به گزارش پارس به نقل از تسنیم، اسحاق جهانگیری امروز در مراسم تودیع و معارفه وزیر ورزش و جوانان که در هتل المپیک تهران برگزار شد، با تبریک هفته بسیج و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای بسیجی، از گودرزی وزیر ورزش و جوانان به عنوان چهره ای علمی و صاحب نظر در امور ورزش یاد کرد و گفت: امیدوارم وی بتواند در مسئولیت خطیر و مهمی که به عهده گرفته وظایف خود را به نحو مطلوب انجام داده موفقیت های بزرگی را به کارنامه درخشان خود اضافه کند.

وی همچنین از عباسی وزیر سابق ورزش و جوانان و کسانی که در این مدت سرپرستی وزارتخانه را به عهده داشته اند، به خاطر زحمات و تلاش های انجام شده قدردانی کرد.

معاون اول رئیس جمهور موضوع ورزش را یکی از مسائل مهم کشور برشمرد و افزود: وزارتخانه ورزش و جوانان از حساس ترین و بااهمیت ترین وزارتخانه هاست؛ چرا که در دو مقوله بسیار مهم فعالیت می کند و به دلیل دامنه وسیع تصمیمات و فعالیت های این وزارتخانه، همه آحاد جامعه به نحوی با سیاست ها و برنامه های این دستگاه اجرایی سروکار دارند.

جهانگیری توجه همزمان به ورزش همگانی و ورزش قهرمانی را از برنامه های دولت تدبیر و امید برشمرد و گفت: نباید به دلیل پرداختن بیش از حد به یکی از این دو بخش، بخشی دیگر مورد بی توجهی قرار گیرد و باید تلاش کنیم فرهنگی به وجود آید که مردم ورزش همگانی را در دستور کار و برنامه های روزمره خود بگنجانند.

وی همچنین با تأکید بر لزوم توجه به ورزش قهرمانی خاطرنشان کرد: همه جوامع به ورزش قهرمانی به عنوان یک موضوع جدی می پردازند، چرا که ورزشکاران به عنوان سفیران کشورها در میادین بین المللی حضور می یابند و ورزشکاران ایرانی نیز ارزش ها و فرهنگ ایران را میان افکار عمومی جهان به نمایش می گذارند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه ورزش بانوان نیز یکی از موضوعاتی است که باید جدی تر از گذشته به آن پرداخته شود، تصریح کرد: بانوان تقریباً نیمی از جامعه را تشکیل می دهند و در برخی مسائل و موضوعات، به جامعه بانوان کم توجهی شده و به همین دلیل ورزش بانوان باید از اولویت ویژه ای برخوردار باشد.

جهانگیری افزود: اهمیت ورزش بانوان زمانی دوچندان می شود که آمارها گویای این حقیقت است که کم تحرکی و عدم پرداختن به ورزش میان بانوان، موجبات ابتلا به برخی بیماری ها را در آنان افزایش داده است.

وی با اشاره به اینکه حجاب و عفاف زنان ورزشکار ایرانی در ورزش قهرمانی می تواند چهره مطلوبی از یک زن مسلمان را در عرصه های بین المللی به نمایش بگذارد، خاطرنشان کرد: توسعه ورزش بانوان نیازمند شرایط خاصی است که دولت، فراهم نمودن این شرایط را در دستور کار خود دارد.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با تأکید بر ضرورت توجه به پیشکسوتان ورزشی گفت: پیشکسوتان کسانی هستند که در جوانی درخشیده و مورد توجه مردم بوده اند و ما نباید اجازه دهیم کسانی که زمانی به عنوان الگوهای ورزشی مطرح بوده اند به دست فراموشی سپرده شوند.

جهانگیری ادامه داد: باید جایگاه و شأن ویژه ای برای پیشکسوتان ورزشی قائل شویم تا اخلاق، جوانمردی و روحیه محبت که در سالهای اخیر متحمل برخی آسیب ها شده، با روحیه پهلوانی مجدداً احیا شود و از پرداختن به حواشی ورزشی پرهیز گردد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود اهمیت موضوع جوانان را مورد تأکید قرار داده افزود: جمعیت ایران جمعیتی جوان است و مسائل جوانان در کشور ما باید از اهمیت بالایی برخوردار باشند. جمعیت جوان، یک فرصت طلایی است که در اختیار دولت ها قرار می گیرد و اگر به آن توجه نشود می تواند به یک تهدید و زمینه ای برای بروز ناهنجاری ها تبدیل شود.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: تجربه نشان داده که جوانان ایران در همه صحنه ها کارساز بوده اند و در مقاطع مختلف در ایثارگری، علم و فناوری و ورزش نقش مؤثری در افتخارات کشور ایفا نموده اند.

جهانگیری با بیان اینکه دولت تدبیر و امید خود را مکلف می داند که برای توسعه پایدار کشور به تقویت جوانان بپردازد، گفت: با حل مشکلات جوانان زمینه توسعه پایدار کشور فراهم خواهد شد.

