به گزارش پارس به نقل از فارس ، سیدحسین هاشمی در چهارمین جلسه برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران که با حضور معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور برگزار شد، اظهار داشت: از زمانی که بنده به عنوان استاندار تهران معرفی شدم یکی از دغدغه‌های اصلی آلودگی هوا بوده است که در این مورد نیز این دغدغه را به سایر مسئولان نیز منتقل کردم و در این رابطه کمیسیون خاص تهران و کلانشهرها تشکیل شد تا سایر معضلات کمتر شود.

وی خاطرنشان کرد: در این مدت از ساخت و سازهای غیرمجاز در استان تهران نیز جلوگیری شده است و بخشداران و فرمانداران در این زمینه حضور قوی‌ داشته‌اند.

وی درباره تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در بستر رودخانه‌‌ها اظهار داشت: تا سال گذشته ۸۶۰ واحد تخریب و این تعداد امسال و تاکنون به ۹۵۰ واحد تخریب در بستر رودخانه‌ها رسیده است چرا که این بستر رودخانه جایی برای ساخت و ساز و ویلا نیست بلکه محل ورود و خروج آب است.

هاشمی یادآور شد: برای ۲ هزار و ۲۰۰ پرونده در خصوص ساخت و سازهای غیرمجاز قوه قضائیه حکم صادر کرده که این نشان از همکاری خوب قوه و برخورد جدی با ساخت و سازهای غیرمجاز دارد.

استاندار تهران درباره پسماندها اظهار داشت:‌ باید پسماندها را از طریق دفن فنی زباله و یا تولید کمپوست که برای کشاورزی مورد استفاده قرار بگیرد اقدام کرد.

هاشمی درباره فاضلاب شهری تهران اظهار داشت: تاکنون از ۹۰۰ میلیون متر مکعب فاضلاب تهران حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب آن تصفیه شده و مابقی هنوز تصفیه نشده است لذا با تصفیه این آب‌ها می‌توان قسمتی از آب مورد نیاز بخش کشاورزی را تأمین کرد.

استاندار تهران درباره نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و از رده خارج شدن تاکسی‌های فرسوده اظهار داشت: ۸۱ هزار تاکسی فرسوده در تهران تردد می‌کند که از این تعداد ۸۵۰۰ تاکسی پیکان و ۲۲ هزار تاکسی پراید و سمند فرسوده است و در کل ۳۰ هزار تاکسی فرسوده در استان تهران داریم که در حال فعالیت هستند و بنزین زیادی نیز مصرف می‌کنند.

هاشمی ادامه داد: حدود ۲۰۰ هزار خودرو در آژانس‌ها فعالیت می‌کنند که صد هزار خودروی آن فرسوده هستند و مشکلات زیست‌محیطی ایجاد می‌کنند.

وی درباره استفاده از خودروهای هیبریدی اظهار داشت‌: می‌توان با یک مدیریت و استفاده از توان داخلی از خودروهای هیبریدی در استان تهران استفاده کرد تا شاهد کاهش آلودگی هوا نیز باشیم.

استاندار تهران درباره کشت صیفی‌جات آلوده در جنوب شهر تهران اظهار داشت: اکثر مزارع کشت صیفی‌جات آلوده تخریب شده‌اند و تنها ۱۵ درصد از این مزارع باقی مانده است که به زودی تخریب خواهند شد.