به گزارش پارس به نقل از مهر، هیأت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل در نشست اخیر این کمیته پیش نویس قطعنامه مذکور را ارائه داد که علی رغم مخالفت آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای غربی، با ۱۱۳ رأی مثبت و ٧ رای ممتنع به تصویب رسید.

موضوع این قطعنامه پیگیری اجرای تعهدات پذیرفته شده در چارچوب کنفرانس های بازنگری دولت های عضو پیمان عدم اشاعه سلاح های هسته ای در سالهای ۱۹۹۵،۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ میلادی بود که برای ششمین بار طی ۱۰ سال گذشته از سوی ایران ارائه و تصویب شد.

این قطعنامه از کشورهای دارای سلاح های هسته ای می خواهد به اقدامات لازم جهت اجرای تعهداتشان مبنی بر انهدام کامل زرادخانه تسلیحات اتمی خود بر اساس اصول شفافیت، برگشت ناپذیری و نظارت بین المللی سرعت بخشند.

طبق پیمان عدم اشاعه هسته ای (ان پی تی) که از سال ۱۹۷۰ میلادی لازم الاجرا شده است، کلیه دولت های برخوردار از سلاح های هسته ای متعهد شده اند تمام تسلیحات اتمی خود را منهدم کنند. بعلاوه، آنها از نظر حقوقی موظف هستند نه تنها از هرگونه اقدام برای ساخت سلاح هسته ای جدید خودداری کنند، بلکه از انتقال این گونه سلاح ها به دیگر کشورها، استقرار آنها در خارج از خاک خویش و همکاری با دیگر دولتها برای ساخت سلاح اتمی نیز بپرهیزند.

دولت های هسته ای پس از دهه ها عدم پایبندی به تعهدات حقوقی مصرح خود، بار دیگر در قالب اسناد نهائی کنفرانس های بازنگری پیمان عدم اشاعه سلاح های هسته ای در سالهای ۱۹۹۵،۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ میلادی متعهد شده اند تا گام های عملی مؤثری را برای امحای سلاح های هسته ای بردارند.

در بخشی از قطعنامه تصویب شده پیشنهادی ایران بر اجرای قطعنامه کنفرانس ۱۹۹۵ در خصوص ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح های هسته ای نیز تأکید شده است. قطعنامه سال ۱۹۹۵ در مورد خاورمیانه عاری از سلاح های هسته ای, خواستار پیوستن اسرائیل به معاهده عدم اشاعه سلاح های هسته ای و نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی بر تأسیسات آن شده است.

کشورهای غربی از جمله آمریکا، فرانسه، انگلیس، رژیم صهیونیستی و برخی متحدان آن ها، با توجه به تأکید قطعنامه پیشنهادی ایران بر این موضوع, به آن رأی منفی داده اند.

در قطعنامه تصویب شده پیشنهادی ایران همچنین بر ضرورت ارائه تضمین های امنیتی به کشورهای غیرهسته ای مبنی بر عدم به کارگیری و یا تهدید به استفاده از سلاح هسته ای علیه آنها تأکید گردیده است.

لازم به دکر است که جنبش عدم تعهد و اکثر کشورهای جهان، وجود سلاح های هسته ای را اصلی ترین تهدید صلح و امنیت جهان می دانند و معتقدند تنها راه رهایی از این خطر امحای کلیه این سلاح ها و ایجاد جهان عاری از سلاح هسته ای است. در همین راستا جنبش عدم تعهد امحای کامل تمام سلاح های هسته ای در جهان را اولین اولویت خود در زمینه خلع سلاح دانسته است و بنا به ابتکار این جنبش، در چهارم مهرماه سال جاری، اولین نشست عالی رتبه مجمع عمومی در خصوص خلع سلاح هسته ای برگزار شد. در این نشست حدود ۱۰۰ نفر از سران و وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان ملل متحد سخنرانی و بر لزوم امحای کامل سلاح های هسته ای تأکید کردند. دکتر روحانی، رییس جمهور کشورمان اولین سخنران نشست افتتاحیه این نشست عالی رتبه بود که به نمایندگی از ۱۲۰ کشور جنبش عدم تعهد به تشریح مواضع آنها پرداخت.

روحانی در این سخنرانی ۳ پیشنهاد از سوی عدم تعهد ارائه نمود. این پیشنهادات در قالب قطعنامه ای تنظیم و برای تصویب به کمیته خلع سلاح و امنیت بین المللی مجمع عمومی ارائه شد که در کمیته خلع سلاح و امنیت بین المللی مجمع عمومی تحت بررسی قرار دارد و انتظار می رود طی هفته آینده در این کمیته مورد تصویب قرار بگیرد. این قطعنامه به همراه برخی پیشنهادات دیگر تصویب شده ایران در کمیته خلع سلاح، نظیر قطعنامه جامع فناوری موشکی و بهره برداری های غیرنظامی از آن، طی هفته های آتی در مجمع عمومی سازمان ملل به رای گذاشته خواهند شد.