وی با بیان" نیاز داریم جوانانی شاداب و با روحیه در کشور داشته باشیم" ، گفت: جوانان تولیدکنندگان اصلی در کشور هستند و آسیب های فراوانی پیشِ روی آنان است که نیازمند مراقبت و توجه به آنها هستیم.

معاون اول رئیس جمهور موضوع ازدواج و بالابودن نرخ بیکاری میان جوانان را از دغدغه ها و آسیب های اصلی قشر جوان کشور برشمرد و گفت: امیدوارم با کمک خود جوانان و دو شورای عالی جوانان و ورزش این آسیب ها و مشکلات به حداقل ممکن کاهش یابد.

جهانگیری در ادامه سخنان خود با تأکید بر" ما از هر انتقادی نسبت به سیاست های دولت با آغوش باز استقبال می کنیم" ، تصریح کرد: دولت حتی از سیاست هایی که با زبان پرخاشگرانه باشد نیز استقبال می کند، چرا که معتقدیم در زمانی مسئولیت پذیرفته ایم که دیگر فرصت اشتباه نداریم.

وی اضافه کرد: کارنامه عملکرد سال ۹۱ کشور بسیار نامطلوب است و قابل عرضه نیست، چرا که همزمان دارای رشد منفی اقتصاد و نرخ بالای تورم است.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به برخی انتقادات درخصوص تغییرات مدیریتی در دولت تصریح کرد: تلاش می کنیم به زودی فهرستی از تغییرات صورت گرفته در سطح مدیران دولتی را که طی این صد روز انجام شده منتشر کنیم تا مردم بدانند این تغییرات در مقایسه با گذشته چگونه بوده است.

جهانگیری با بیان اینکه در بسیاری از وزارتخانه ها شمار زیادی از مدیران ابقا شده اند، خاطرنشان کرد: در برخی از شهرستان ها حتی یک مورد تغییرات نداشته ایم، چرا که دولت تدبیر و امید هیچ عجله ای برای این کار ندارد و رویکرد دولت این است که هرجا لازم باشد مدیران را تغییر دهد و جایی که نیاز نیست دست به تغییرات نزند.

وی همچنین اظهار کرد: همه مدیرانی که جابه جا می شوند و افراد جایگزین آنها، فرزندان انقلاب هستند و نگاه دولت این است که کسانی در جایگاه مسئولیت قرار گیرند که بتوانند در شرایط دشوار اقتصادی کشور، تصمیمات خوبی اتخاذ کرده کشور را به شکل درستی اداره نمایند.

معاون اول رئیس جمهور یکی از رسالت های دولت را بازگرداندن آرامش به جامعه دانست و گفت: معتقدیم با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، آرامش زیادی در جامعه ایجاد شده است.

جهانگیری ادامه داد: در اواخر سال گذشته برخی افراد پیش بینی می کردند که قیمت دلار به بالای ۵۰۰۰ تومان خواهد رسید اما در همین مدت کوتاهی که از عمر دولت یازدهم می گذرد و هنوز سیاست های خاصی اتخاذ نشده شاهد آن هستیم که بازار آرام است و کسانی که در دنیا به دنبال ایران هراسی بودند به فکر تجدید نظر افتاده اند تا جایی که به گفته وزیر خارجه ایتالیا، در سازمان ملل مقامات اروپایی برای دیدار با دکتر روحانی صف کشیده بودند.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی و تنگناهای معیشتی امروز کشور گفت: از ملت ایران عذرخواهی می کنم که سفره آنها کوچک شده است. دولت از وضعیت معیشتی مردم به طور کامل آگاه است و وظیفه خود می داند که فشارهای موجود را از خانواده ها و زندگی مردم بردارد.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به سخنان برخی افراد که ادعا می کنند دولت راه حل مشکلات را در بیرون از کشور می داند، تصریح کرد: همه صاحب نظران معتقد هستند که شرایط موجود کشور زائیده دو عامل سیاست های غلط و تحریم های ظالمانه است و دولت نیز با جدیت در هر دو بخش فعالیت می کند.

جهانگیری اضافه کرد: دولت در تلاش است تحریم ها را با رعایت حقوق ملت ایران و از طریق دیپلماسی قوی حل و فصل کند و کنار آن تلاش دارد سیاست های غلط را اصلاح نماید.

وی با تأکید بر اینکه دولت تدبیر و امید سه سناریوی احتمالی آینده کشور را مورد بحث و بررسی قرار داده و برای هریک از آنها برنامه ریزی کرده، افزود: در این سناریوها کاهش، تداوم و تشدید تحریم ها مورد بررسی قرار گرفته و درصورت تحقق هریک از این شرایط دولت با برنامه وارد عمل خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهور افزود: دولت تحریم ها را کاغذپاره نمی داند و در صورت تشدید این تحریم ها، پیش بینی های لازم را برای اداره کشور و تأمین کالاهای اساسی انجام داده است.

جهانگیری گفت: دولت با اتکا به توان داخلی، استفاده از پتانسیل های موجود در کشور و با لطف خداوند و حمایت های مردم و رهبر معظم انقلاب قادر خواهد بود بر تمامی مشکلات فائق آید و کشور را در جهت پیشرفت و تعالی هدایت کند.