به گزارش پارس به نقل از ایسنا، حمید چیت چیان با اشاره به وجود 828 پروژه نیمه تمام در صنعت آب و برق کشور تصریح کرد: تکمیل این طرحها نیاز به 150 هزار میلیارد تومان اعتبار دارد و این در حالی است که اعتبارات مصوب وزارتخانه نیرو در سال جاری حدود 4 هزار میلیارد تومان است که امیدواریم در آینده شاهد افزایش اعتبارات عمرانی در بخش نیرو باشیم.

عدم قطعی آب در 12 کلانشهر کم آب کشور

چیت چیان با اشاره به قرار گرفتن کشور در یک منطقه خشک و نیمه خشک به بحران کم آبی در بالغ بر 500 شهر کشور اشاره و اظهار کرد: خوشبختانه تاکنون با مدیریت مصرف، همراهی مردم و انجام اقدامات اضطراری هیچکدام این شهرها و از جمله در 12 کلانشهر کشور قطعی آب نداشته ایم.البته وضعیت آب در برخی از کلانشهرهای کشور و خصوصا در اصفهان، کرمان، تهران و شیراز در وضعیت نامطمئنی است.

وی با بیان اینکه هوا کم کم به سمت خنک تر شدن پیش می رود اظهار امیدواری کرد: تابستان سخت امسال بدون قطعی آب سپری شود. چیت چیان اضافه کرد: میزان تولید و مصرف آب در این بیش از 500 شهر کشور در حال حاضر سر به سر است و لذا می طلبد مردم در این بخش مصرف بهینه داشته باشند.

وضعیت حاد منابع آبی در کلانشهر اصفهان

وزیر نیرو ضمن دعوت شهروندان این کلانشهرها به صرفه جویی در آب خاطرنشان کرد: وضعیت منابع آبی در برخی از این کلانشهرها عادی شده اما وضعیت منابع آب در کلانشهر اصفهان حادتر از دیگر شهرهای کشور است.

وزیر نیرو از کاهش 30 درصدی آب پشت سدهای تهران در سالجاری در قیاس با سال پیش از آن خبر داد و یادآور شد: در حوزه استان تهران حجم آب ها تا یک سوم کاهش یافته که نگران کننده است.ضمن اینکه این کاهش نتیجه طبیعی کاهش بارندگی ها در کشور بوده است.

 

سمنان خشک ترین استان کشور در سال آبی جاری

چیت چیان با اذعان به اینکه استان سمنان نیز با کاهش 35درصدی بارندگی روبرو بوده، افزود: بر اساس آمارهای رسمی این استان خشک ترین استان کشور در سال آبی گذشته بوده است.

 

وی با اشاره به نشست بررسی مشکلات صنعت آب و برق استان یادآوری کرد: در این نشست مقرر شد عملیات ساخت سد فینسک با استفاده از فاینانس و به منظور تامین آب شهرستانهای سمنان و مهدیشهر آغاز و همچنین با پایان یافتن مطالعات سد چاشم و اخذ مجوزهای لازم احداث این سد نیز انجام شود.

وزارت نیرو خود را مکلف به تامین نظرات کارشناسی محیط زیست می داند

وزیر نیرو با اشاره به طرح انتقال آب دریای خزر به سمان افزود: مشاور این طرح در این نشست گزارشی از روند طرح ارایه کرد ضمن اینکه مطالعات این طرح در ابعاد مختلف انجام شده اما به دلایل زیست محیطی و عبور این پروژه از مناطق جنگلی این طرح به سازمان محیط زیست ارائه شده تا در هماهنگی تنگاتنگ با محیط زیست به راهکارهای اجرایی این طرح ملی دست یابیم.ضمن اینکه وزارت نیرو خود را مکلف به تامین همه نظرات کارشناسی محیط زیست و دغدغه های زیست محیطی در این پروژه بزرگ می داند.