به گزارش پارس ، تسنیم به نقل از روزنامه الاخبار لبنان در مقاله ای به قلم محمد بدیر نوشت: حزب الله لبنان و موشک های این حزب همچنان نگرانی اساسی اسرائیل از تحولات منطقه ای را تشکیل می دهد، به این ترتیب اسرائیل بعد از نگرانی از قدرت فزاینده دفاعی مقاومت لبنان، این بار نگرانی گسترده ای از توان هجومی این حزب پیدا کرده است، توانی که حزب الله آن را از معرکه سوریه و از زمان درگیری های القصیر به دست آورده است.

اسرائیل تا مدت ها قبل، از آن چیزی که غرق کردن حزب الله لبنان در معرکه سوریه و به فرسایش در آوردن این حزب نام می برد، استقبال می کرد؛ اما اخیرا بازبینی در این تشخیص فرصت برای اسرائیل را آغاز کرده و به جنبه دیگری از این تحولات رسیده است، این جنبه همان ایجاد یک تهدید جدید برای اسرائیل است که نشان دهنده قدرت حزب الله لبنان در زمینه های مختلف است، از جمله: تجربه جبهه نظامی جدید در سوریه و تبدیل شدن این حزب از یک حزب دفاعی به یک سازمان هجومی که از هواپیماهای بدون سرنشین و تانک ها استفاده می کند و اطلاعات سطح بالایی را نیز در اختیار دارد. از سوی دیگر جنگ در سوریه واقعیت های جدیدی را نیز از دیدگاه اطلاعاتی و جاسوسی صهیونست ها نشان داده و آن این است که محور موسوم به رادیکال از دید تل آویو، از ایران گرفته تا سوریه و حزب الله به صورت یک جبهه متحد در آمده اند و اعضای این محور خود را ملزم به مشارکت در هر جنگی می دانند که اعضای دیگر در آن گرفتار آمده اند.

مرکز مطالعات پگین سادات در سرزمین های اشغالی در گزارشی نوشت که اسرائیل برای مقابله با این پیشرفت ها در توان جنگی حزب الله لبنان طرحی را آماده کرده است که شامل عملیات نظامی زمینی، دریایی و هوایی گسترده با استفاده از منابع جدید اطلاعاتی و فن آوری در عرصه هماهنگی های مرکزی است و هدف از این طرح وارد آوردن ضربه ای سخت به این حزب است.

روزنامه هاآرتص اسرائیل دیروز در گزارشی به بیان ابعاد نگرانی هالی اسرائیل از بروز درگیری های نظامی در مرزهای شمالی پرداخته و نوشت که احتمال این درگیریها در سایه افزایش قدرت موازنه متقابل بین اسرائیل و حزب الله لبنان که منجر به مهار هر دو طرف می شود، کاهش یافته است.

در مقابل این عقب نشینی تل آویو، ائتلاف بین حزب الله لبنان و سوریه و ایران تقویت شده و همین موضوع باعث شده موسسات امنیتی اسرائیل ارزیابی های راهبردی خود را تغییر دهند. به نوشته این روزنامه سوالی که سالها بخش اطلاعات نظامی اسرائیل و فرماندهی جبهه شمالی را درگیر خود کرده بود، الان دیگر واضح و مشخص شده است؛ آنها در گذشته از واکنش دیگر اعضای ائتلاف مقاومت در منطقه در صورت بروز جنگ با حزب الله لبنان سوال می کردند، اما فرضیه ای که الان برای این سوال به دست آمده، برای اسرائیل خوشایند نیست، ائتلاف مقاومت به علت کمک های ایران و حزب الله لبنان به دولت سوریه تقویت شده و عمق این ائتلاف باعث شده این سه الان به جبهه ای مشترک تبدیل شوند که در صورت نیاز در برابر اسرائیل نیز وارد عمل خواهند شد.

هاآرتص نوشت که این تعهد در آینده بر واکنش های های سوریه در صوریت بروز درگیری با اسرائیل و حزب الله لبنان یا در صورت حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران تاثیر خواهد گذاشت. منابع جاسوسی اسرائیل با اشاره به سطح بالای دوستی و روابط برادرانه میان شرکای ائتلاف مقاومت در منطقه در سایه رهبری واضح ایران در این ائتلاف نوشت که شرکا در این ائتلاف در صورت بروز جنگ بی طرف نخواهند ماند.

در مورد مشارکت احتمالی سوریه در جنگ هایی که اسرائیل با حزب الله انجام می دهد نیز می توان گفت که این شکل می تواند به صورت آغاز درگیری هایی با سطح پایین در مرزهای بلندی های جولان باشد، به گونه ای که بخش های از نیروهای مرزبانی سوریه وارد این درگیری ها خواهند شد.

از سوی دیگر این روزنامه نوشت که حزب الله لبنان بر اساس مقتضیات زمان، خود را تغییر می دهد، تا سال ۲۰۰۶ این حزب در تولید موشک هایی برای پرتاب به عمق اسرائیل و انتشار خطوط دفاعی در داخل روستاهای جنوبی برای مقابله با محورهای پیشرفت احتمالی ارتش اسرائیل عمل می کرد، اما امروزه به فضل جنگ سوریه توان خود را برای انجام عملیات هجومی گسترده افزایش داده است، در معرکه مهمی که این حزب در القصیر مشغول آن بود، از تانک های سوری استفاده کرد و از هواپیماهای بدون سرنشین نیز بهره برد، این حزب همچنین از سطح بالایی از اطلاعات استفاده کرد و به این ترتیب توان و تجربه جنگ های شهری مهم را از طریق هماهنگی بین یگان های مختلف خود در سطح دسته و بالاتر به دست آورد.

