احمد مسجد جامعی با بیان اینکه مسئله آلودگی محیط زیست در کلانشهرها بسیار جدی است, اظهار کرد: آلودگی هوا و نیترات در مواد غذایی بخاطر استفاده بیش از حد از کودهای شیمیایی از جمله مشکلات و کمبودهای مشترک کلانشهرها محسوب می‌شود.

وی در تشریح مشکلات مشابه کلانشهرها، آب های مصرفی برای مزارع و افزایش جمعیت به‌خاطر مهاجرت مردم به این مناطق و حریم این شهر ها و تبدیل فضای این شهرها به شهرک‌های خوابگاهی بخاطر نبود امکانات لازم را از عناصر قالب کمبودهای مشترک کلانشهرها دانست و افزود: حل این مشکلات در سطح مدیریت ملی باید حل و فصل شود و تحقق آن  نیاز  به  برنامه ریزی و سیاست مشترک و واحد دارد.

رئیس اجلاس شورای کلانشهرهای کشور با تاکید بر ارائه این مشکلات در شکل یک گزارش رسمی به دولت تدبیر و امید ، عنوان کرد: رئیس جمهور با اعمال یک نگاه ویژه به مشکلات، یک گروه به گروه‌های دولت به عنوان کمیسیون کلانشر ها با هدف پیگیری توسعه پایدار محلی با برخورداری از ساختاری اسیب دیده در گذشته اضافه کرد.

وی در معرفی آلودگی هوای تهران به عنوان منشا بیماری‌های مختلف در پایتخت و وضعیت مشابه آن در سایر کلانشهرهای کشور, این کمبودها و مشکلات زیست محیطی را به نبود نظام مدیریت کلانشهرها و انضباط شهری در این مناطق نسبت داد و گفت: با توجه به لزوم تعریف کلانشهرها در نسبت با دولت و پشتیبانی مدیریت ملی از یکدیگر و تشکیل شورای عالی مسکن و شهرسازی در این راستا،  تعامل با دولت وظیفه شهرداری است.

مسجد جامعی افزود: افزایش سطح مشارکت به عنوان اصل 103 قانون اساسی در بیان لزوم هماهنگی مسئولان شهرستانها و استانها در اجرای برنامه های خود با شوراهای اسلامی به عنوان وظیفه ای دراختیار شوراها است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد : شهرداری ها مطابق قانون باید در جهت تامین اعتبارات ، برنامه های خود را به شوراهای اسلامی هماهنگ و ارائه کنند و به عنوان یکی از وظایف راهبردی دولت باید این موضوع را مورد پیگیری قرار دهد.