به گزارش پارس به نقل از ایسنا، مذاکرات" ژنو ۳" از روز چهارشنبه در هتل کنتیننتال ژنو آغاز شده است.

ایران و ۱+۵ توافق کردند به جای مذاکره ایران با نمایندگان شش کشور، کاترین اشتون به نمایندگی از این کشورها با ایران مذاکره کند و پس از هر دور نتایج را به اطلاع آن ها برساند.

به نظر می آید این روند در سرعت بخشیدن به مذاکرات و رسیدن به نتیجه موثرتر است. علاوه بر این دیگر نیاز نیست که ایران برای هر موضوع به شش کشور جداگانه یا چندجانبه پاسخ دهد و مذاکرات روند منسجم تری می یابد.

روز پنج شنبه رییس هیات مذاکره کننده ایران با ۱+۵، سه دور مذاکره با رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار کرد.

سید عباس عراقچی پنج شنبه شب در گفت وگو با ایسنا، مذاکرات دو روز گذشته میان ایران و ۱+۵ را" سخت" توصیف کرد و درباره موکول شدن مذاکرات به روز جمعه گفت: قرار بود دور سوم مذاکرات در روز پنج شنبه برگزار شود، اما به دلیل طولانی شدن مشورت کشورهای ۱+۵ و نیز مشورت آن ها با پایتخت های شان ادامه مذاکرات به صبح جمعه موکول شد.

وی خاطرنشان کرد با وجود این که بحث های مهمی صورت گرفت اما پیشرفت خیلی اندک بود.

عراقچی اظهار امیداری کرد که روز جمعه کشورهای ۱+۵ با توجه به دستورالعملی که از پایتخت های شان می گیرند با رویکرد متفاوت به مذاکرات بیایند.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته یی کشورمان در پاسخ به این پرسش که موضع فرانسه در مذاکرات تغییر کرده است یا خیر؟ گفت: ما الان با خانم اشتون مذاکره می کنیم که نماینده شش کشور هستند، اما اخباری که کمابیش می شنویم حاکی از آن است که هماهنگ کردن دیدگاه ها و نظرات شش کشور کار سختی است.

معاون وزیر امور خارجه درباره احتمال حضور وزیران خارجه شش کشور در ادامه مذاکرات ژنو گفت این به وزارت خارجه هر یک از این کشورها باز می گردد اما ما در مذاکرات هنوز به مرحله ای نرسیده ایم که آن ها بخواهند بیایند.

عراقچی درباره دیدگاه ها و نقطه نظرات ایران در مذاکرات دو روز گذشته گفت: ما انتقاداتی داریم و مواضع دو طرف به گونه ای است که نرمش زیاد در آن وجود ندارد. اگر انعطاف لازم در طرف مقابل وجود داشته باشد، امکان توافق و پیشرفت وجود دارد.