نمی تواند مناطق تاریخی و بافت های فرهنگی و هنری آن را نادیده بگیرید.

 

 ر ادامه برگزاری هشتادو ششمین جلسه شورا طرح « حفظ موقعیت و جلوگیر از هرگونه ساخت و ساز در میادین و چهار راه ها و معابر مهم تهران تا ارائه طرح جامع ساماندهی میادین و معابر  مورد بحث و بررسی اعضا گرفت.

محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران با قرائت ماده واحده طرح مذکور گفت: این طرح شهرداری را مکلف خواهد کرد تا نسبت به پالایش و اولویت بندر تهیه طرح های موضعی و موضوعی مربوط به میادین، چهارراه ها و عرصه ها و محورهای اصلی تکلیفی مطابق اسناد موجود و تعیین حریم پهنه مشمول جهت جلوگیری از تغییر کاربری و کنترل ارتفاعی ساخت و ساز ظرف مدت یکماه از ابلاغ این مصوبه اقدام کند.

همچنین در بخش دیگری از طرح آمده است تا تکمیل و تایید طرح های اصلی، درخواست های ساخت و ساز و تغییر کاربری در حریم میادین و چهار راهها در کمیسیون ماده 5 ارائه و تصمیم گیری صورت گیرد.

علیرضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در جریان بررسی طرح حفظ موقعیت و جلوگیری از ساخت و سازهای میادین و معابر با تاکید بر ضرورت اجرای این طرح گفت: با اصل طرح و ماهیت آن مخالفتی ندادم، اما باید در نظر داشت که تصمیم گیری درخصوص این پهنه ها در مدت یکماه نه تنها سامانهی را در پی نخواهد داشت بلکه موجب سرگردانی مردم برای مدتهایی طولانی خواهد شد.

وی پیشنهاد داد تا با تعیین فرصتی دیگر، شرایط بررسی مجدد طرح فراهم شود.

اسماعیل دوستی نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل شورا نیز گفت: ورود به این مباحث به کار کارشناسی و تحقیقاتی میدانی فراوانی نیاز دارد. اجرای چنین طرح هایی سردرگمی مطلق را برای مردم به همراه خواهد داشت.

اقبال شاکری از موافقان طرح مذکور نیز با تاکید بر اینکه در حوزه های مختلف شهرداری زحمات زیادی برای طراحی و ساخت پروژه های کشیده می شود گفت: من نمی خواهم بخش خالی لیوان را نشانه رفته و تمام زحمات کشیده شده را زیر سوال ببرم.

باید قبول کنیم که بسیاری از طرح ها و برنامه ها پشتوانه مطالعاتی و اجرایی ندارند. شاید یکی از دلایل هم این باشد که کارشناسان و مدیران اجرایی نمی توانند از اجرای چنین طرح هایی بی محتوا و بی پشتوانه شانه خالی کنند این باشد که  ترجیح می دهند در پست ها و مسئولیتهایشان باقی بمانند.

وی خاطر نشان کرد: چرا گزارشی از طرح های جداره سازی ها به شورا ارائه نمی شود.

نادری معاون شهرسازی شهرداری تهران نیز با تاکید بر اینکه مدت زمان یکماه برای مطالعه روی ساماندهی ساخت و ساز میادین، معابر کم است یادآور شد: میادین شهر تهران به 3 دسته، میادین اصلی، تاریخی و فرعی تقسیم شده است.

وی تصریح کرد: ساماندهی میادین اصلی شهر که شامل، میدان آزادی، صادقیه، هفت تیر، ولی عصر(ع) ونک و انقلاب می شود، آغاز شده است.

ساماندهی میادین دسته دوم نیز که شامل میادین تاریخی از جمله امام خمینی (ره)، بهارستان، حسن آباد در دستور کار قرار گرفته است.

محسن سرخو رئیس کمیته حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران نیز با تاکید بر اینکه در تهیه طرح ها و لوایح بهتر است به برنامه 5 ساله دوم شهرداری هم نگاهی داشته باشیم گفت: در این برنامه تصویب شده است که 20 میدان شهر از نظر ترافیکی ساماندهی شوند.

وی افزود: تمام آیتم ها باید در ساماندهی معابر و میادین در نظر گرفته شود.

احمد مسجدجامعی رییس شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی طرح مذکور با تاکید بر اینکه در ساماندهی فضاهای شهر تهران باید به تمام نکات توجه داشت گفت: در برخی مطالعات مربوط به میادین شهر، بدیهی ترین موضوعات در نظر گرفته نشده است. نمونه آن نادیده گرفتن میدان قیام، دروازه محمدیه و میدان ارگ جزء میادین تاریخی شهر تهران است.

وی افزود: گویا مشاورین ساماندهی طرح های شهری به دلیل سکونتشان در مناطق شمالی و مرکزی شهر با بافت های تاریخی شهر بیگانه اند. کسی که تهران را می شناسد نمی تواند مناطق تاریخی و بافت های فرهنگی و هنری آن را نادیده بگیرید.

احمد مسجدجامعی با یادآوری این نکات به نگرانی اش از عاقبت اجرای طرح ساماندهی میدان امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: تاکنون گزارشی از ساماندهی میدان امام خمینی (ره)  به شورای شهر ارائه نشدهاست.

سرنوشت ساخت وساز در اطراف میدان فردوسی و میدان امام حسین (ع) نگرانی را نسبت به عاقبت سایر میادین تاریخی این شهر بیشتر می کند.

مسجد جامعی با اشاره به ساخت گلدسته هایی در کنار گنبد میدان امام حسین(ع) گفت: این اثر توسط هنرمند بزرگ کشورمان استاد لرزاده ساخته شده بود و قطعا خود این هنرمند به جانمایی گلدسته در کنار گنبد وافق هستند اما به دلیل طراحی خاص این گنبد شاید نیازی به گلدسته نبوده است اما بدون در نظر گرفتن هنر بکار رفته در این گنبد این گلدسته ها در کنارش ساخته شدند.

وی همچنین به نادیده گرفتن برخی موضوعات در اجرای طرح ساماندهی و چهارراه ولی عصر (عج) اشاره کرد و گفت: این مسیر به عنوان ستون فقرات تهران است وجود فضای سبز و ساختمان تاریخی و فرهنگی تئاتر شهر که بر گرفته از سازه برج طغرل در شهرری است، مسیر گردشگردی را در این ناحیه برای شهروندان به وجود آورده است. اما متاسفانه با اجرای زیرگذر در این مسیر، کاربری این فضا برای ماشین ها تعریف شده است در صورتی که مردم باید با گذر از روی این مسیر، بیشترین استفاده را داشته باشند آنها را به زیر زمین راهمایی کرده ایم.

در نهایت اعضا شورای شهر به این جمع بندی رسیدند که فرصت 2 هفته ایی به کمیسیون شهرسازی شورا داده شود تا نسبت به بازبینی و تهیه طرحی کارشناسی تر اقدام کند.