به گزارش پارس به نقل از ایسنا، یوکیا آمانو پس از بازگشت از تهران در فرودگاه وین در جمع خبرنگاران افزود: در بازدیدی که از ایران داشتم بیانیه ای را درباره چارچوب همکاری دوجانبه امضا کردیم. با ایران توافق کردیم که همه موضوعات گذشته و حاضر را حل کنیم.

وی افزود: این توافقنامه شامل شش اقدام عملی بوده که باید در طی سه ماه آینده نهایی شود. زمان شروع اقدامات بلافاصله بعد از امضای بیانیه بوده است. ضمنا جلسات فنی موازی نیز داشتم. جلسه فنی آینده در تاریخ ۱۱دسامبر خواهد بود.

وی گفت: در این سفر با آقای صالحی و آقای ظریف وزیر خارجه ملاقات هایی داشتم.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به سوالات خبرنگاران افزود: ما طبق توافق قرار است از تاسیسات تولید آب سنگین بازدید داشته باشیم، راکتور آب سنگین در این بازدیدها گنجانده نشده است.

وی همچنین افزود: در مورد جنبه های احتمالی نظامی فعالیت های هسته یی نیز با ایران گفت وگو خواهیم داشت و در پایان این سه ماه پیش بینی شده تصویر روشن تری نسبت به این موضوعات خواهیم داشت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا غیر از این شش اقدام عملی، مذاکرات دیگری نیز با ایران خواهید داشت؟ گفت: فعلا تمرکز اصلی ما روی اجرای این شش اقدام عملی است.

آمانو افزود: هنوز زمان بازدید از معدن گلچین مشخص نشده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: لحن تهران نسبت به گذشته سازنده تر شده است.

وی در پاسخ به این سوال که ایا نشانه هایی از کاهش سرعت توسعه برنامه هسته یی ایران دیده اید؟ گفت: به این موضوع در گزارش خود به شورای حکام خواهم پرداخت.

مدیرکل آژانس در پاسخ به این سوال که اگر در مذاکرات ۲۰نوامبر ایران توافق کند که برخی از فعالیت های غنی سازی خود را تعلیق نماید، نقش آژانس در این زمنیه چه خواهد بود؟ گفت: اگر از ما درخواست شود که توافق میان ۱+۵ و ایران را راستی آزمایی کنیم ما آماده اقدام خواهیم بود.

وی در پاسخ به این سوال که شورای حکام از ایران درخواست کرده است که سریعا نسبت به امضای رهیافت سازمان یافته اقدام نماید توافق جدید شما با ایران این موضوع را به تعویق می اندازد به چه دلیلی با این تعویق موافقت کرده اید؟ گفت: هیچ تعویقی در کار نیست ما به مدت ۲سال با ایران در مورد رهیافت سازمان یافته مذاکره کرده بودیم لیکن هیچگونه پیشرفتی حاصل نشده بود همان طور که قبلا گفتم در مذاکرات دور خود می چرخیدیم تا این که در جلسه ای که در نوامبر امسال داشتیم یک رهیافت جدید پیشنهاد شد. این رهیافت گام به گام می باشد. بیانیه مشترکی که منتشر کردیم نتیجه این مذاکرات می باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امیدوارید در آینده به سایت پارچین دسترسی داشته باشید؟ گفت: بیانیه مشترک می گوید که آژانس و ایران درخصوص حل وفصل موضوعات گذشته و حاضر همکاری خواهند کرد و شش اقدام عملی قدم اول این همکاری ها می باشد؛ بنابراین موضوعات دیگر نیز که در این قدم اول نیامده در گام های بعدی به آن ها خواهیم پرداخت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بدین ترتیب بررسی جنبه های احتمالی برنامه هسته یی ایران متوقف خواهد شد؟ گفت: برخی از اقدامات عملی مورد توافق مربوط به همین موضوع جنبه های احتمالی برنامه هسته یی ایران است، ضمنا موضوع هسته یی ایران بسیار پیچیده است و نمی توان انتظار داشت که یک شبه همه موضوعات را حل کنیم؛ بنابراین تصمیم گرفته ایم که رهیافت گام به گام اتخاذ کنیم و موضوعاتی که در گام اول گنجانده نشده اند در گام های بعدی به آن ها خواهیم پرداخت.