به گزارش پارس، محمدباقر قالیباف شهردار تهران در حاشیه نشست امضای تفاهمنامه همکاری میان شهرداری تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی در این خصوص که اگر در حوزه اقدامات شهری میان بحث‌های فنی و هنری تقابلی به وجود بیاید راه‌حل چیست، اظهار داشت: معتقدم تقابلی وجود ندارد بلکه اینها بحث‌های فنی، حقوقی و بخشی است. طبیعتاً این تصمیمات باید با همکاری و هماهنگی حل و فصل شود و این موضوعی است که برای آن کمیته‌ای در همین تفاهم‌نامه پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: اینکه در بحث تقابل موارد فنی و هنری در تهران به مترو اشاره کردید، باید بگویم این موضوع نیز حل شد و به نظر می‌رسد بعضی از اختلافات در مجموعه دوستان خبرنگار است و نه در میان مسئولان.

قالیباف با اشاره به رویکرد فرهنگی و اجتماعی تفاهم‌نامه مذکور افزود: شهرداری سازمانی خدماتی نیست بلکه سازمانی اجتماعی است و براساس باورهای دینی در کنار کالبد رسالت اصلی ما توجه به روح و روان مردم و سلامت روحی آنهاست. 

شهردار تهران خاطرنشان کرد: موضوع فرهنگ به خصوص اصحاب فرهنگ و هنر و توقع مردم همین همکاری بیشتر است، براساس قانون رسالت وزارت ارشاد پیگیری سیاست‌هاست و شهرداری برای اثرگذاری بیشتر نیاز به همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد داشته و این تفاهمنامه همکاری را سیستمی‌تر و نظام‌مند می‌کند. 

وی همچنین گفت: شهر تهران نقش منحصر به فردی در تاثیرات ملی و بین‌المللی دارد و با توجه به اینکه 71 درصد جمعیت کشور شهرنشین هستند تهران می‌تواند برای سایر شهرها نیز الگو باشد.

قالیباف خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کشور ما را بیشتر با توجه به مسائل فرهنگی و تمدنی می‌شناسند باید بتوانیم آن را به نمایش بگذاریم و بیشترین خدمت فرهنگی باید به شهروندان ارائه شود و خوشبختانه تولید محتوا، محصولات و خدمات و توسعه زیرساخت‌ها شامل مفاد این تفاهمنامه است. 

شهردار تهران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه سالن‌های نمایش و تئاتر وضعیت مطلوبی ندارد و مردم همچنان منتظر افتتاح مجموعه خاوران و مجموعه صبا هستند، گفت: سالن‌های تئاتر هم مانند سینما در شهر، تعداد زیادی دارند؛ مجموعه خاوران مجموعه‌ای است که در مقیاس کشورهای اسلامی و خاورمیانه حرفی برای گفتن دارد و امسال تا قبل از دهه فجر با حضور اصحاب فرهنگ و هنر و هنرهای نمایشی افتتاح خواهد شد.

وی همچنین در خصوص جای خالی قرآن در ایستگاه‌های مترو اظهار داشت: امسال موضوع بحث ما در حوزه قرآن و نماز یک اولویت کاری است و برنامه‌هایی برای همکاری با وزارت ارشاد در بحث نمایشگاه قرآن داریم؛ این موضوع در آینده تداوم دارد و مختص یک فصل نیست.

قالیباف همچنین گفت: موضوع فرهنگی در مترو قابل توجه است و همانطور که در مراسم افتتاح ایستگاه انقلاب مترو گفتم مترو تبدیل به یک سازه اجتماعی شده و با توجه به اینکه بیش از 3 میلیون نفر روزانه 30 دقیقه از وقت خود را در مترو می‌گذرانند باید به این موارد توجه ویژه‌ای شود. 

شهردار تهران همچنین ضمن عذرخواهی از مردم نسبت به کمبود واگن‌های مترو خاطرنشان کرد: موضوعات فرهنگی در ایستگاه‌ها جدی گرفته شده تا جایی که ایستگاه ولیعصر تبدیل به یک پایگاه فرهنگی شده و به زعم ما بهترین نقطه برای موضوعات فرهنگی است.