محمد حقانی رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با بیان این که 10 کارگروه زیرمجموعه کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران هستند گفت: کارگروه تخصصی صیانت از اراضی سبز و باغات شهر تهران، کارگروه باغات و فضای سبز، کارگروه پسماند و نظافت شهری، آب و خاک، رفاه و خدمات شهری، فرهنگ و آموزش، همکاری‌های محلی، ملی، بین المللی، آلودگی هوا، سیما با منظر شهری، صنایع و مشاغل، تدوین قانون و مقررات، ایمنی و بحران، ارتباطات و رسانه، برنامه و بودجه و کارگروه نظارت از گروه های تخصصی هستند که در یک سال گذشته جهت حفظ محیط زیست پایتخت تلاش کردند.

وی با بیان این که در کارگروه صنایع، صنوف و مشاغل سیاست گذاریها و راهبردها و شاخصها در این حوزه تدوین می‌شود گفت: برنامه ریزی در مقطع زمانی یکساله و 5 ساله برای اجرای طرح و لوایح توسط مدیریت شهری از جمله وظایف این کارگروه است. پیگیری و نظارت بر طرح ها و لوایح و مصوبات بر روی عملکرد سازمانها و شرکتهای زیرمجموعه شهرداری و حوزه های مرتبط از وظایف دیگر این کارگروه است. همچنین در کارگروه باغات و فضای سبز وظیفه پیگیری تحقق عملیاتی پروژه های تحقیقاتی و پژوهشی مرتبط با فضای سبز، کمربند سبز و مدیریت پارکها و بوستانها انجام می‌شود.  در این میان چاره جویی در جهت پایداری فضای سبز کنونی و مقابله با تنشهای گرمایی و تامین آب مورد نیاز فضای سبز کنونی و طرح های توسعه ای در جهت حفظ و پایداری از عرصه های سبز هویتی از جمله چنارهای ولیعصر از دیگر این کارگروه است. تلاش در جهت حفظ و توسعه جنگلهای مصنوعی مانند سرخه حصار، لویزان، چیتگر و ... و تملک اراضی شمالی مشرف به شهر و تعیین کاربری های مربوطه با تاکید بر نگاه توسعه فضای سبز بخشی از ماموریتهای این کارگروه است.

رئیس کمیته محیط زیست شورا با اشاره به وظایف کارگروه آب و خاک گفت: ارایه گزارشهای مربوط به کمیته از قبیل طرح جامع آب، کاهش کیفی آب تهران، جمع آوری آبرسانی خصوصی در تهران، جمع آوری روان آبهای سطحی و مدیریت بحران آب تهران از جمله ماموریتهای این کارگروه است. شناسایی نقاط بحرانی خاک های آلوده، تعیین روشهای پاکسازی و تفکیک مسئولیت ها برای رفع مشکل دیگر فعالیتهایی است که این کارگروه انجام می‌دهد.

به گفته حقانی رصد و بررسی اوضاع آلودگی هوای شهر تهران، همکاری با نهادها و متولیان جلوگیری از آلودگی هوای تهران در جهت هم افزایی برای این امر و ارایه راهکارها و پیشنهادات تخصصی جهت پیشگیری از آلودگی هوا مسئولیت هایی است که کارگروه آلودگی هوا و صدا بر عهده گرفته است.

بازدید از 16 پروژه کلان شهری

حقانی در ادامه با اشاره به بازدیدهای کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورا در یک سال گذشته گفت: بازدید از زمین ورزشی که درختانش در حال تخریب بود (منطقه 20) و نظارت بر عملکرد محیط زیستی در منطقه 4، بازدید از منطقه خلازیل (منطقه 18)، محله تقی آباد (منطقه 19)، دریاچه چیتگر (منطقه 22)، باغات کن (منطقه 5)، بوستان مادر (منطقه 5)، بهشت زهرا، تصفیه خانه فیروز بهرام، بوستان ولایت، باغی در محله قلمستان، مجموعه همشهری، عملیات عمرانی بوستان جوانمردان، شرکت نوسازی عباس آباد، سازمان زیباسازی و شهر آفتاب از پروژه های مهمی بود که در این مدت از آنها بازدید شد.

