به گزارش پارس به نقل از مهر، احمد مسجدجامعی در هشتاد و پنجمین جلسه شورای شهر تهران با بیان این مطلب افزود: تاکنون بیش از یکصد تذکر فردی و جمعی درباره مدیریت شهری ارائه شده است که این تذکرات هیچ ربطی به گرایش سیاسی و گروهی اعضاء نداشته است.

وی افزود: مطبوعات را رکن چهارم دموکراسی می‌دانند که ناظر بر عملکرد دستگاه‌های اجتماعی، قانونگذاری و قضایی است.

وی تصریح کرد: این نظارت بر شکل نخستین خود زمینه‌ساز دسترسی به اطلاعات و شناسایی کمبودها و نارسایی‌ها و بیان راهکارهاست.

مسجد جامعی ادامه داد: اما بعد عمیق‌تری هم دارد و آن توجه رسانه‌ها به نگاه کلان برنامه‌ریزان به جامعه است که این نگاه احیاناً موجب شکل‌گیری ساختاری می‌شود که در ماهیت خود منشأ بروز مشکلات و آسیب‌های فراوانی است، به عبارت دیگر گفتمانی که پشتوانه چنین ساختارهایی است در معرض نقد و ارزیابی قرار می‌گیرد.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: شاید می‌توان این رفتار رسانه‌ای را نظارت پیش از اجرا دانست که اهمیت آن بیش از نظارت در حین اجرا یا پس از آن است زیرا نوع از نظارت، زمینه شکل‌گیری ابهامات و مشکلات را از بین می‌برد و در چنین حالتی پیدایش گونه‌های مختلف تفسیر از یک پدیده امر طبیعی است که با گفت‌وگوی پیرامون آن به سطح بندهای گوناگون در فهم مسائل و یافتن راه حق منجر می‌شود و این مهم در نسبت با نگرش تکثر گراست که معنا می‌یابد.

مسجد جامعی گفت: در این رویکرد، همه افراد و گروه‌ها بایستی دسترسی به رسانه داشته باشند و در چارچوب وظایف و مسئولیت‌های خود بگویند و بشنوند تا زمینه‌های جست‌وجوی بهترین راه‌ها فراهم آید.

رئیس شورای شهر تهران بیان داشت: از این حیث، کار شورا و رسانه‌ها از یک جنس است، کارکرد اصلی شورا نظارت است و این نظارت تنها حوزه پس از اجرا را در بر نمی‌گیرد، بلکه شامل مراحل پیشین نیز می‌شود و از این روست که براساس مصوبه شهرداری، موظف است قبل از ورود به هر طرح، پیوست‌های فرهنگی ـ اجتماعی و زیست‌محیطی آن را فراهم سازد و در اینجا به واقع گفت‌وگو و نظارت از قبل آغاز شده است.

وی اظهارداشت: اما به هر حال نظارت که در شورا و چه در مطبوعات در شرایطی میسر است که آزادی وجود داشته باشد تا زمینه و امکان تعامل دو سویه را فراهم سازد. در این دوره از شورا نسبت به این اصل اهتمام ویژه‌ای به عمل آمد و همه اعضاء می‌توانستند از تریبون خود برای بیان دیدگاه‌ها و نظراتشان چه در سخنرانی‌های پیش از دستور، چه در شکل تذکر، سئوال و چه در غالب گفت‌وگو های پیرامون طرح‌ها  لوایح بی‌هیچ محدودیتی از طرف رئیس و هیأت رئیسه استفاده کنند و همین امر شادابی ویژه‌ای به جلسات شورا و مباحث شهری بخشید. هرچند برخی چنین فضایی را چندان خوشایند نمی‌دانند.

مسجد جامعی افزود: لازم است گفته شود که در همین دوره کوتاه از عمر شورای چهارم تاکنون بیش از یکصد تذکر فردی و جمعی درباره مدیریت شهری ارائه شده است و نکته مهم اینکه این تذکرات هیچ ربطی به گرایش سیاسی و گروهی اعضای شورا ندارد و مبنای تذکرات، آبادانی و توسعه شهر و آرامش و رفاه شهروندان بوده است.

رئیس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: لازم است این موضوع نیز بیان شود که بیشترین تذکرات این دوره مربوط به حوزه‌هایی است که حقوق شهروندی هم یکی از آنهاست و به عبارت دیگر در شورای چهارم اصل بر کرامت انسانی و حفظ حیثیت او قرار گرفته است.

وی ادامه داد: رویکرد نظارتی شورا فایده دیگری نیز داشت و رسانه‌ها را که رسالت اصلی آنها نظارت بر عملکردهاست در این فشار وارد کرد و از این رو در شورای چهارم شاهد حضور گسترده خبرنگاران بودیم که به کمک شهروندان آمده بودند تا از یک سو با بیان گسترده آنچه در شهر می‌گذرد و از سویی دیگر با انعکاس اخبار شورا راهی را که درست‌تر است در برابر تصمیم‌گیران قرار دهند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه خبرنگاران، آزادی کامل برای گفت‌وگو با اعضای شورا و طرح پرسش‌های خود داشتند که خواست، منش و انتخاب اعضای شورا نیز اهمیت داشت اما به هر حال آنچه اتفاق افتاد زمینه مساعد پذیرش دو سویه اعضا، خبرنگاران و علاقمندی جامعه به مباحث اجتماعی بود که باعث شد خبر و اطلاع‌رسانی در این راستا به نحوه چشمگیری تقویت شود.

مسجد جامعی اظهارداشت: این موضوع از سوی دیگر براساس تجربه‌ای است که از گذشته داشتم و در این نگرش خبرنگار، خبرنگار است و تفاوتی نمی‌کند از کدام رسانه و با چه دیدگاهی به مسائل می‌پردازد و آنچه مهم است سئوال او پاسخگویی درست ماست و البته در هر شرایطی لازم است شأن طرفین حفظ شود و عموم خبرنگاران نشان داده‌اند چنانچه فضا آزاد باشد پایبند به قواعد عمومی، اخلاق حرفه‌ای و شأن نمایندگی افکار عمومی هستند و از این حیث با نمایندگان مردم در شورای شهر مشابهت‌های بسیاری دارند.

رئیس شورای شهر تهران اضافه کرد: رویکرد مهم دیگر در این میان، انتقال نگرش‌های شورا به مردم بود به نحوی که افکار عمومی را پشتوانه مصوبات و تصمیمات می‌ساخت و اینکه شهروندان تا این حد نسبت به حفظ فضای سبز و محیط زیست، سلامت آب، خاک، غذا و معماری با هویت ایرانی و اسلامی و میراث طبیعی، تاریخی، فرهنگی و اجرای قوانین و تقسیم عادلانه امکانات و موقعیت‌ها حساسیت دارند که ناشی از همین عملکرد درست رسانه‌هاست و به واقع می‌توان رسانه‌ها را عنصر 32 شورا نامید. عضوی که به عملکرد آن می‌توان امتیاز بالایی داد.