به گزارش پارس به نقل از ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین سیدهادی خامنه ای در با دیدار جوانان اصلاح طلب در مشهد، بر ضرورت کار فرهنگی و نقش جوانان در تاثیرگذاری عمیق در جامعه تاکید کرد و گفت: نقش جوانان به ظاهر رسمیت و جایگاه حقوقی و اداری ندارد اما در عمل جامعه تحت تاثیر آن است. هرکس ابتکار عمل کارهای فکری و اندیشه ای را در جامعه داشته باشد، تاثیرگذار است و هرکس اول شروع کند اثرگذارتر است.

وی همچنین افزود: کار فرهنگی در دوران اخیر به حدی تاثیرگذار بوده که یک عده از جناح مقابل به این طرف متمایل شده اند. در سال ۷۶ در جریان انتخابات ریاست جمهوری ما از کاندیدای خودمان حمایت می کردیم، امروز کاندیدای جناح مقابل به این طرف نزدیک شده است. نمی خواهم بگویم این تحول صددرصدی بوده اما خیلی تغییرات اساسی است.

این فعال سیاسی در ادامه اظهار کرد: غالباً برداشت این است که آقای عسگراولادی تحولی در این اواخر پیدا کرده بود. این حرف هایی که ایشان زد بی حساب نبود. درست است که ایشان باز همان حرف های همیشگی را در جوابیه ها و بیانیه ها تکرار کرد اما همین که یک حرفی را ایشان طرح کرد و بسط داد که مسائل را طور دیگری باید دید، خود این حاصل تغییراتی است که ایجاد شده ولو این تغییرات در حد انتظارات ما نباشد.

وی افزود: از طرفی اصلاح طلبان هم در حدی پیش آمدند که صفر و صدی بودن را اصلاح کردند و معتدل شدند. در واقع اینکه خود ما هم آدم های واقع بینی شدیم، این خودش پیشرفت است. در مصاحبه با یکی از مجلات چند ماه پیش همین حرف ها را صراحتاً گفتم. مدام خبرنگار می پرسید آیا این تغییرات در شما هم ایجاد شده؟ گفتم بله، من هم تغییر کردم، دیگران هم همین طور. گفتم آقا یک کلمه بگویم راحتت کنم، همه ما تغییر کردیم. محترمانه تر این است که همه ما سر عقل آمدیم. همین که همه ما فهمیدیم چه باید کرد و چگونه باید گفت و چه چیزی باید خواست، این خودش پیشرفت است. نتیجه اش این است که دوستان در این چند سال نشستند و با زحمت در جلسات مختلف گفت وگو کردند، بحث کردند و چیزهایی را که نمی دانستند، فهمیدند اما این پیشرفت کافی نیست و ما باید دائماً این حرکت را ادامه بدهیم و توقف نکنیم.

رئیس پژوهشکده تاریخ اسلام در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد جایگاه روحانیت در حکومت، به تشریح تلقی خود در موضوع ولایت فقیه پرداخت و افزود: حکومت نباید دست قشر خاصی باشد و نه اینطور هست. اگر منظور ولایت فقیه است، تفسیر ما از ولایت فقیه فرق می کند با چیزی که اینها می گویند. نظر علما هم در این بحث متفاوت است. حتماً آراء مرحوم آخوند خراسانی در این مورد را دیده اید. در حوزه حکومت برخی علما گفته اند روحانیت لازم نیست در رأس باشد. استنادشان هم بر این نظر مرحوم آخوند است که حکومت خواه ناخواه افت و خیزهایی دارد؛ ظلم، خرابی، دزدی، خیانت، سرقت، امثال اینها. اگر روحانیت که به عنوان نمادهای دین شناخته می شوند مسئول مستقیم و تام و تمام چنین خرابی هایی باشند این در عمل ضررش برای دین بیشتر است تا نفعش و مردم را نسبت به دین بی اعتماد و بدبین می کند.

وی افزود: طرفداران حکومت دینی هم معتقدند چون دین برای حیات اجتماعی و اداره همه امور زندگی آمده پس با وجود یک انقلاب دینی باید حکومت هم دینی باشد. من خودم با ماهیت این موضوع مسأله ای ندارم اما روشی که پیشنهاد می شود خیلی متفاوت است با نظری که ما داریم. یکی از این تفاوت ها همین است که ما « حکومت دینی» می خواهیم ولی « دین حکومتی» نمی خواهیم. یعنی حکومت در چهارچوب دستورات دینی کار کند. این کار را چه کسی بکند؟ الزاما باید یک روحانی باید اانجام دهد؟ نه؛ کافی است قوانین با چارچوب هایی تنظیم شود که متناسب با اسلام باشد یا غیر متضاد با اسلام.

سیدهادی خامنه ای در ادامه خاطرنشان کرد: در مورد ولایت فقیه استنباط ما این است که ولایت فقیه یعنی حکومت اسلامی. جزوه درس ولایت فقیه امام در نجف هم به همین عنوان ولایت فقیه یا حکومت اسلامی است. حکومت اسلامی فرمول مشخصی ندارد بلکه شرایط جامعه، هر زمانی می تواند به گونه ای آن را تعریف کند. همچنانکه دموکراسی در غرب یک امر شناخته شده و رسمیت یافته است اما مدل حکومت های غربی همه یک جور نیست. همه این حکومت های غربی متفاوت با مصادیق گوناگون دموکراسی است و حکومت اسلامی هم یکی از این مصادیق است. یعنی حکومت مبتنی بر دستورات و اندیشه های اسلامی باشد. روش کار به نحو پارلمانی باشد یعنی چهارچوب اسلام را در قوانین لحاظ کند. در واقع همین کاری که شورای نگهبان می کند و پیش بینی ای که در مشروطه برای حضور فقهای طراز اول شده بود اما عملی نشد.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام در پایان تاکید کرد: من این حرف را از بیش از ۲۰ سال پیش بارها گفته ام که ولایت فقیه در واقع یعنی ولایت فقه و ولایت دین؛ ولایت هم به معنای حکومت است.