به گزارش پارس ، فارس به نقل از پایگاه خبری « پانوراما الشرق الاوسط» نوشت، « رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه، از آمادگی کشورش برای عفو مبارزان حزب کارگران کردستان (پ ک ک) در صورت توقف درگیری ها و تحویل سلاح هایشان خبر داد.

اردوغان دیروز در مراسم استقبال از « مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان در « دیار بکر» ترکیه گفت: ان شاء الله خواهیم دید که چگونه همه آنهایی که در کوه ها به سر می برند، از آن پایین خواهند آمد و زندان ها خالی می شود.

این سخن اردوغان از سوی رسانه ها و تحلیل گران ترکیه چنین مورد ارزیابی قرار گرفت که نخست وزیر می خواهد با بیان این اظهارات به اعلام عفو عمومی برای اعضای پ. ک. ک، چراغ سبز نشان دهد.

کردپرس نیز نوشت: سفر رجب طیب اردوغان و مسعود بارزانی به دیاربکر، دیروز در صدر اخبار ترکیه قرار گرفت.

اردوغان در فرودگاه دیاربکر از سوی چند نماینده کُرد همچون لیلا زانا، احمد ترک، سری ساکک، آلتان تان، اسعد جانان و عثمان بایدمیر شهردار دیاربکر مورد استقبال قرار گرفت.

در این سفر ۳ معاون اردوغان یعنی بلنت آرنچ، بشیر آتالای و بکر بوزداغ او را همراهی می کردند و علاوه بر این، احمد داوداوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز سفر خود به آمریکا را لغو کرده و همراه با اردوغان به دیاربکر رفت.

نخست وزیر ترکیه در جمع مردم دیاربکر و در حضور مسعود بارزانی برای مردم این شهر سخنرانی کرد.

اردوغان برای نخستین بار از واژه کردستان استقاده کرد

در حالی که در ترکیه بر زبان آوردن لفظ کردستان به عنوان یک تابو و خط قرمز حکومتی شناخته می شود، دیروز برای نخستین بار نخست وزیر ترکیه در جمع مردم دیاربکر، مسعود بارزانی را برخلاف روال گذشته، نه به نام رییس منطقه کردی شمال عراق بلکه به نام رییس منطقه کردستان عراق مورد خطاب قرار داد.

بسیاری از پایگاه های خبری مشهور ترکیه عصر دیروز این خبر را در صدر عناوین خود قرار دادند و بشیر آتالای معاون نخست وزیر اعلام کرد که ترکیه تابوهای گذشته و خطوط قرمز قدیمی را پشت سر گذاشته و وارد مقطع نوینی شده است.

اردوغان از قاضی محمد یاد کرد

نخست وزیر ترکیه در سخنرانی خود به نام قاضی محمد پیشوای کردهای ایران در نیمه نخست قرن بیستم نیز اشاره کرده و او را یک مسلمان راستین دانست. وی همچنین از ملا مصطفی به عنوان یک نیکمرد مسلمان یاد کرد و اعلام کرد که از این که در دیاربکر پذیرای پسر ملا مصطفی است، احساس خرسندی می کند.

ارتباط صلح در ترکیه با شمال سوریه و شمال عراق

اردوغان همچنین به موضوع مذاکرات صلح اشاره کرده و اعلام کرد: « اگر در ترکیه صلح و ثبات برقرار شود، قامیشلو در شمال سوریه دارای امنیت بیشتری خواهد بود و اربیل نیز به خاطر امنیت برقرار شده در دیاربکر، توسعه بیشتری خواهد دید و در همه ترکیه نیز سطح رفاه مردم بیشتر خواهد شد. »

اردوغان همچنین مردم دیاربکر را دوستدار صلح دانست و از آنان خواست از پیشبرد صلح و برادری دفاع کنند.

اردوغان خطاب به کردها گفت: « برادران کُرد من! از امروز تا ابد در کنار هم خواهیم بود. تا روز قیامت برادری و مهربانی ما ادامه خواهد داشت و از همه شما می خواهم این حقیقت را از یاد نبرید که ما ریشه در یک خاک داریم و به یک تمدن بزرگ تعلق داریم و دارای سرنوشت مشترک هستیم. از شما می خواهم خود را از صاحبان جمهوری ترکیه بدانید و مطمئن باشید که بین شما و دیگر شهروندان این کشور تفاوتی وجود ندارد. »

اردوغان در سخنرانی خود به شوان پرور خواننده ی مشهور کُرد که از ۳۷ سال پیش ترکیه را ترک کرده، خوشامد گفت و اعلام کرد از این که حسرت طولانی شوان برای بازگشت به وطن پایان یافته احساس شادی و مسرت می کند.

اردوغان در شهرداری دیاربکر

نخست وزیر ترکیه، در ساختمان شهرداری دیاربکر با عثمان بایدمیر از سیاستمداران نزدیک به پ ک ک و شهردار این شهر دیدار کرد. در این دیدار سیاستمدارانی نظیر لیلا زانا، احمد ترک، آلتان تان، سری ساکک، عبدالرحمان کورت و غالب انصاری اوغلو نیز حضور داشتند.

گفت وگو با مسعود بارزانی

دیدار اردوغان و بارزانی حدود دو ساعت طول کشیده و در آن مسائل مهمی همچون مذاکرات صلح و رویدادهای شمال سوریه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

اردوغان فردا در استان دیاربکر به سفر خود ادامه می دهد و به شهر ارگانی می رود.