به گزارش پارس به نقل از  تسنیم، یک دیپلمات ارشد وزارت خارجه کشورمان با مثبت خواندن گفتگوهای اخیر ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد برای دستیابی به نتیجه مناسب روند مذاکرات در ژنو و وین باید با هم پیش برود.

وی افزود: همزمان با ژنو در وین نیز پیشرفت داشتیم و روند مذاکرات ژنو با گروه ۱+۵ و مذاکرات با آژانس بین المللی انرژی اتمی باید با هم پیش برود. این مقام نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای تصریح کرد آژانس مرکز نظارت و گفتگوهای فنی است در حالی که اراده سیاسی برای پیشبرد موضوعات در گروه ۱+۵ قرار دارد بنابراین گفتگوها همزمان باید در این دو محور ادامه یابد.

وی با اشاره به برگزاری ۱۱ دور مذاکره با آژانس طی دو سال اخیر اظهار داشت از آنجا که مذاکرات با ۱+۵ به بن بست رسیده بود، مذاکره با آژانس نیز پیشرفت لازم را نداشت.

این دیپلمات عالیرتبه افزود: در گفتگوهای اخیر در وین قرار شد رویکرد جدیدی اتخاذ شود و در این نهاد هم به صورت گام به گام و از مسائل عملی شروع شود. به گفته این دیپلمات اکنون روند مذاکرات وین و ژنو همسان و همراه شده است.

خاطر نشان می شود سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان در برنامه گفتگوی ویژه خبری هفته قبل گفت: در پایان دو روز مذاکرات با آژانس بیانیه ای مشترک صادر کردیم و هر دو طرف اذعان کردند که مذاکرات سازنده و روبه جلو بوده و ایران پیشنهاد جدیدی را مطرح کرده که این پیشنهاد در خصوص مدل همکاری صورت پذیرفته است که دور بعدی مذاکرات در روز ۲۰ آبان در تهران خواهد بود مباحثی از جزییات این مدل مذاکره باقی مانده که در تهران به آن پرداخته خواهد شد.