به گزارش پارس به نقل از فارس، مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ (آمریکا، آلمان، انگلیس، روسیه، چین و فرانسه) لحظاتی پیش در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو آغاز شد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ریاست نشست افتتاحیه را عهده دار هستند.

قرار است پس از این نشست معاونان به ریاست عراقچی و هلگا اشمید مذاکرات را ادامه دهند.

این مذاکرات قرار است فردا نیز در این محل ادامه یابد.

ظریف و اشتون ۸ صبح به وقت وین (۱۰: ۳۰ به وقت تهران) بر سر میز صبحانه به رایزنی پرداختند. آنها همچنین پیش از مذاکرات عکس یادگاری گرفتند.

جمهوری اسلامی ایران در نشست قبلی در ژنو طرح پیشنهادی خود با عنوان « پایانی بر یک بحران غیرضروری؛ آغازی برای افق های جدید» را به گروه ۱+۵ ارائه کرد.

در این نشست توافق شد که مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ با حضور کارشناسان هسته ای و تحریم نشستی داشته باشند که شهر وین روزهای هشتم و نهم آبان ماه میزبان این مذاکرات بود. همچنین در نشست ژنو توافق شد که دور بعدی مذاکرات ایران و ۱+۵ روزهای ۱۶ و ۱۷ آبان بار دیگر در ژنو برگزار شود.

لازم به ذکر است، هیئت های مذاکره کننده ایران و گروه ۱+۵ در دولت نهم و دهم ۹ بار بر سر یک میز به مذاکره نشستند. تیر ماه ۱۳۸۷، مهر ماه ۱۳۸۸، آذر ماه ۱۳۸۹ به ترتیب مذاکرات ژنو یک، دو و سه برگزار و استانبول بهمن ۱۳۸۹ و همچنین ۲۶ فروردین ماه ۱۳۹۱ میزبان دور بعدی گفت وگوها بود. این مذاکرات سوم و چهارم خرداد در بغداد و ۲۹ و ۳۰ خرداد ماه در مسکو برگزار و هشتم و نهم اسفند ماه ۱۳۹۱ و همچنین ۱۶ و ۱۷ فروردین ماه سال جاری (۱۳۹۲) نیز آلماتی قزاقستان میزبان این مذاکرات بود.