به گزارش پارس ، ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت، " ائتلاف ملی سوریه" در حال امتناع از حضور در این مذاکرات در مسکو است. مقام های روسی امیدوارند که این مذاکرات باعث تقویت دورنمای کنفرانس صلحی شود که روسیه و آمریکا در حال تلاش برای برگزاری آن در ژنو هستند. ائتلاف ملی سوریه خواستار تضمین هایی است از جمله برکناری بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در هر دولت انتقالی در این کشور.

دمشق اعلام کرده که اسد تا پایان دوره ریاست جمهوری اش که سال ۲۰۱۴ میلادی است در این سمت می ماند و ممکن است بار دیگر در انتخابات شرکت کند.

امتناع از حضور در مذاکرات مسکو توسط ائتلاف ملی سوریه که روز جمعه صورت گرفت پس از آن اعلام شد که میخائیل بوگدانف، معاون سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور روز پنجشنبه اعلام کرد که مخالفان سوری به صورت مثبت به پیشنهاد انجام چنین مذاکراتی پاسخ داده اند.

کمال لبوانی، یکی از اعضای این ائتلاف روز جمعه گفت که این گروه از شرکت در این مذاکرات امتناع کرده چرا که روسیه یک میانجی گر" بی طرف" نیست و خود بخشی از درگیری محسوب می شود.

وی به حمایت از دولت سوریه از زمان آغاز درگیری های داخلی در مارس ۲۰۱۱ میلادی اشاره کرد و افزود: مسکو زمانی می تواند یک میانجی گر عادل و منصف باشد که به اسد دستور دهد سوریه را ترک کند اما زمانی که می خواهد از این فرد حمایت کند، ناکام می ماند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه همچنین گفت: طرح ابتکاری مسکو برای برگزاری مذاکرات از سوی برخی از رهبران ائتلاف ملی سوریه به صورت مثبت و فعال پذیرفته شده بود اما متاسفانه ائتلاف ملی سوریه و رهبران آن از شرکت در این مذاکرات امتناع می کنند.

لاوروف هم چنین روز جمعه اعلام کرد که چارچوب زمانی برای برگزاری کنفرانس صلحی در ژنو در حال از دست رفتن است چرا که نمایندگان مخالفان سوری آماده حضور در این کنفرانس بدون پیش شرط نیستند.

لاوروف افزود: این درخواست ها و پیش شرط ها از سوی ائتلاف ملی سوریه اعلام شده اند اما نمایانگر اکثریت گروه های مخالف دولت دمشق نیستند.

در همین حال، دولت دانمارک نیز اعلام کرد که تمایل دارد تا به خروج تسلیحات شیمیایی از سوریه و تامین امنیت برای مقام های اصلی سازمان ملل در سوریه کمک کند.

وزیر دفاع دانمارک گفت: سازمان ملل به صورت غیررسمی از این کشور خواسته که آیا می تواند به انتقال تسلیحات شیمیایی از سوریه برای انهدام آنها کمک کند یا خیر. البته هنوز خیلی زود است که اعلام کنیم چه تعداد کشتی و پرسنل برای انجام این کار لازم است.

معاون وزیر امور خارجه دانمارک نیز گفت که کپنهاگ تصمیمی برای انهدام این تسلیحات در دانمارک ندارد.