علاوه بر تمام اینها حزب الله در این زمان از توزیع نیروهای خود در جنوب لبنان برای مقابله با اسرائیل نیز عقب ننشست، به گونه ای که این حزب می توانست در همان زمان تعداد زیادی موشک را به سمت اسرائیل شلیک کند، بدون اینکه قبل از شلیک این موشک ها هیچ ردپای اطلاعاتی از خود به جا بگذارد.

این روزنامه در مورد جنگ احتمالی آینده نوشت که اسرائیلی ها تغییر دیدگاه های ایران و محور مقاومت در مقابل خود را درک کرده اند، اگر پیش از این دیدگاه رایج این بود که باید عرب ها جنگ فرسایشی با اسرائیل را در عمق این رژیم مدیریت کنند، اما الان دیدگاه دیگری وجود دارد، ایرانی ها و حزب الله لبنان الان اعتقاد دارند که موشک باران اسرائیل خسارت های پیگیر و دامنه داری را به تل آویو وارد می کند و آنها ترجیح می دهند ضربات قوی و فشرده را در روزهای اولیه جنگ به اسرائیل وارد کنند؛ آنها می دانند که جامعه جهانی در این صورت بلافاصله وارد عمل خواهد شد و اسرائیل را در این صورت مهار خواهد کرد.

به این ترتیب در صورت آغاز جنگ اسرائیل باید برای دریافت هزاران موشک در عمق خاک خود در دو یا سه روز اول آماده باشد؛ این واقعیت باعث خواهد شد، تا تصمیم های فوری سیاسی در تل آویو اتخاذ شود که کاملا با روند سال ۲۰۰۶ متفاوت است.

این سناریوها در وهله اول صحنه های وحشتناکی به شمار می رود، چرا که به نوشته این روزنامه حزب الله و اسرائیل هیچ یک منافعی در این جنگ ندارند، آرامش نسبی کنونی نیز مبتنی بر بازدارندگی متقابل است، چرا که همانطور که قدرت تخریبی ارتش اسرائیل عامل بازدارنده در برابر حزب الله است، تل آویو نیز از دهها هزار موشک در نزد حزب الله لبنان می ترسد. در سایه چنین اوضاعی ارتش اسرائیل خود را برای زمان مورد نیاز آماده می کند، اما با این وجود خطرات همچنان وجود دارد، چرا که عوامل تاثیر گذار در بروز درگیری های احتمالی بیش از گذشته است.

بر اساس پژوهش جدیدی که مرکز مطالعات راهبردی پگین سادات منتشر کرد، حزب الله لبنان نیز توسعه توانمندی های نظامی و هجومی خود را با وجود حضور در جنگ سوریه ادامه می دهد و الان دست کم ۸۰ هزار موشک در بقاع و جنوب لبنان به سوی اسرائیل نشانه رفته است، این حزب به دنبال افزایش ناوگان موشکی دقیق کوتاه برد و میان برد خود است، بنا براین پژوهش حزب الله از این ناوگان برای فلج کردن تاسیسات زیربنایی اسرائیل استفاده خواهد کرد و در هر جنگ احتمالی آینده بندرها و فرودگاه ها و تاسیسات تولید برق و مراکز کنترل نظامی را هدف قرار خواهد داد.

در مقابل اسرائیل نیز به دنبال تهیه یک واکنش نظامی برای تقابل با این چالش و برنامه ریزی برای ضربه فوری و مخرب به این حزب است، این پژوهش تاکید می کند که طرح ارتش اسرائیل مبتنی بر استفاده از توان هوایی بی سابقه برای تخریب صدها هدف در روز با سلاح های دقیق و مانورهای زمینی برای آمادگی یگان های مشارکت کننده در جنگ های احتمالی است که از سالها قبل برای حمله برق آسا به لبنان آماده می شوند. تل آویو به دنبال تخریب زیر ساخت های حزب الله لبنان از طریق توپخانه ها و نیروی پیاده و تانک ها و کادر مهندسی خود است و همچنین منابع اطلاعاتی جدید و فن آوری پیچیده نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت تا هماهنگی های شبکه ای و متمرکز را انجام داده و به نیروهای زمینی و هوایی و دریایی امکان هماهنگی های بیشتر و همگرایی اطلاعاتی را در زمان مناسب خواهد داد.

بر اساس این پژوهش سوالی که در ارتش اسرائیل مطرح است، رسیدن به راهی برای خاموش کردن موشک های حزب الله لبنان در صورت بروز جنگ است.

این گزارش مدعی است که حزب الله لبنان از وجود خود در سوریه استفاده می کند تا سلاح های راهبردی را وارد لبنان کند تا از آنها در مقابله آینده با اسرائیل استفاده کند، دولت سوریه نیز که خود را مدیون ایران می داند؛ کاملا با مطالبات ایرات در تسهیل روند انتقال سلاح به حزب الله همراهی می کند. اسرائیل نیز همواره در معضل همیشگی قرار دارد و بین ریسک حمله به محموله های سلاح در حال انتقال به حزب الله و سکوت و اجازه دادن به انتقال این تسلیحات مردد است.