دکل های مخابراتی و تاثیری که بر روی سلامتی شهروندان می گذارند دغدغه قدیمی فعالان حوزه سلامت است . این هفته ،رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه 85 درصد دکلهای مخابراتی نصب شده در سطح شهر تهران بدون مجوز قانونی و غیراستاندارد است گفت: نزدیک به 4 هزار و 217 دکل متعلق به اپراتورهای تلفن همراه است.

رحمت الله حافظی با بیان اینکه 185 شرکت خدمات اینترنتی داریم که اگر هر کدام برای پوشش اینترنتی هزار دکل در سطح شهر نصب کنند تمام سطح شهر پر از دکل می شود، تصریح کرد: در حال حاضر در دنیا استفاده از تکنولوژی نسل چهارم و پنجم در حال شکل گیری است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با اشاره به اینکه نهادی که مجوز این دکل ها را صادر می کند میلیاردها تومان دریافت می کند تا اجازه نصب اپراتور جدید را بدهد، تاکید کرد: انتظار ما از دستگاه های مربوطه به خصوص وزارت ارتباطات این است که اگر قصد اجازه فعالیت به اپراتورهای جدید را می دهد بر اساس تکنولوژی نسل چهارم و پنجم باشد.

توقف فعالیت های میلاد 2

پس از تذکر اعضای شورای شهرتهران در خصوص فعالیت برج میلاد 2 در صحن علنی ،این هفته  مدیر عامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهر تهران به کمیسیون عمران آمد و در خصوص این پروژه توضیح داد .

اقبال شاکری عضو شورای شهر تهران با بیان این که  عملیات عمرانی برج میلاد 2 متوقف شده است و گود ایجاد شده در حال مقام سازی است ، گفت: در جلسه ای که با مدیر عامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهر تهران داشتیم تذکرات خود را در خصوص فاز دو برج میلاد مطرح کرده و قرار بر این شد گزارشی در این خصوص به شورا ارائه شود .

وی ادامه داد: در این جلسه طرح جدیدی نیز به شورا ارائه شد اما ما بررسی این طرح  را به زمان تدوین طرح جامع اراضی میلاد موکول کردیم.
شاکری با بیان این که به جز طراحی فاز دو اصل ساخت و ساز در اطراف برج میلاد نیز مورد تردید است گفت: جلسات مشترک میان کمیسیون عمران و شهر سازی و معماری شورا در حال انجام است و به زودی گزارش نهایی در این زمینه تهیه تا بر اساس آن تصمیم گیری شود .

پیشرفت 85درصدی فاز نخست پروژه مجتمع نمایشگاهی شهرآفتاب

مدیرعامل شرکت یادمان سازه گفت: با اتمام عملیات نصب ورق های فولادی پرلین در سازه سقف سالن های سه قلوی مجتمع نمایشگاهی شهرآفتاب، پیشرفت عملیات اجرایی در فاز نخست این پروژه به مرز 85 درصد رسید.

مصوبه شورای عالی معماری درباره بوستان مادر

این هفته شوراي عالي شهرسازي و معماري مصوب كرد که همه فعاليت‌هاي ساختماني پروژه نور واقع در بوستان مادر منطقه 5 شهرداري تهران مي بايست بلافاصله پس از اعلام مصوبات پيشين شورا تعطيل مي‌شد كه تاكنون صورت نگرفته و مسئوليت عواقب آن بر عهده شهرداري است.
همچنين در اين جلسه مصوب شد: شوراي‌ عالي شهرسازي و معماري دوباره بر تثبيت كاربري بوستان مادر در منطقه 5 شهرداري تهران (پروژه نور) به كاربري فضاي سبز تأكيد نموده و مسئول هر گونه تخلف از ضوابط مذكور، همچنان شهرداري تهران خواهد بود.

اعضاي شوراي‌ عالي شهرسازي و معماري در مصوبه خود تاكيد كردند: موضوع تخلف شهرداري از اجراي مصوبه شوراي عالي شهرسازي و معماري مبني بر توقف فعاليت ساختماني در صورت اصرار بر تخلف، جهت پيگيري حقوقي از طريق دبيرخانه شوراي‌عالي به مراجع نظارتي ارجاع شود.

پس از مصوبه شورای عالی شهر سازی محمد حقانی ،رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر گفت: طرح دومین سوال از شهردار تهران متوقف شد و در این زمینه تابع رای شورای عالی شهرسازی هستیم.

