به گزارش پارس به نقل از روابط عمومی سازمان بسیج شهرداری تهران، محمدباقر قالیباف شهردار تهران با حضور در جمع فرماندهان، مدیران و معاونین بسیج شهرداری تهران، ضمن تببین رویکرد و اهداف بسیج در شهرداری تهران، در جریان فعالیت ها و برنامه های این سازمان قرار گرفت.

در این دیدار صمیمی که با اقامه نماز جماعت صبح همراه بود، شهردار تهران ماه شعبان را فرصتی مناسب برای درک هر چه بیشتر ماه مبارک رمضان عنوان کرد و ابراز داشت: ماه رمضان ماه خودسازی و توجه به معنویات است. تقریبا همه کسانی که با امام(ره) مأنوس بودند و رفت و آمد نزدیکی داشتند، از همسر ایشان گرفته تا مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) همگی اذعان کرده اند که خلق و خو و سکنات حضرت امام(ره) بعد از پایان ماه مبارک رمضان کاملا تغییر می کرد، یعنی معنویات در وجود حضرت امام(ره) برایشان ملموس بود.
 
شهردار تهران با اشاره به فرهنگ مدیریت جهادی تصریح کرد: یکی از خصوصیات فرهنگ مدیریت جهادی آن است که ما پرکار و پرتلاش و وقت گذار باشیم، به صورت علمی حرکت کنیم و عقلانی به موضوعات نگاه کنیم. در کارهایی که ما در حوزه مدیریتی، اجتماعی، شخصی، خانوادگی و بویژه در دوران دفاع مقدس تجربه کرده ایم، آن است که بعضی اوقات دچار غفلت هایی می شویم و به یک سری کارهای اصلی و اساسی بی توجه می شویم.
 
محمد باقر قالیباف گفت: خیلی از این موضوعات را می توان نام برد که می تواند جزء ویژگی های مدیریت جهادی قرار گیرد، ولی اگر رنگ و بوی الهی نداشته باشد،  ممکن است علی ارغم آنکه وقت می گذاریم و علمی کار می کنیم، بقیه کارهایمان خاصیت و اثر بخشیش را از دست بدهد.
وی افزود: آن جایی " ان مع العسر یسرا" می شود که در حساب هایمان قادر نیستیم آن را به حساب بیاوریم. یعنی آن چیزی که خدا کمک می کند، آن چیزی است که به هیچ عنوان در فکر و در محاسبات ما نیامده است. برخی اوقات کاری می کنیم که ما را از یک فیض بیشتر محروم می کند، ما در اینجا هر چقدر نیز قدرت داشته باشیم، در مقابل قدرت لایزال الهی محلی از اعراب نخواهیم داشت.
 
شهردار تهران دلیل بی نتیجه ماندن تحلیل های غربی ها را، در نظر نگرفتن امدادهای غیبی دانست و افزود: اگر مستند یکی از شبکه های خارجی را که در رابطه با ایران و غرب تولید و پخش شده بود را نگاه کنید، آن وقت معنی لایحتسب را می فهمید. یکی از آن موضوعات موضوع لانه جاسوسی است، اصلا این گونه هم نبوده که طراحی شده باشد. از شکل گیری حادثه تا گروگان گیری تا رها شدنش را که کنار هم می گذارید، همه جا به طور مستقیم و محسوس عنایت خدا را می بینید که هر چقدر سیستم دیپلماسی و برنامه ریزی هم باشد، هیچ کدام از این اتفاقات نمی افتد.
 
قالیباف گفت: پرکاری صرف مشکلی را حل نمی کند، چه بسا با سرعت بیشتری ما را به سمت دره ببرد. در کارها به صورت علمی، عقلی و با خرد جمعی تصمیم بگیرید، اما اگر از این نکته غفلت کنید، کارتان بی نتیجه خواهد ماند. ما وقتی محو در کار می شویم، از این موضوع غفلت می کنیم.
 
وی با تاکید بر لزوم توجه سازمان بسیج به بدنه شهرداری تهران اظهار داشت: ما در این دوره 2 هدف را مورد توجه قرار داده ایم. درون سازمان و بیرون سازمان. یعنی یک بحث با شهروندان داریم و یک بحث بدنه شهرداری تهران. اولویت کار در بسیج باید درون شهرداری تهران باشد، منظورم آن نیست که فعالیت بیرونی انجام نگیرد، من به این فعالیت ها هم اعتقاد دارم و هم از آنها حمایت می کنم، اما باور من به عنوان شهردار تهران آن است که ماموریت اصلی شما شهرداری تهران است. ما بدون تحول در شهرداری تهران نمی توانیم در بیرون شهرداری تحول ایجاد کنیم.

