به گزارش پارس ، فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت، اسرائیل روز چهارشنبه از قدرت های جهانی خواسته است طرح پیشنهادی ایران را که گفته می شود بر مبنای کاهش برخی از فعالیت های هسته ای در ازای کاهش تحریم ها طراحی شده، رد کنند.

یک مقام اسرائیلی که خواسته نامش فاش نشود، می گوید: اسرائیل چند ساعت قبل مطلع شد که ایران قصد دارد طرحی را به ۱+۵ ارائه دهد که بر اساس آن ایران غنی سازی ۲۰درصد را متوقف کرده و سرعت ساخت رآکتور آب سنگین اراک را کاهش می دهد و در مقابل تحریم ها کاهش می یابند.

وی افزود: اسرائیل معتقد است که این یک معامله بد است.

نمایندگان ایران و گروه موسوم به ۱+۵ از ساعتی دیگری دور جدیدی از مذاکرات را در ژنو سوئیس آغاز می کنند. « جان کری» وزیر خارجه آمریکا پیش از این بارها اعلام کرده است که « عدم توافق بهتر از یک توافق بد است» و بر همین اساس تأکید کرده است که ۱+۵ توافقی انجام نمی دهد که بر خلاف منافع اسرائیل باشد.

« برنارد میهن» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا شب گذشته اعلام کرده بود که ۱+۵ در پاسخ به گام های واقعی ایران، لغو مرحله به مرحله تحریم های برگشت پذیر ایران را به نحوی که به ساختار تحریم ها لطمه نخورد، بررسی می کند.

مقام اسرائیلی مورد استناد خبرگزاری فرانسه گفته است که ۱+۵ اکنون در موضع قدرت قرار دارد و ارزیابی اسرائیل این است که می توان با تداوم فشارها ایران را به توقف کامل غنی سازی و روند ساخت نیروگاه آب سنگین اراک وادار کرد.

ایران در دور پیشین مذاکره با ۱+۵ طرحی را به ۱+۵ ارائه کرد که چارچوب اصلی آن مورد توافق قرار گرفت. سید « عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده هسته ای ایران ابراز امیدواری کرده است که طرفین در این دور از مذاکرات وارد بحث های محتوایی شوند.