به گزارش پارس به نقل از ایسنا، علی اکبر صالحی در مراسم تشییع و خاکسپاری دو تن از شهدای گمنام در سازمان انرژی اتمی با بیان این که « نشانه های خوبی در طرف مقابل (ایران و۱+۵) در موضوع هسته یی دیده می شود» گفت که به نظر می آید کشورهای عضو گروه ۱+۵ آماده تعامل هستند و ما هم به آن ها گفتیم که در یک چارچوب عدالتخواهانه و بدون پیش شرط آماده گفت وگو هستیم.

وی با اشاره به تقارن خاکسپاری شهدای گمنام در اول محرم و همزمان با ۱۳ آبان اظهار کرد: ملت ایران استوار و محکم ایستاده است و مقاومت عقلابی که منشا عزت، حکمت و مصلحت است را در نظر داریم و هیچ گاه نسبت به منافع ملی و مصلحت کشور فروگذار نخواهیم کرد.

وی گفت: ۳۴ سال زحمت کشیده و هزینه گرانی پرداخت کرده ایم تا ثابت کنیم برای استقلال سیاسی خود هر آن چه داریم را فدا می کنیم و شهدای ما مصداق این مساله هستند.

رییس سازمان انرژی اتمی خطاب به کشورهای غربی تاکید کرد: پیش از این ملت ایران را آزمایش نکنید، این ملت مقاوم و سربلند و منسجم در مقابل هر ظلمی ایستاده است.

وی گفت: در عین حال به نظر می آید طرف مقابل ایران در موضوع هسته یی به این درک و استنباط رسیده است که دیگر فشار و ظلم به ملت ایران راه به جایی نمی برد و آماده تعامل است. ما هم به آن ها گفته ایم در یک چارچوب عدالت خواهانه بدون هیچ پیش شرطی برای برون رفت از موضوع هسته یی آماده گفت وگو هستیم.

وی تاکید کرد: نشانه های خوبی دیده می شود و امیدواریم کشورها دیگر اشتباه نکنند، اگر آمادگی و حسن نیت در طرف مقابل باشد فرایند برد برد برای دو طرف محقق می شود و می توان در پس این فرآیند یک برد برای جامعه بین الملل قائل شد که استحکام ان پی تی را شامل می شود.

صالحی اظهار کرد: به عنوان کشور داراب تکنولوژی صلح آمیز هسته یی و عضو ان پی تی علاقه مند هستیم که معاهده منع اشاعه سلاح های هسته یی دچار تزلزل نشود و در جهت صلح و ثبات و جلوگیری از توسعه سلاح های هسته یی در دنیا موثر باشد. اگر طرف مقابل به این درک رسیده باشد می توان شاهد چنین رویدادی در دنیا بود.

وی در جمع خبرنگاران نیز در پاسخ به سوالی با تکذیب برخی اخبار منتشر شده در مورد راکتور اراک تصریح کرد: رسانه های صهیونیستی و غربی هر روز چنین خبرهایی را منتشر می کنند اما با توجه به پیشرفتی که در مذاکرات میان ایران و ۱+۵ صورت گرفته است و می بینند روند مذاکرات رو به جلوست سعی دارند در این مسیر اختلال ایجاد کنند و با اخبار کذب فضا را آلوده کنند. من این اخبار را تکذیب می کنم. بازرسان آژانس در ایران حضور دارند و می توانند از صحت یا عدم صحت چنین مطلبی به راحتی و سریع آگاه شوند.

رییس سازمان انژری اتمی در پاسخ به سوال دیگر درباره رابطه ایران و کره شمالی در زمینه ی هسته یی که در برخی رسانه های خارجی به این مساله پرداخته شده است گفت: ما اصلا رابطه هسته یی با کره شمالی نداریم و نمی دانم چنین اخباری چرا و چگونه منتشر می شوند.

وی در باره مذاکرات ایران و ۱+۵ نیز خاطرنشان کرد: نشانه هایی که برای برون رفت از موضوع هسته یی در مذاکرات هسته یی می بینیم به این دلیل است که طرف مقابل به این نتیجه رسیده که دیگر پیش از این فشار به ملت ایران راه به جایی نمی برد. بعد از حماسه بزرگ انتخابات که طرف مقابل انسجام داخلی و هوشیاری ملت ما را دید به این نتیجه رسید که باید تسلیم اراده ملت ایران باشد و الان طرف مقابل آماده است مذاکرات با هدف برون رفت به انجام برساند.

وی تاکید کرد: نسبت به آینده مذاکرات و ۱+۵ خوشبین هستم و امیدوارم ظرف ماه های آینده نشانه های این خوش بینی را ببینیم.

رییس سازمان انرژی اتمی از دعوت یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران برای ۲۰ آبان خبر داد.

علی اکبر صالحی در پاسخ به ایسنا، مبنی بر این که مذاکرات آینده ایران و آژانس در ۲۰ آبان به امضای توافق میان دو طرف می انجامد؟ گفت: بنده از آقای آمانو برای سفر به تهران در ۲۰ آبان دعوت کرده ام و امیدواریم ایشان این دعوت را بپذیرند اما هنوز پاسخ قطعی ندادند.

وی درباره مذاکرات ایران و آژانس در وین که ۶ و ۷ آبان برگزار شد نیز به ایسنا گفت: ما بر روی کلیات به توافق رسیدیم و قرار شد توافق را مرحله بندی کنیم. آن ها و ما خواسته هایی داریم که بیشترین درخواست های آژانس مربوط به فعالیت های گذشته و حال ایران است. قرار شد در چارچوب توافق شده مسائل گذشته و حال را از یکدیگر جدا کنیم.

وی ادامه داد: بر اساس توافق صورت گرفته قرار است ابتدا به مسائل مربوط به حال پرداخته شود و این مسائل برطرف شود و سراغ مسائل و سوالات مربوط به گذشته فعالیت های هسته یی ایران که از سوی آژانس مطرح است برویم تا به شیوه ی لازم به آن ها پرداخته شود.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره احتمال سفر آمانو به ایران و امضای یک توافق با آژانس تصریح کرد: اگر آقای آمانو به ایران بیایند امیدواریم بتوانیم به یک جمع بندی درباره فرآیند کار برسیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر آژانس بین المللی انرژی اتمی از رویکرد مثبتی به مذاکرات پا گذاشته است و ما هم با توجه به اقدامات گذشته با آژانس و همکاری های لازم رویکرد تعاملی و مثبت داریم.

معاون رییس جمهور درباره راهپیمایی ۱۳ آبان و شعار" مرگ بر آمریکا" گفت: راهپیمایی ۱۳ آبان نمایان گر آن است که ایران روی اصولی که به آن اعتقاد دارد از جمله ظلم ستزی پابرجاست و شعار هایی که در این راهپیمایی سر داده می شود بر پایه همین اصول است.

صالحی با بیان این که" ملت ما با ملت های دیگر دشمنی ندارد و بحث" مرگ بر آمریکا" به مفهوم ظلم ستیزی ملت ماست" خاطرنشان کرد: اگر رفتار دولت آمریکا را برای مردم آمریکا تفهیم کنیم و وجدان عمومی این ملت بیدار شود، آن ها هم درباره سیاست ها و رفتار های دولتمردانشان نسبت به ملت های دیگر، مرگ بر چنین رفتار هایی را خواستار می شدند.

وی تاکید کرد که این مرگ بر گفتن ها، مرگ بر ظلم و همان لعنت بر شیطان است.

صالحی ابراز امیدواری کرد که دولتمردان آمریکا بعد از گذشت این همه ظلمی که به ملت های مستضعف داشته اند به خود بیایند.