شهردار تهران  گفت:در آن جلسه که با مقام معظم رهبری(مدظله العالی) داشتیم، عرض کردم که ما به دنبال آن هستیم که شهرداری تهران از نظر مردم، با هر مسلکی، نگرش و فرهنگی وقتی به شهرداری مراجعه می کنند،  تغییر کند. وظیفه ما آن است که مردم نسبت به شهرداری تهران اعتماد پیدا کنند و بار این مسئولیت را باید بسیج بر عهده بگیرد. هیچ کس در شهرداری تهران وظیفه اش در این زمینه بیش از شما نیست.  ما می خواهیم مردم با مراجعه به شهرداری تهران بگویند آیا سازمان های دیگر نمی توانند مثل شهرداری تهران عمل کنند؟

وی خاطر نشان کرد: نگرش به درون سازمان کار اصلی ماست. یکی از وظایف ما در شهرداری تهران ایجاد ارتباط دوستانه در بین مدیران شهرداری تهران است. این ارتباط دوستانه در بین کارکنان شهرداری نباید کم باشد و باید این ارتباطات را بالا ببریم. شرط کار کردن جهادی رفاقت است. خانواده شهرداری باید با هم رفیق شوند و حتی رفت و آمد خانوادگی داشته باشند.

قالیباف گفت: در کارهایمان سلیقه به خرج دهیم. حتما کارهای تجمعی و نمایش خوب است، اما اگر همه کارهایمان در حوزه تبلیغات این گونه باشد همه کارهایمان به کار شعاری تبدیل می شود. ما باید در حوزه تقویت اندیشه  و تربیت نیروهایمان نیز کار کنیم.

وی با تقدیر از برخی از طرح کریم اهل بیت در سازمان بسیج شهرداری تهران اظهارداشت:  اگر می خواهیم کار برای خدا باشد، بعضی اوقات لازم است بی نام ونشان انجام شود. ما می توانیم نخ تسبیح شویم و افراد کم بضاعت را به افراد با بضاعت وصل کنیم. به این کار کار جهادی می گوئیم. در این زمینه بسیج باید خط شکن و پرچم دار حرکت جهادی باشد. بسیج باید جزء کسانی باشد که همانند دفاع مقدس معابر را بازکند تا دیگران عبور کنند.
 
قالیباف ابراز داشت: شهرداری تهران در مقابل همه تخلفات و زیاده خواهی برخی افراد خواهد ایستاد. ما دست کسانی را که در شهرداری تهران به دنبال منافع خود هستند از بیت المال کوتاه کرده ایم، به همین دلیل صدای برخی ها بلند شده است. در شهرداری تهران اگر شاکله بسیجیان کمر همت ببندند و مقابل کسانی که منافع دارند بایستند، فضای شهرداری و شهر تهران را تغییر خواهیم داد.
 
وی گفت: وقتی مقام معظم رهبری لقب مدیریت جهادی که متعلق به نظام و انقلاب اسلامی است به شهرداری تهران داده اند، وظیفه ما را سنگین تر می کند. این رسالت بسیج است و این روحیه ای است که باید در تک تک شما وجود داشته باشد. این یک سازمان نیست یک باور است و با این باور می توان انقلاب را به پیش برد.
 
محسن پیرهادی مسئول سازمان بسیج شهرداری تهران نیز در ابتدای این دیدار ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های صورت گرفته در سازمان گفت:  ما در مجموعه بسیج شهرداری سعی کردیم نظم و برنامه را در کارهایمان حاکم کنیم و قبل از اجرا برنامه هایمان تحلیل و برسی شود.
وی گفت: ما کارها را در حد توانمان دنبال کرده ایم و افتخار می کنیم که این مسئولیت بر عهده ما نهاده شده است. وقتی مقام معظم رهبری مدیریت شهرداری را مدیریتی جهادی می نامند، برای ما افتخار است که در این نهاد کار های ارزشی را دنبال می کنیم.

پیرهادی همراهی و حمایت شهردار تهران را عامل مهم پیشرفت برنامه ها در این سازمان ارزیابی کرد و اظهار امیدواری کرد این برنامه ها روند رو به رشد فعالیت ها در سال جاری نیز ادامه یابد.
در این جلسه قائم مقام و معاونین فرهنگی و اجتماعی و بازرسی نیز گزارشی از برنامه های سال گذشته و در دست اقدام خود ارائه کردند.