رئیس کمیته محیط زیست شورا با اشاره به طرحهای ارایه شده توسط این کمیته گفت: طرح الزام سازمان پارکها به ارایه شناسنامه باغهای شهر تهران، 17 طرح حفظ پارک اکولوژیک پردیسان، تبدیل باغات کن به میراث طبیعی، طرح سند حمایتی باغات شهرداری تهران، طرح الزام شهرداری به تهیه شناسنامه باغات شهر تهران و پیش نویس طرح الزام شهرداری تهران به تفکیک زباله از مبداء بر طبق قانون جامع مدیریت پسماند طرح هایی بود که در این مدت به صحن شورا آورده شد. همچنین در این کمیته لایحه اجازه خرید شرکت های سودآور شهرداری و نحوه مدیریت و بهره برداری از مجموعه باغ پرندگان، اصلاح مصوبه تعیین بهای خدمات و چگونگی اعمال نظارت بر جمع آوری و دفع پسماندهای ویژه، تعیین بهای خدمات قابل عرضه در بهشت زهرا، لایحه ساماندهی ابزارهای تبلیغاتی صنفی و لایحه اصلاحیه مجوز اخذ عوارض از دکلها و ... بررسی شد.

وی به 4 تذکری که از طرف کمیته محیط زیست در صحن مطرح شده است اشاره کرد و گفت: تذکر به ساختار سازمانی شهرداری، به روزنامه همشهری و تذکر ب تخریب فضای سبز 7.1 واقع در منطقه 5 و واگذاری غیرمجاز میدان میوه و تره بار فرمانیه و همچنین تذکر به تخریب باغات و فضای سبز 18 گانه از مهمترین تذکرات مطرح شده در صحن علنی شورا است.

تلاش برای جلوگیری از تخریب باغات فضای سبز

حقانی 18 تذکری که در خصوص فضای سبز در حال تخریب پایتخت داده شده بود را از مهمترین فعالیت های این کمیته دانست و گفت: باغات فرحزاد در منطقه 2، بوستان مادر، فضای سبز واقع در جنت آباد بلوار آزادگان، بوستانهای شبنم و قرقاول در خیابان پاسداران، باغ واقع در خیابان شهید باهنر، باغ واقع در خیابان دربند خیابان شکیبا، جلوگیری از خشک شدن درختان در خیابان محمودیه، جلوگیری از قطع درختان در محله درکه، باغ واقع در بزرگراه ارتش نرسیده به مینی سیتی، باغ واقع در خیابان 32 منشعب از خیابان فیضیه، جلوگیری از قطع و سوزاندن درختان در ارتفاعات وردیج، جلوگیری از تخریب باغات محله طرشت، جلوگیری از تخریب باغات محله اسکندری، باغ واقع در خیابان سعادت آباد، باغ واقع در کیلومتر 9 جاده مخصوص، باغ واقع در خیابان بسیج زمین ورزشی شهید گمنام، باغ جبهه واقع در محله الهیه، باغات واقع در محله کن تلاش های یک ساله ما برای حفظ محیط زیست پایتخت بود.

تهیه گزارش از نارسایی مشکلات شهرک اکباتان

وی با اشاره به گزارشهای تهیه شده در خصوص عملکرد سازمان ها و زیرمجموعه های شهرداری گفت: بررسی ارایه طرح یک فوریت ایجاد جایگاه های سوخت تک پمپ، تهیه فرم نظارتی برای احصاء مدارک ساخت و ساز در ارتفاعات بالای 1800 متر، گزارشی از نارسایی ها و مشکلات شهرک اکباتان، گزارشی از عملکرد سازمان های پارکها و فضای سبز، آتش نشانی، زیباسازی، بهشت زهرا، پسماند، مدیریت میادین میوه و تره بار، شهروند و صنایع و مشاغل از دیگر فعالیت های یک ساله ما در یک سال گذشته است.

رئیس کمیته محیط زیست شورا به جزئیات جلسات کارگروه های تخصصی این کمیته اشاره کرد و گفت: تهیه گزارشی از وضعیت پهنه G، ارایه شناسنامه باغات شهر تهران از سوی سازمان پارکها، تهیه طرح صیانت از باغات باقی مانده از شهر تهران، معرفی مناطق خاطی از سوی شرکت آبفا به شورا که در زمینه همکاری های بین شهرداری آبفا در جهت پیشرفت طرح جامع فاضلاب کارشکنی می‌کنند. طرح های پیشنهادی آسیب شناسی برنامه و اقدامات خدمات شهری محیط زیست و تدوین برنامه های آموزشی، بررسی طرح ممنوعیت اعلانات فاقد مجوز در شهر تهران و ... از مهمترین سرفصل های بررسی شده در کارگروه های تخصصی بوده است.