او ادامه داد: طرح سوال از شهردار تهران در باره ساخت و ساز غیرمجاز در بوستان مادر متوقف شد؛ با توجه به اینکه شورای عالی شهرسازی بالاترین مرجع تصمیم گیری درباره ساخت و ساز های غیرمجاز است، ما نیز تابع نظر این شورا هستیم. از ابتدا نیز قصد جنجال و استیضاح شهردار مطرح نبوده و این سوال به دلیل تغییر پهنه و ساخت و ساز بدون پروانه در این زمین مطرح شده بود که خوشبختانه شورای عالی شهرسازی پیگیر موضوع است. به همین دلیل طرح سوال از شهردار تهران را پس گرفتیم.

انتقاد دو عضو شورای شهر به شورای عالی شهرسازی

این هفته پس از مصوبه شورای عالی شهرسازی در خصوص بوستان مادر،احمد دنیامالی - رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل، گفت: شورای عالی معماری و شهرسازی، باید به مقوله‌های مهمی از جمله بحث حریم بپردازد اما تمام انرژی خود را روی بررسی مصوبات ماده پنج تهران گذاشته و تک‌تک آن‌ها را بررسی کند چراکه این شورا، روی تمام کشور نظارت دارد و مشکلات زیادی در کشور است و با این کار، شائبه به وجود می‌آید که می‌خوااهند مدیریت شهری را تضعیف کنند.

وی تاکید کرد: کار را به جایی نرسانید که مسائل شورا و شهرداری در کمیسیون اصل نود مطرح شود. در مورد بحث پارک نور تصمیمی گرفته نشده است.
علیرضا دبیر هم از شورای عالی شهر سازی خواست در صورت تغییر طرح جامع و تفصیلی شورای شهر رادر جریان تغییرات بگذارد.

شهر به سوی درآمدهای مشروع برود

این هفته حجت الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد  به صحن شورای شهر آمد و با اشاره به فروش گسترده تراکم در پایتخت گفت: یکی از معضلات پایتخت فروش تراکم است که باید مدیریت شهری به سوی کسب درآمدهای پایدار مشروع پیش رود.

وی در ادامه نادیده گرفتن درآمدهای نفتی را یکی از راه های نجات کشور دانست و افزود: تا این واقعیت نجات دهنده تحقق نیابد، مدیریت کشور اصلاح نمی شود.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بودجه 15 هزار میلیارد تومانی شهرداری بدون در نظر گرفتن درآمدهای نفتی بیان کرد: این نشان می دهد که می توان کشور را بدون نفت هم اداره کرد.

تدوین شیوه نامه ایی برای طرح تذکرات به شهردار ضروری است

مجتبی شاکری رییس کمیته فرهنگی شورا نیز پیشنهادی مبنی بر تهیه آیین نامه داخلی جهت ساماندهی روند طرح تذکرات، طرح سوال و در نهایت استیضاح  از سوی اعضا ارائه کرد و افزود: آیین نامه شورا در این خصوص مربوط به سالهای دور است و نیاز به بازنگری دارد.

وی افزود: برای تدوین این آیین نامه می توانیم از دستاوردهای مجلس و دولت استفاده کنیم. در حال حاضر به دلیل تعاریف نامعلوم و نحوه نامشخص طرح تذکر و سوال این روند بدون استفاده از نظرات کمیسیون ها و کمیته های شورا این مباحث در صحن شورا به صورت سوال و در نهایت تذکر از شخص اول شهرداری مطرح می شود این در حالی است که تذکرات و سوال ها می تواند از شهرداران مناطق هم صورت گیرد و آنها نیز به عنوان تصمیم گیران اصلی در اجرای طرح ها در مناطق مسئول و پاسخگو هستند.

انتقاد از بی توجهی شهرداری به تذکرات شورا

محمدمهدی تندگویان این هفته با انتقاد از پیگیری‌نشدن تذکرات اعضای شورا توسط شهرداری گفت: ما به دنبال دریافت پاسخ تذکرات نیستیم، بلکه به دنبال این هستیم که بر اثر تذکرات ما اتفاقی عملیاتی در شهرداری رخ بدهد.

به گفته او  وقتی یکی از اعضای شورا درباره یک پروژه تذکر می دهد، حداقل انتظار دارد آن شب ادامه پروژه متوقف شود و درستی تذکر بررسی شود، نه اینکه پروژه با سرعت 4 برابر ادامه یابد. تندگویان تذکردادن اعضای شورای شهر به شهرداری را مانند «تذکر دادن به دیوار» دانست.

در ادامه این جلسه احمد حکیمی‌پور دیگر عضو شورای شهر تهران هم به بی‌توجهی شهرداری به تذکر اعضای شورای شهر اعتراض کرد و نمونه‌هایی از بی‌توجهی شهرداری به تذکرها را برشمرد و خواستار تغییر نگرش مدیران ارشد شهرداری در این‌باره شد.