به گزارش پارس به نقل از تسنیم، احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان در تذکری با استناد به ماده ۱۰۰ آیین نامه داخلی مجلس نسبت به رای گیری مجدد برای تبصره ۷ لایحه اصلاح قانون بودجه، گفت: بدعتی که هیئت رئیسه برای تجدید رای گیری گذاشته است مورد انتقاد و اعتراض است و هیئت رئیسه نباید شیوه جدیدی را در آیین نامه ابداع کند.

وی ادامه داد: براساس ماده ۱۰۰ آیین نامه داخلی مجلس، تشخیص عده حضار با استفاده از تابلو و جزء اختیارات رئیس جلسه است و در صورتی که تابلو خراب باشد، تشخیص به عهده دبیران رئیس است. بنابراین اگر تابلو خراب بوده، نباید گفت که شمارش حضار درست نبوده است.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در رای گیری روز چهارشنبه گفته شد که ۱۹۴ تن از نمایندگان در صحن حضور دارند، اما پس از رای گیری اتاق فرمان گفته بود که تعداد حضار ۱۹۳ نفر است در صورتی که صحبت اتاق فرمان حجت نیست و وقتی که تابلو خراب است، تشخیص تعداد حضار برعهده دبیران هیئت رئیسه است. بنابراین وقتی تابلو خراب باشد نباید گفت شمارش حضار هم درست نبوده است.

توکلی ادامه داد: به عنوان مثال اگر قرار باشد در زمانی که حضار ۱۹۴ نفرند احتیاط کنیم و تعداد را از اتاق فرمان کنترل کنیم، همیشه برای انجام رای گیری های سرمرزی دچار مشکل و ابهام می شویم و به عنوان مثال در جلسات رای اعتماد اگر وزیری یک رای کم یا زیاد بیاورد، باز هم دچار ابهام و مشکل می شویم.

وی بر همین اساس از حجت الاسلام ابوترابی فرد خواست تا صریحاً اعلام کند که این اخطار وارد است یا خیر و اگر وارد نیست چرا هیئت رئیسه برخلاف آیین نامه عمل کرده و با اتکا به نظر اتاق فرمان رای گیری مجدد انجام داده است.

حجت الاسلام ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس نیز در پاسخ به تذکر توکلی گفت: این اخطار وارد نیست؛ ملاک در آیین نامه تابلو است، اما در صورت احراز قطعی این موضوع که تابلو به علت نقص فنی خراب است، باید رای گیری تجدید شود.

وی خاطرنشان کرد: در جلسه علنی روز چهارشنبه نیز دبیران هیئت رئیسه تشخیص دادند که حضار کمتر از تعداد قانونی بوده و مجرای این تشخیص نیز اتاق فرمان بوده است. بنابراین این موضوع برای دبیران هیئت رئیسه احراز شده و باید مجددا رای گیری انجام می شد، اما با توجه به اینکه این موضوع در پایان وقت جلسه علنی روز چهارشنبه رخ داد، باید اخذ رای امروز انجام می شد.

  در جلسه علنی روز چهارشنبه هفته گذشته پیشنهاد حذف تبصره ۷ لایحه اصلاح قانون بودجه به رای نمایندگان مجلس گذاشته شد که نمایندگان با آن مخالفت کردند. پس از اعلام این رای گیری از سوی هیئت رئیسه، برخی نمایندگان با حضور در جایگاه هیئت رئیسه اعلام کردند که دستگاه رای گیری شان دچار مشکل بوده و نتوانستند رای دهند.

محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس نیز که ریاست صحن علنی را برعهده داشت مجدداً رای گیری را تکرار کرد و باز هم حذف این تبصره رای نیاورد.

در جلسه علنی امروز محمدحسین فرهنگی عضو هیئت رئیسه گفت: رای گیری روز چهارشنبه دچار ایراد بود و تعداد حضار ۱۹۳ تن بوده اند و لذا رای گیری برای حذف تبصره ۷ باید مجددا انجام شود.

در سومین رای گیری برای حذف تبصره ۷، در نهایت این تبصره از لایحه اصلاح قانون بودجه حذف شد.