به گزارش پارس به نقل از ایسنا، سرهنگ عباسعلی محمدیان صبح امروز در نشست خبری تشریح جزییات باند انهدام سارقان مسلح با بیان اینکه در دوم خردادماه امسال تیم‌های گشتی پلیس آگاهی که مجهز به سیستم کنترل خودروهای سرقتی هستند، به یک دستگاه خودروی سواری مزدا3 در محدوده میدان رازی مشکوک شدند که در بررسی‌های تکمیلی، مشخص شد که این خودرو سابقه سرقت دارد.

وی با بیان اینکه سارقان به دستور ایست ماموران پلیس توجه نکرده و با ایجاد حرکات مارپیچ سعی در فرار داشتند، گفت: تعقیب و گریز ادامه داشت تا اینکه سارقان در ترافیک خیابان قزوین زمین‌گیر شده و سرنشینان پس از پیاده شدن از داخل خودرو با ربودن یک دستگاه موتورسیکلت سعی در فرار داشتند که حتی این افراد به سمت ماموران نیز تیراندازی کردند، اما به دلیل فرار سارقان به داخل جمعیت، ماموران نتوانستند به دلیل احتمال مجروح شدن مردم به سمت سارقان شلیک کنند.

رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ با بیان اینکه پس از فرار سارقان عملیات گسترده‌ای برای شناسایی این سارقان آغاز شد، عنوان کرد: ماموران پلیس آگاهی با بررسی مسیرهای فرار و تصاویر دوربین‌های مداربسته توانستند هویت سارقان را شناسایی کنند.

به گفته وی، تمامی اعضای این باند که به صورت مسلحانه و به عنف اقدام به سرقت و زورگیری می‌کردند، شناسایی شدند.

محمدیان با بیان اینکه شناسایی محل اختفای اعضای این شبکه در سطح کشور کاری بسیار دشوار است، افزود: با این حال طراحی یک عملیات گسترده برای دستگیری تمامی اعضای این باند آغاز شد.

رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ با بیان اینکه بررسی‌های پلیسی نشان داد که اعضای این باند علاقه‌ زیادی به ربودن خودروی مزدا 3 در انواع و اقسام مختلف و رنگ‌های متعدد دارند، گفت: تحقیقات ادامه داشت تا اینکه در صبح روز بیستم خردادماه امسال ماموران پلیس در محدوده جنوب غرب تهران، به یک دستگاه خودروی مزدا3 مسروقه که دارای سه سرنشین بود مشکوک می‌شوند که این افراد نیز بدون توجه به دستور پلیس اقدام به فرار کردند که نهایتا در خیابان جیحون متوقف و اقدام به فرار با پای پیاده کردند.

محمدیان با بیان اینکه یک زن و دو مرد سرنشین این مزدا3 بودند، ادامه داد: این افراد که دارای اسلحه شات‌گان بودند، سعی داشتند که با تیراندازی به مردم و ماموران از صحنه فرار کنند اما محاصره شدنشان توسط ماموران این فرصت را از آنها گرفت که در نهایت سردسته یکی از سرکرده‌های اصلی باند که سعی داشت با گروگانگیری یکی از عابران اقدام به فرار کند، هدف گلوله پلیس قرار گرفته و به هلاکت رسید که ماموران یک زن و مرد دیگر همدست وی را دستگیر کرده و یک قبضه اسلحه شاه‌کش از او کشف کردند.

وی با بیان اینکه با به هلاکت رسیدن یکی از حلقه‌های اصلی باند احتمال فرار مابقی قوت گرفت، به همین دلیل پلیس در یک عملیات ضربتی دستگیری سایر اعضای باند را در دستور کار قرار داد اظهار کرد: بدین ترتیب مابقی اعضای باند دستگیر شدند.

محمدیان با بیان اینکه مجموعا اعضای این باند 21 نفر بودند که یک نفر آنها به هلاکت رسید، گفت: مخفیگاه نفر اصلی این باند در محدوده اسلامشهر مورد شناسایی قرار گرفت که پس از آن مشخص شد این فرد نیز با یک دستگاه خودروی سرقتی مگان سعی در فرار دارد.

محمدیان با بیان اینکه این فرد پس از اطلاع از تعقیب نامحسوس پلیس با ورود به زمین‌های کشاورزی و راه‌های فرعی سعی در فرار داشت، تصریح کرد: با هماهنگی‌های انجام شده، بلافاصله یک فروند بالگرد برای تعقیب و گریز هوایی این متهم به محل عملیات فراخوانده شد که نهایتا این فرد نیز دستگیر شد.

رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ با بیان اینکه در مرحله اول 17 نفر از متهمان این پرونده دستگیر شدند، گفت: مال‌خر سارقان که تبعه کشور افغانستان بود نیز دستگیر شده است.

وی با بیان اینکه 14، 15 نفر از افراد دستگیر شده دارای سابقه کیفری مرتبط در امر سرقت و زورگیری هستند، گفت: رضا که توسط ماموران به هلاکت رسید نیز دارای سوابق متعدد در امر سرقت مسلحانه و درگیری است.

محمدیان با بیان اینکه مجموعا چهار نفر زن نیز در ارتباط با این پرونده دستگیر شدند، اظهار کرد: تنها دو نفر از این زنان در امر سرقت دخالت داشته و برای عادی‌سازی و فروش عوامل مسروقه در کنار متهمان قرار می‌گرفتند.

وی با بیان اینکه اکثر متهمان سابقه‌دار در زندان با یکدیگر آشنا شده بودند، اظهار کرد: مابقی اعضای باند بچه محل بوده و به این صورت با یکدیگر آشنا شده‌اند.

رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ ارزش عوامل مسروقه تنها از طریق زورگیری را بیش از 500 میلیون تومان عنوان کرد و گفت: این افراد در محدوده‌های شمال تهران اقدام به سرقت منزل می‌کردند که قطعا ارزش ریالی عوامل مسروقه از داخل منازل زیاد است.

محمدیان با بیان اینکه در حال حاضر 50 نفر شاکی به پلیس مراجعه کرده‌اند، تصریح کرد: اعضای این باند علاقه‌ای به ربودن خودروهای مزدا 3 در انواع رنگ‌های مختلف داشتند و معمولا این خودروها را وسیله ارتکاب جرم خود قرار می‌دادند که برهمین اساس از مالباختگانی که خودروی آنها ربوده و پس از مدتی به صورت رها شده پیدا شده است، درخواست می‌شود با مراجعه به پلیس آگاهی، نسبت به ثبت شکایات خود اقدام کنند.

وی با بیان اینکه متهمان با تهدید سلاح گرم و سرد ضمن ایجاد رعب و وحشت اقدام به سرقت می‌کردند، ادامه داد: نکته قابل توجه آن است که سرکرده باند تنها 30 سال دارد که با قرار وثیقه آزاد بود.

رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ با بیان اینکه پلیس آگاهی اشراف خوبی بر عملکرد سارقان و مجرمان ویژه دارد، گفت: پلیس نسبت به رصد و کنترل نامحسوس مجرمان ویژه اقدام می‌کند و به مجرمان جرایم خشن هشدار می‌دهم که پلیس آمادگی دارد در کوتاه‌ترین زمان ممکن به جرایم ارتکابی‌شان رسیدگی کنند.