به گزارش پارس به نقل از فارس، علیرضا زاکانی عصر امروز در نشست هم اندیشی با دانشجویان دانشگاه یاسوج که به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: جوهره اساسی روز ۱۳ آبان استکبارستیزی و حرکت در مسیر زدودن ظلم و زیر بار ظلم نرفتن بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: از این روز باید درس ها و عبرت های جدی بگیریم و تأمل و تفکر کنیم که چرا آمریکا دشمن انگاشته می شود و دلیل این دشمنی چیست.

زاکانی با بیان این که بر اساس عزت طلبی سیدالشهدا (ع) نمی خواهیم زیر بار سلطه برویم، تصریح کرد: این نهضت و مکتب به ما می گوید که نه باید سلطه پذیر بوده و نه سلطه گر باشیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان لزوم عبرت گرفتن از ارتباط با آمریکا تصریح کرد: باید از بلایی که آمریکایی ها بر سر مصدق آوردند تجربه بیاموزیم.

زاکانی در ادامه افزود: آمریکایی ها کاپیتالاسیون را بر ما تحمیل کردند و از ما حق توحش می گرفتند و برای اداره کشور هیچ اراده ای از خود نداشتیم که لازم است اکنون خود را با آن دوران مقایسه کنیم تا به عزت خود بیشتر پی ببریم.

دبیر جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی به سیر نزولی و افول آمریکا در حوزه های اقتصادی و فرهنگی اشاره کرد و گفت: اگر اکنون سری به سایت های بزنید و جست وجو کنید حدود ۳۰۰ میلیون مقاله و کتاب در این خصوص وجود دارد.

زاکانی در ادامه اظهارات خود در جمع دانشجویان دانشگاه یاسوج از نظم نوین جهانی مطرح شده توسط بوش پدر و همچنین طرح خاورمیانه جدید توسط بوش پسر گفت و افزود: وقتی همگان فکر می کردند پس از عراق و افغانستان نوبت ایران است مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان عنوان کردند که زور آن ها به ایران نمی رسد و مقصد و هدف بعدی آن ها مصر و عربستان است.

نماینده ادوار هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی با بیان این سخن که مشکلات کنونی کشور تنها درصد کمی از آن مربوط به مشکلات خارجی از جمله تحریم است، تصریح کرد: باید بپذیریم که برنامه ریزی نادرست موجب بسیاری مشکلات و معضلات شده است.

وی خود اروپایی ها را هم از گزند آمریکا در امان نداست و گفت: ولی گاهی اوقات صداهایی در داخل کشور هست که علت همه مشکلات را در ارتباط با آمریکا می داند.

زاکانی با بیان مصداقی در این خصوص گفت: در سال ۸۱ تلاش کردیم که خوشبینانه و صریح اعلام کنیم شرایط آمریکایی ها را قبول داریم که مستند آن مبانی نظری برنامه چهارم توسعه در دوره آقای خاتمی است.

این فعال سیاسی افزود: در برنامه چهارم توسعه و در مبانی نظری آن صریحا نوشتند که باید بپذیریم آمریکا آقای جهان است و باید بازیگر خوبی برای این نظام حاکم در جهان باشیم و در حوزه هسته ای بپذیریم که ۲۲ سانتریفیوژ تحقیقی ما هم تعطیل شود و رهبری هم معتقد بود این کار اشتباه است ولی به خرد جمعی احترام گذاشتند.

زاکانی در همین ارتباط خاطرنشان کرد: به گونه ای در آن دوره رفتار کردیم که آمریکایی ها جری تر شدند و ایران را محور شرارت نامیدند.